728 x 90

Гърците са го измислили – този електромобил се произвежда на остров Сирос през 70-те години

Електрически автомобил, произвеждан на гръцкия остров Сирос през 70-те години на миналия век, е един от първите масово произвеждани електрически автомобили изобщо в света. Десетилетия преди Tesla на Илон Мъск, Enfield 8000 е плод на въображението на базирания в Обединеното кралство гръцки милионер Янис Гуландрис. Гуландрис има бизнес, наречен Enfield Automotive, който е базиран на

Електрически автомобил, произвеждан на гръцкия остров Сирос през 70-те години на миналия век, е един от първите масово произвеждани електрически автомобили изобщо в света. Десетилетия преди Tesla на Илон Мъск, Enfield 8000 е плод на въображението на базирания в Обединеното кралство гръцки милионер Янис Гуландрис.

Гуландрис има бизнес, наречен Enfield Automotive, който е базиран на остров Уайт. Той е пионер в проектирането на електрическа кола още през 60-те години на миналия век, когато Съветът по електроенергия на Обединеното кралство кани хората по конкурентен принцип да изградят електрическа кола. Enfield 8000 се ражда именно от тази идея.

Автомобилът преминава всички необходими тестове за производство в Обединеното кралство и е на път да бъде произвеждан в САЩ. Говори се, че тогавашният губернатор на Калифорния Роналд Рейгън е изпратил товарен самолет, за да бъдат транспортирани три Enfield 8000 до Калифорния в подкрепа на неговото законодателство за чист въздух.

Електромобилът обаче никога не стига до производство САЩ. От него са произведени общо 120 автомобила, от които 65 са използвани от Съвета по електричество в Южна Англия.

Прочети още:
Коледният тролейбус Ikarus на Столичен Електротранспорт ЕАД спечели международна награда

Колата в крайна сметка се сглобява и в Гърция, след като компанията е включена в Neorion (също собственост на Goulandris) и преименувана на Enfield-Neorion. Има много аргументи относно причината, поради която Гуландрис решава да произвежда колата на остров Сирос в Гърция, включително теории на конспирацията. Танос Лебесис, генерален мениджър на Enfield-Neorion по това време, твърди, че г-н Гуландрис е смятал, че „компанията е собственост на гърци, колата е проектирана от гърци, така че също трябва да се произвежда от гърци.“

Счита се, че колата има голям потенциал в началото на 70-те, време, когато в света има глобална петролна криза. Производството обаче е спряно през 1977 г., тъй като проблемите с данъчната категоризация на електроенергията в Гърция го правят нерентабилен.

Моделът 8000 не е чудо на технологията по днешните стандарти – може да ускори до 30 мили в час за около 13 секунди. Максималната му скорост е около 48-50 мили в час, а пробегът с едно зареждане на батерията е малко над 50 мили и то при ниска скорост на движение, припомня Greek Reporter.

Свързани публикации

Оставете коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителни полета са маркирани с *

Най-нови

AUTOCLUB.BG във Facebook

Facebook Pagelike Widget