728 x 90

Съвсем скоро ще се продават повече електромобили отколкото конвенционални ДВГ!

    Дългоочакваният бум на електромобилите тепърва започва. Това се потвърждава от данните на Международната агенция по енергетика (МАЕ). Китай е най-мощният двигател на това развитие. През 2022 г. в света за първи път са били продадени осемцифрен брой електромобили. Това показват данните, публикувани от МАЕ в нейния доклад „Global EV Outlook 2023“. При повече от десет

    Дългоочакваният бум на електромобилите тепърва започва. Това се потвърждава от данните на Международната агенция по енергетика (МАЕ). Китай е най-мощният двигател на това развитие.

    През 2022 г. в света за първи път са били продадени осемцифрен брой електромобили. Това показват данните, публикувани от МАЕ в нейния доклад „Global EV Outlook 2023“. При повече от десет милиона продадени електромобила техният дял от общия пазар е около 14%. В същото време високото търсене се утвърждава като тенденция: през 2021 г. този дял е бил девет, а през 2020 г. – само четири процента.

    Според проучването нещата ще продължат да се развиват в този стил и през тази година. За 2023 г. МАЕ прогнозира, че световните продажби на електрически автомобили ще достигнат 14 млн. броя. Ако това се потвърди, глобалният им пазарен дял ще нарасне до 18%. Или казано по друг начин: почти всеки пети автомобил, продаден в света, ще е с електрическо задвижване.

    Китай е начело

    Двигател на това развитие е най-вече Китай. През 2022 г. там са продадени около 4,4 млн. електрически превозни средства – увеличение с 60 процента в сравнение с предходната година. Това означава, че повече от половината от всички електромобили в света вече се движат по пътищата в Поднебесната  империя. Но Европа и САЩ също отбелязват значителен растеж. На Стария континент, който като цяло е вторият по големина пазар на захранвани с батерии автомобили в света, през миналата година са продадени с 15 процента повече електрически автомобили, отколкото през 2021 г. Америка, която е на трето място, наваксва бързо: Тук увеличението за същия период е 55 процента.

    Други пазари, като Индия, Индонезия и Тайланд, са все още в самото начало на електрическата мобилност, но също показват много високи темпове на растеж. В някои случаи МАЕ наблюдава удвояване и утрояване на продажбите на електромобили. Тук електрическият бум е по-очевиден при дву- и триколесните превозни средства. Например в Индия през 2022 г. повече от половината от продадените триколесните возила, известни тук като рикши, са били с електрическо задвижване, което съответства на около 425 000 превозни средства.

    Програмите за опазване на климата са едва в началото си

    В същото време амбициозните програми на отделните държави и региони за опазване на климата в транспорта все още не са влезли в сила или едва сега стартират.  Още не е ясно кога в ЕС ще бъде въведен по-строгият стандарт за емисии Euro 7. Забраната за продажби на превозни средства с вътрешно горене с изключение на електрическите горива, залегнала в програмата „Fit for 55“, ще влезе в сила чак през 2035 г. САЩ приеха „Закона за намаляване на инфлацията“ със субсидии за електрически автомобили и програми за икономическо стимулиране на инфраструктурата за зареждане и обществения транспорт едва през лятото на 2022 г. Подобни програми се очаква да увеличат допълнително пазарния дял на електромобилите през това десетилетие и след него, се казва в проучването на МАЕ.  

    Тенденцията към електрическа мобилност, естествено, оказва влияние върху енергийната индустрия. Прогнозите на МАЕ са, че до 2030 г. търсенето на суров петрол ще намалее с поне пет милиона барела дневно. Понастоящем по данни на енергийната агенция то е малко под 102 милиона барела дневно – еквивалент на 16 милиарда литра. „А автомобилите са само първата вълна: скоро ще последват електрически автобуси и камиони“, казва Фатих Бирол, изпълнителен директор на МАЕ. Електрическите превозни средства, казва той, водят до „историческа промяна в автомобилната индустрия в световен мащаб“.

    Забележка: В галерията ви показваме електромобили и plug-in хибриди, които в момента се ползват от субсидиите за електромобили в САЩ.

    Свързани публикации

    Оставете коментар

    Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителни полета са маркирани с *

    Най-нови

    AUTOCLUB.BG във Facebook

    Facebook Pagelike Widget

    Спорт