728 x 90

За електромобила от първа ръка – струва ли си цялото начинание в България?

Електрификацията на автомобилната индустрия, особено онази нейна част, която касае персоналната мобилност, е доста поляризиращо явление. С времето се създадоха два съвсем открояващи се лагера на откровено мразещи и такива издигащи в култ електрическите автомобили. Едни се кълнат в двигателите с вътрешно горене и казват, че това е назаменима технология, други пък зачеркват всякакви автомобили,

Електрификацията на автомобилната индустрия, особено онази нейна част, която касае персоналната мобилност, е доста поляризиращо явление. С времето се създадоха два съвсем открояващи се лагера на откровено мразещи и такива издигащи в култ електрическите автомобили. Едни се кълнат в двигателите с вътрешно горене и казват, че това е назаменима технология, други пък зачеркват всякакви автомобили, които не са задвижвани от електрическа тяга като измиращи “динозаври”. А истината, както винаги, е някъде посредата.

Именно това беше мотивът на Auto motor und sport и AUTOCLUB.bg да започне нова рубрика, която ще се опита да ви запознае с предимствата и недостатъците на електромобила. Но за разлика от всички останали наръчници, този път ще го правим от първо лице в качеството си на ежедневен потребител и дългосрочен собственик на електромобил – ще ви разкажем как и защо се стигна до покупката му, как се зарежда, как се експлоатира, какви пречки създава и изобщо всяка една важна подробност, която няма да видите нито в рекламните брошури, нито в кратките пътни тестове на електромобили. И още нещо много важно – всичкият този опит ще бъде базиран на употреба на въпросната електрическа машина в България.

Защо избрах електромобил?

Предшестващата история е относително дълга, затова ще ви споделя кратката й версия. Дойде време за смяна на втората кола в семейството ми – тази, която се използва за ежедневните задачи в и около големия град. Живея в близост до София, на грубо десетина километра от Околовръстния път, и този втори автомобил ще бъде каран ежедневно средно между 30 и 50 километра. Бързата ми сметка на база 4- или 5-годишна експлоатация показа, че въпреки относително високата си първоначална цена, компактният автомобил с нулеви емисии ще бъде правилната инвестиция. Възможността за зареждане вкъщи при нощна тарифа на тока в комбинация с високия прогнозируем месечен пробег от между 1000 и 1500 километра наклониха сериозно везните в посока електромобил. Към сметката добавяме липсата на скъпа поддръжка, нулевия данък и безплатното паркиране в центъра на София. И не на последно място, вътрешното желание и убеждение, че мога да покривам ежедневните транспортни нужди на семейството си без да изхвърлям вредни емисии, също оказаха влияние.

Защо избрах точно този електромобил?

След няколкоседмично претегляне на възможните предложения на пазара се спрях на Renault Zoe. Конкретният автомобил е производство края на 2020 година и е с най-голямата възможна батерия за модела от 52 кВтч – на практика все още най-актуалното Zoe на пазара с някои минимални изключения. Защо точно този автомобил? До голяма степен поради желанието ми да разполагам с машина с възможно най-голяма батерия, която да зареждам само няколко пъти в месеца. На второ място значение имаше и оборудването, а конкретната електричка разполага с доста глезотии, имайки предвид размерите и приложението си – отопление на седалки и волан, адаптивни LED сетлини, BOSE аудио система, инфотейнмънт система с Android Auto и Apple CarPlay и доста други по-скоро маловажни, но много приятни екстри. Не на последно място трябва да отбележим и повече от адекватната мощност от 136 к.с. и 245 Нм въртящ момент. Супер показатели за малък автомобил, който няма спортни амбиции. Също важно е, че задвижващата система е доста ефективна откъм разход на електрическа енергия, което означава, че в реални условия едно зареждане на батерията осигурява пробег между 350-400 километра при добри външни условия.

Колко е добър в действителност автомобилът?

