728 x 90

Цените сигурно са полудели – наистина ли добре запазен Москвич вече струва 9000 лева?

    По принцип логиката, по която се формират и променят цените на класическите автомобили, следва свои собствени правила и съвсем не винаги може да бъде обяснена с логични доводи. Напълно логично, рекордно високите цени се държат от уникати, които още със самото си създаване са били шедьоври – без значение дали става дума за Bugatti, Ferrari,

    По принцип логиката, по която се формират и променят цените на класическите автомобили, следва свои собствени правила и съвсем не винаги може да бъде обяснена с логични доводи. Напълно логично, рекордно високите цени се държат от уникати, които още със самото си създаване са били шедьоври – без значение дали става дума за Bugatti, Ferrari, Lamborghini, Porsche, Bentley, Rolls-Royce, Mercedes, BMW, Alfa Romeo или други марки, произвеждали през годините редки и скъпи машини. Така че тук принципът във формирането на цените е ясен – автомобилите, родени като легенди, остаряват като още по-големи легенди и колкото по-редки са поради една или друга причина, толкова по-ценни стават с времето.

    Друг фактор, спомагащ за покачване на цената на даден модел на старо, е малкото количество оцелели бройки от съответния модел или модификация. За всички е видно, че всъдеходите са феномен сами по себе си и държат умопомрачителни цени дори за често срещани и недотам култови сами по себе си модели – очевидно при тях важи правилото, че една машина за работа, създадена за вечността, винаги ще държи стойност, дори и да не е крайно специална с нещо.

    Голямата възраст също е фактор дадена машина да струва скъпо – излишно е да споменаваме, че от епохите между двете Световни войни далеч няма безкрайно много оцелели екземпляри в добра кондиция, да не говорим пък за тези от зората на автомобилостроенето от началото на 20 и края на 19 век.

    Както и да е – рано или късно трябва да стигнем до феномена, наречен „автомобилите от Социализма“ . През последните години цените им у нас (и не само) бележат ръст, който на моменти изглежда трудно обясним. Естествено, няма нищо чудно в това представител на рядък модел да върви скъпо – купетата на Skoda, двутактовите спортни машини Melkus, екзотиките Tatra, различни редки и ценни по своему модификации на популярни марки и модели – всички тези автомобили е логично да струват все повече. Но как стои въпросът с цените на произвежданите в милиони екземпляри Лада и Москвич например? Колкото и да е учудващо, в момента те вървят значително по-скъпо от по-добре запазени като състояние и разполагащи с повече ресурс „западни“ или японски модели от 80-те и 90-те. Лада или Москвич в поне малко задоволително състояние доскоро беше приемливо да струва няколко стотин лева, докато сега трябва да извадите поне около 2000 лева, за да купите екземпляр, който е в далеч от идеална кондиция, но поне има шанс да бъде приведен в приличен вид след инвестирането на поне още толкова.

    Даваме пример с обява, която открихме в сайта mobile.bg. Става дума за „класиката в жанра“ – Москвич 2140, произведен през 1982 година, който според посочените параметри е с пробег малко под 70 000 километра. Машината изглежда в добро, макар и не съвсем „колекционерско“ състояние – по боята се виждат дребни издутини, по интериора има дребни забележки, фугите в областта на багажника са точно такива, каквито помним от практически всички „произведения“ на АЗЛК, но като цяло автомобилът има свеж и приятен за окото вид, като очевидно собственикът е полагал много грижи. Отрадно впечатление правят хромираните детайли, които на вид са като нови.

    Посочената в обявата цена е 9000 лева – принципно това може да не е баснословна сама по себе си сума, но е доста повече, отколкото за сравним като състояние Opel Kadett, Ford Escort или VW Golf от същата епоха. Което е леко озадачаващо, но като че ли започва да се превръща в правило.

    Рубриката „БГ пазар“ цели да запознае читателите на AUTOCLUB.bg с интересни обяви от пазара за употребявани автомобили в България. Никаква част от материалите не е финансирана от страна на продавачите или когото и да е било, свързан по някакъв начин с обявите. В повечето от случаите нямаме контакт с лицата, които продават съответните автомобили.

    Свързани публикации

    Оставете коментар

    Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителни полета са маркирани с *

    Най-нови

    AUTOCLUB.BG във Facebook

    Facebook Pagelike Widget

    Спорт