www.motonews.bgwww.weekendclub.bgwww.bomarbg.eu

Nissan Note – практичността във висшата й форма

15.01.2014 | Тест драйв | 123302 прочитания | Автор:
A+ | A-


Липсват ли ви хубавите седани и комбита на Nissan и Mitsubishi? На мен лично – доста. Спомням си с носталгия как като дете си мечтаех за Galant комби, а няколко години по-късно, вече като шофьор, се заглеждах по Primera. За жалост, политиката на двата бранда, по една странна случайност, съвпадение, по този въпрос се разви в негативна за хората като мен посока. Леките коли – седани и комбита, и от двете марки просто изчезнаха от пазара в Европа за сметка на SUV-та с всякакви размери.
Напоследък раздвижване има, но то е по-скоро повърхностно. Mitsubishi ще се опита да потърси клиенти извън SUV сегмента с глобалния мъник Space Star, а Nissan реши да посъживи вече остарелия Note. Доколко опитът на Mitsubishi е успешен, предстои да видим, а що се отнася до Nissan и техния нов модел – честно казано, останах изненадан. Не казвам задължително приятно изненадан. Но поне в повечето случаи.



Най-напред ме учуди дизайна. Note е кола почти без имидж в България, прибавяме и липсата на дълга и славна история. И, имайки предвид това, изненадващо на хоризонта се появява един супер свеж и симпатичен автомобил, който сякаш е еволюирал до това ниво за поне четири-пет поколения.
Колата е изградена на глобалната платформа V, което означава, че под добре оформените ламарини се крие основата на чаровника Micra. Но това не бива да ви залъгва нито за миг – почти нито една част по екстериора не прилича на Micra, което прави Note един напълно отделен и пълноправен член на японския бранд. Не е нужно да съм самолетен инженер, за да ви кажа, че доста по-скосената от досега предница и плавните линии са се отразили положително, освен на безпристрастно наблюдаващия колата, и на коефициента на въздушно съпротивление при дивжение.



Ако не си добре подготвен какво те очаква в салона на Note, то изненадата и тук е гарантирана. Е, аз бях чел и гледал доста, но пак бях леко удивен от това, което моделът предлага отвътре. И тук не става дума за страшно луксозни материали, невиждани глезотии или дори висок комфорт. При Note говорим просто за едно огромно пространство по дължина и във височина, което е присъщо по-скоро за някой ван. По амбиции машината, обаче, не би трябвало да се мери с ванове, а с компактни коли като Ford Fiesta, Opel Corsa и други подобни.
Мястото за крака при задните седалки е наистина огромно, там могат да ви подразнят единствено твърдичките и доста изправени седалки. За цялостното „въздушно“ чувство в колата особено допринася и покривът, половината от който е стъклен и пропуска приятно приглушена слънчева светлина.
А отпред всичко е по мярка – лесно достъпно и сравнително ергономично. Няколко минутки повече за свикване изисква контролът на климатичната инсталация, който става посредством кръгъл прибор в центъра на таблото и съвсем леко напомня на Micra. Категорично 1:0 за Note срещу конкуренцията.
Като стана дума за глезотиите по-горе, всъщност, Note може да ви зарадва с нещо, с което малко други автомобили се оборудват. Става дума за системата Safety Shield, която дава видимост от четирите страни на колата. „Щитът“ е много полезен при паркиране в малки пространства, например, или ако трябва преминете през черен път покрай храсти. Просто поглеждате на дисплея и следите в подробности къде точно се намирате спрямо определено препятствие. За последен път използвах такова набюдение при Toyota Land Cruiser с около 4-5 пъти по-висока цена от тази на Note.



Задвижването. Тук, признавам си, не се бях информирал достатъчно какво ме очаква. Подкарах колата из София, замислен в злободневните теми, и изобщо не обърнах внимание на динамиката и звука на мотора в първия ден. При първата по-спокойна възможност за шофиране, бързо установих, че се движа, благодарение на 3-цилиндров 1.2-литров бензинов мотор с приемливите 80 к.с. Някак от само себе си ми се изясни защо не можах да съм първи на някой светофар, но и защо разходът в относително натоварен трафик се движеше в доста разумни граници. Съвсем естествено, возилото леко трепери при работа на свободен ход, но перфектното балансиране на двигател със само три цилиндъра си остава почти невъзможна задача и до ден днешен.
Казвал съм го по повод доста модели на Renault/Nissan/Dacia, но, с риск да се повторя за пореден път, твърдо бих заложил на 1.5 dCi при избора на агрегат за Note. Дизелът на французите е безкрайно рафиниран и еластичен, особено поставен в малък автомобил като японския. Субективното усещане обикновено е, че мощността е повече от написаните 90 коня, а разходът, за радост, почти винаги е горе-долу колкото каталожния. Тоест – всичко е в рамките на напълно достатъчното и разумното. А и да си кажем честно – кой купува голям хеч за семейството с намерението да кара в лявата лента на магистралата?



Освен по отношение на интериора си, новият Note се развива в съвсем различна посока спрямо конкурентите си и що се касае до пътното поведение. Ако Ford Fiesta и Renault Clio са образци за малък автомобил на достъпна цена, който може да доставя удоволствие от шофирането, то Note по-скоро покрива стандартите, без да достави усмивка на лицето ви. По-високият център на тежестта и сравнително късата следа могат да оставят дори малка несигурност у шофьора дали е взел правилните решения при навлизането в завой. Разбира се, това усещане е лъжливо, защото на практика колата не губи увереността си в нито един момент, просто се накланя повече. Може би едни малко по-големи 16- или 17-цолови колела щяха да спомогнат за неутрализирането на този подвеждащ ефект, както и за избягването на известни неприятни трусове при по-разбит път. Понякога имах чувството, че 15-ките описват стриктно профила на всяка една малка неравност, в която са попаднали, а вибрациите се предават по ходовата част чак до моята седалка.



Когато следващия път видите новия Note по улиците и ви се стори, че пред вас стои поредния скучен малък автомобил от Япония, бъдете сигурни, че сте в грешка. Моделът е със сигурност един от най-различните от всички свои опоненти – компактен отвън и наистина много просторен отвътре, чаровен с приятно „лице“ и свежи цветове и подобаващо комфортен и модерен. Наистина, това не е колата, която ще ви държи под напрежение или ще ви развълнува особено с някоя черта от своя нрав. Точно там е и основният й коз - с всичко ще свикнете лесно, безусетно почти, ще се чувствате на място от раз. А да нацелиш точно очакванията на един потребител е обикновено доста сложен ребус.
За кой е подходящ Note? Според личното ми мнение, за млади семейства с малки деца, които не държат на разточителния лукс и знаят много точно как да изхарчат правилно парите си. Е, сигурно всеки татко зад волана на Note ще си представя, че кара GT-R, докато натиска газта и се опитва да чуе гласа на сърдития 3-цилиндров мотор, а стрелката на скоростомера се изкачва нагоре по скалата с мъчително темпо...

Ангел Сергеев
Снимки: Светла Везенкова
Подробна галерия от снимки на Nissan Note можете да видите тук.







Научете всичко! Бъдете първи!

Кликнете на бутона "Харесва ми"!

Затвори

facebook twitter rss linkedin Авто новини мобилна версия

БЮЛЕТИН НОВИНИ

Email: *


МАРКИ