728 x 90

Производството на Ford Mondeo приключи след 30 години – ще има ли наследник в Европа?

През 1993 г. Ford лансира Mondeo като наследник на Sierra. Mondeo не беше просто нов модел от средния клас, той беше и първият „световен“ автомобил.

Ford окончателно спря производството на Mondeo в завода си във Валенсия. С това бившият „световен“ автомобил напуска сцената след почти 30 години.

През 1993 г. Ford лансира Mondeo като наследник на Sierra. Mondeo не беше просто нов модел от средния клас, той беше и първият „световен“ автомобил. Идеята зад него: Използваме една и съща технология по целия свят и само адаптираме малко дизайна, вместо да разработваме съответен модел за всеки пазар. Днес почти всички производители на автомобили правят нещата по този начин, тогава това все още беше радикален подход.

Производството спря

Световният автомобил Mondeo обаче няма да доживее 30-ия си рожден ден. В края на март Ford прекрати производството му в завода във Валенсия, Испания, както беше обявено преди година. Освободеният капацитет ще бъде използван за производство на хибридни задвижвания. Mondeo трябваше да се бори с твърде силен насрещен вятър. Седаните от средния клас вече не са търсени, пазарът иска SUV модели и кросоувъри. Освен това Mondeo влизаше в противоречие с плановете на Ford за електрификация в Европа. От 2030 г. под синия овал ще се предлагат само електрически превозни средства. След пет поколения модели и многобройни модернизации това е краят на Mondeo.

Mondeo с широка гама

Първото поколение се произвеждаше от 1993 до 1996 г. Mondeo се предлагаше като комби, кръстено Turnier, като класически седан и като лифтбек вариант с голям заден капак. Напречно монтираните двигатели стигаха до V6, можеше да се поръча дори задвижване на четирите колела. Второто поколение, предлагано от 1996 до 2000 г., всъщност беше просто много голям фейслифт. Мощността на двигателя нарасна до 205 к.с., задвижването на четирите колела беше изоставено.

През 2000 г. разработеното изцяло наново трето поколение беше представено в леко смекчен дизайн New Edge; то предостави своята платформа и на Mazda 6 и Jaguar X-Type. Най силен двигател в предлаганото до 2007 г. Mondeo беше трилитровият V6 с мощност 226 к.с. в ST220.

Нова платформа, първи хибрид

Поколението на Mondeo, предлагано от 2007 до 2014 г., споделя платформата си с Ford S-Max и Ford Galaxy. Шестцилиндровите двигатели отпаднаха от гамата. Най-мощен мотор беше 2,5-литровият петцилиндров с турбокомпресор, възприет от Volvo, който генерираше 220 к.с. При трансмисиите за първи път се предлагаха предавателни кутии с два съединителя.

Първото хибридно задвижване в Mondeo дебютира с петото поколение, което се продава от 2014 г. Новите бяха и трицилиндровите агрегати с работен обем един и 1,5 литра като базови двигатели. Вече не можеше да се поръчат обаче повече от четири цилиндъра. В замяна на това Ford предложи невъобразим дотогава лукс в Mondeo с нововъведеното оборудване Vignale.

Как ще продължи Mondeo, все още не е напълно сигурно. Модел с това име беше пуснат в Китай в началото на 2022 г. и засега само там. В Европа Mondeo, изглежда, вече е история.

Източник: AMS.bg

Свързани публикации

Оставете коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителни полета са маркирани с *

Най-нови

AUTOCLUB.BG във Facebook

Facebook Pagelike Widget

Спорт