728 x 90

Peugeot 205 празнува 40 години обич от хората

    Този модел пренася марката в модерната ера, както по отношение на продукта, маркетинга, така и по отношение на моторния спорт.  Поглед назад към една привлекателна епична история… произхода на дълга поредица от успешни градски автомобили Peugeot.  Историята на един автомобил често е преди всичко историята на мъжете и жените, които са я проектирали.  Историята на

    Този модел пренася марката в модерната ера, както по отношение на продукта, маркетинга, така и по отношение на моторния спорт.  Поглед назад към една привлекателна епична история… произхода на дълга поредица от успешни градски автомобили Peugeot.

     Историята на един автомобил често е преди всичко историята на мъжете и жените, които са я проектирали.  Историята на Peugeot 205 е неделима от тази на Жан Бойо, член на борда на директорите на Peugeot в края на 70-те години.  Именно той, в труден момент за компанията, излиза с амбициозния проект за нов малък автомобил, който да бъде много повече от градска кола. Тя трябва да бъде  многофункционална и удобна, както в града, така и по селските пътища,  способна да транспортира малко семейство, а също и да е достъпна… накратко, кола, която отговаря на всички изисквания.

     Дизайнът на Peugeot срещу този на Pininfarina

     По отношение на дизайна, както и технологиите и маркетинга, Peugeot 205 променя играта.  Докато повечето от предишните автомобили на Peugeot са проектирани от Pininfarina, при 205 стилистите, водени от Gérard Welter, спечелват конкурса, организиран вътрешно, с много по-модерен и флуиден дизайн (Pininfarina се „утешават“, като проектират Peugeot 205 кабриолет).  Това е дизайн, който поставя началото на някои отличителни знаци, които ще бъдат намерени в бъдещите модели, например решетката с хоризонтални ленти и лентата между задните светлини.  Нещо повече, известното име в автомобилния дизайн Пол Брак, тогава член на студио Peugeot, създава интериора на Peugeot 205.

    Първият високопроизводителен малък дизел

    Технически, Peugeot 205 сигнализира навлизането на Peugeot в модерната ера: компактен, но просторен, практичен със своя хечбек профил, ефективен и икономичен, в същото време адаптиран за всякакви приложения. Това е първият автомобил на марката при който се използват торсионни щанги отзад, за да се освободи повече място в купето.  Това е и първият автомобил, който получава новото семейство двигатели XU, а именно XUD7, четирицилиндров 1769 cm3 двигател с 60 к.с., което направи Peugeot 205 първият малък френски дизелов автомобил и преди всичко първия малък дизелов модел, който предлага  производителност, еквивалентна на тази на неговите бензинови събратя, но с много по-нисък разход (3,9 л/100 км средно).

    От 45 до… 200 конски сили!

    Peugeot 205 е първият малък Peugeot, който получава толкова широка и разнообразна гама двигатели – от 45 до 200 конски сили и автоматична скоростна кутия, рядка опция на пазара по онова време.  От пускането си на пазара през 1983 г. той идва с четири бензинови двигателя и един дизелов.  На следващата година гамата е разширена, за да включва легендарните GTI и Turbo 16, както и каросерия с 3 врати.  Последва цяла гама от версии, от по-достъпните, като 1986 Junior, до по-шикозните, като Lacoste или Gentry.

    Когато рекламата изобрети „свещеното число“

     От 1983 г. Peugeot 205 има маркетингова стратегия, подобаваща на неговите качества.  Още с лансирането си прозвището „свещеното число“ е целенасочено избрано послание.  Телевизионната реклама, се оказва много ефективна и в крак с времето, като е създаден клип, в който Peugeot 205 е преследван и бомбардиран върху замръзнало езеро от военен самолет, с усещане за Джеймс Бонд.  Рекламата е режисирана от Жерар Пирес, който няколко години по-късно ще заснеме известния игрален филм „Такси“ с участието на Peugeot 406.

    Истинският шампион!

    Моторният спорт е мощен инструмент за популяризиране на Peugeot 205.  През 1984 г., под ръководството на Жан Тод, PEUGEOT автомобилът влиза във висшата категория на Световния рали шампионат, в легендарната „Група B“, с впечатляващия 205 Turbo 16. През този първи сезон Ари Ватанен направи силно впечатление, като спечелва три ралита.  През 1985 и 1986 г. PEUGEOT 205 Turbo 16 позволява на Peugeot да спечели световната титла при производителите, а Тимо Салонен (1985) и Юха Канкунен (1986) да вземат титлата при пилотите.  Тъй като в края на 1986 г. вече няма категория „Група B“, Жан Тод предлага на PEUGEOT да участва в “Париж-Дакар” спечелено през 1987 и 1988 г., Peugeot 205 T16 е специално адаптиран и спечелва известния рали-рейд, първо в ръцете на Ари Ватанен, след това управляван от Юха Канкунен. През 1998 г. след дълга кариера от 15 години и 5 278 050 произведени бройки, Peugeot 205 се пенсионира.  В съзнанието на автомобилните ентусиасти това завинаги ще остане „свещеното число“ на PEUGEOT, което изгради основите на изключителна линия от успешни градски автомобили, PEUGEOT 206, PEUGEOT 207 и PEUGEOT 208.

    Ключови дати за Peugeot 205

     24 февруари 1983 г.: лансирана е версия Peugeot 205 с 5 врати

     1984: лансиране на Peugeot 205 с 3 врати и Peugeot 205 GTI 1.6 105 к.с.,  Peugeot 205 Turbo 16, първа победа в Световния рали шампионат (Финландия)

     1985: Peugeot 205 Turbo 16 е световен рали шампион (с Тимо Салонен), едномилионният PEUGEOT 205 напуска завода в Мюлуз

     1986: лансиране на Peugeot 205 Cabriolet, GTI 115 и 130 к.с., Peugeot 205 Turbo 16 е световен рали шампион (с Юха Канкунен)

     1987: Peugeot 205 получава ново арматурно табло, Peugeot 205 Turbo 16 печели Париж-Дакар

     1988: стартиране на Peugeot 205 Rallye, втора победа на PEUGEOT 205 Turbo 16 в Париж-Дакар

     1989: лансиране на Peugeot 205 Roland Garros

     1990: лек рестайлинг (мигачи, задни светлини…), лансиране на Peugeot 205 Diesel Turbo (78 к.с.)

     1993: спира производството на Peugeot 205 GTI

     1995: спира производството на Peugeot 205 Cabriolet

     1998: Peugeot 205 е заменен от Peugeot 206

    Феновете на Peugeot 205 могат да поръчат миниатюри в мащаб 1/18 и 1/43 в онлайн магазина:

     Musée de L’Aventure Peugeot в Сошо открива голяма изложба от февруари до сепрември с множество фото и видео архиви и представяне на моделите Peugeot 205.

     Мисията на асоциацията L’Aventure Peugeot е да съхранява, развива и популяризира наследството на марката Peugeot.  Той е част от асоциацията L’Aventure Peugeot Citroën DS: L’Aventure Peugeot (laventure-association.com)

    Свързани публикации

    Оставете коментар

    Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителни полета са маркирани с *

    Най-нови

    AUTOCLUB.BG във Facebook

    Facebook Pagelike Widget

    Спорт