Краткият отговор е много. След над половин година и повече от 13 000 км експлоатация, най-важната характеристика на Zoe 52, лично за мен, е – така да се каже – честността на този автомобил. От моделите с ДВГ сме свикнали често (и преди време с много) да бъдем послъгвани относно реалния разход на гориво. Тук всички каталожни и прогнозни данни за разход на енергия и пробег с едно зареждане са напълно реални и изпълними. По цикъла WLTP возилото може да измине до 385 километра, а истината е, че този пробег може да бъде надхвърлен без да е необходимо твърде бавно шофиране или пък лишение от климатик. Винаги когато на таблото пише, че имам енергия за, да кажем, 150 километра, знам, че реално мога да измина толкова без да имам каквито и да е притеснения. При описаните по-горе условия на експлоатация зареждам колата 5-6 пъти месечно, тъй като никога не използвам целия заряд на батерията от 0 до 100 процента. Както е ставало въпрос и в предишни наши материали по темата, поддържането на заряда в диапазона от 20 до 80 процента е най-благоприятен за батерията и гарантира възможно най-дълъг експлоатационен срок. За динамиката и реалния пробег при движение извън града, както и за разхода на 100 километра, ще говорим надълго в следващата част.

Трудно ли е да имаш електромобил в България?

Но да излезем от конкретиката на този електромобил и да погледнем по-мащабно на нещата. Най-общо казано покупката на електрическа кола в България е по-лесна, отколкото звучи и изглежда на пръв поглед. Вторичният пазар на употребявани електромобили в България вече е доста голям и на него може да бъде открито всичко от малки градски електрички до истински ракети на колела от Tesla, BMW, Mercedes-Benz, Audi, Porsche и други марки. Трябва много добре да знаете какъв автомобил ще е най-подходящ за вашия начин на живот, но можете да бъдете сигурни, че ще откриете добър избор, след като очертаете основните си приоритети.

Ако пък гледате към покупката на чисто нова машина, нещата изглеждат дори още по-апетитно. Буквално всеки месец се появяват нови модели, които са по-добри от своите предшественици. Специално в случая с Renault, няма как да не откроим новия Renault Megane E-Tech, който е една от най-съвършените и качествени електрически машини на пазара.

И за тези, които ще побързат да кажат, че електромобилите са скъпи – да, в това спор няма. Но правилната финансова култура изисква сметката за подобна инвестиция да се прави на база 4, 5, 6 или дори повече години експлоатация. Основният аргумент срещу покупката на електромобил обикновено е високата му цена, бил той нов или употребяван. В конкретния случай цената на Zoe-то беше приблизително 45 000 лева, но тук е важно да отбележим, че сделката се случи през януари 2022 година, когато автомобилният пазар беше съвсем различен от сега. Огромна помощ изигра специалната кредитна програма на ProCredit Bank, насочена именно към финансиране на покупка на електромобил. С лесното си и гъвкаво (в конкретния случай почти изцяло онлайн) кандидатстване, бързо одобрение и нисък лихвен процент (1.99% със самоучастие и 2.5% без самоучастие), кредит Екомобилност на банката улеснява максимално главоболията около изразходването на иначе сериозна сума като инвестиция за личен транспорт. И, отново, когато калкулацията за покупка, експлоатация и последващата остатъчна стойност се прави на няколкогодишна база – и при конкретни условия на експлоатация – електромобилът категорично е изгодна инвестиция. Всичко това ни води към основния въпрос, който терзае защитници и противници на електрическата мобилност в България.

Струва ли си цялото начинание?

Връщайки се към началото на тази статия и спора между двете най-крайни групи по отношение на електромобилите, най-общо мога да кажа, че електромобилът не е за всеки. По-точно – не всеки потребител би имал икономическа изгода от него, въпреки категоричните предимства, които носи при експлоатацията си. Подобно на това как избирате всеки друг автомобил базирано на годишния пробег, основните маршрути (градски или извънградски), необходимите размери и други фактори, по такъв начин трябва да се подходи и към решението за преминаване на електромобил. Ако минавате повечко километри, ако имате възможност за зареждане вкъщи, ако въртите доста из града – всичко това значи, че електромобилът е безапелационно най-добрият избор, който можете да направите. А удоволствието, че ще карате нов, чист и доста технологичен автомобил – повярвайте ми – е наистина несравнимо.

Къде мога да зареждам, колко струват 100 километра при домашно зареждане, мога ли да пътувам извън града… на тези и наистина много други въпроси ще отговорим в следващите месеци в специалната ни рубрика, посветена на притежанието и експлоатацията на електромобил в България.

Свързани публикации

Оставете коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителни полета са маркирани с *

Най-нови

AUTOCLUB.BG във Facebook

Facebook Pagelike Widget

Спорт