728 x 90

VW ID.3 ще замени ли Golf-а като нов пернишки идол?

Това може и да се случи някога, но няма да е скоро. Заключението ми се основава на съвсем преки наблюдения – просто прекарах един цял ден с ID.3 в бастиона на Голф-а,

Това може и да се случи някога, но няма да е скоро. Заключението ми се основава на съвсем преки наблюдения – просто прекарах един цял ден с ID.3 в бастиона на Голф-а, западно от София. Причини за това – колкото искате. Някои от тях са обективни.

Например аз в целия район не видях нито една зарядна станция – търсих, питах къде мога да заредя ел. автомобил – хората просто вдигаха рамене и поклащаха глави. Но по-важното е, че виждах сериозно несходство в характерите и разбиранията. Все едно да се опиташ да сгодиш възрастен скандинавски нобелов лауреат в областта на физиката с изгряваща българска поп-фолк певачка. Има някои неща, които хората от страната на булката няма да харесат.

Първи проблем е, че дори да завъртите 3 пъти по центъра, може и да не ви забележат видните съграждани. Ако минете със старата Голф 3-ка с леко пробито гърне, боботещият звук ще накара всички да се обърнат. А тази кола се движи безшумно, колкото и да я настъпвате. Вярно, на външен вид е различна, ама не прилича на Голф, макар габаритите да са съизмерими. Дори може и да не разберат, че е машина от германска група – новата емблема изглежда някак тънка, евтиничка.

Окей, джантите са интересни, но представяте ли си – не само, че няма голяма двуцевкa отзад, ама то изобщо няма ауспуси! Пък и вътре купето е доста постно. Няма кожа, а някаква сива тапицерия. Не се виждат и никакви копчета по таблото, значи няма и екстри. Липсват карбонови рейсинг елементи в интериора, а вместо тях има някакви странни лъскави материали, които сигурно ще се издерат още при първото пренасяне на винкели за оградата…

Май е време да спра със закачките. Ще разгледам новия VW ID.3, при това от лимитираната начална серия 1st Edition, с моите си очи – на един средностатистически източноевропеец, наскоро прехвърлил 50-те.

ЩЕ МИ ВЪРШИ ЛИ РАБОТА?

Колата е с почти същите външни размери като Golf (4,3 метра), който си остава най-продаван автомобил на Стария континент в последните десетилетия. Запазва се и силуетът на компактен хечбек, което си остава любимата форма на европейците. Но заради изцяло новата МЕВ платформа на VW Group, предназначена специално за електрически модели, междуосието е по-голямо и вътрешните обеми в купето са значително нараснали, както за пасажерите, така и за товарене. Багажникът е изненадващо дълбок и е с вместимост 385 литра. Така че новият електрически фолксваген ще е удобен, практичен и чист за делниците в града, но и подходящ за семейните уикенди.

КАКЪВ ПРОБЕГ ЩЕ МИ ОСИГУРЯВА?

Модификацията, която тествам, е със средната (58 кВт) от трите батерии, които са налични за гамата. С нея електрическият фолксваген би трябвало да изминава спокойно около 400 км. Най-голямата акумулаторна батерия (77 кВт) би трябвало да ни гарантира спокойно придвижване в рамките на 550 км. Но истината е, че при тези коли пробегът е много разтегливо понятие и зависи от много фактори. Важно е например каква е външната температура и дали климатикът или отоплението не работят на МАХ. Съществено е и колко тежък е кракът ви на газта.

Факт е, че този тип коли се развиват със светлинна скорост и практически само за 3-4 години утроиха пробега, който могат да ни предложат. Но в картинката има и друг фактор – задкормилното устройство. Ако досега не сте шофирали плъг-ин хибрид или чисто електрически автомобил, трябва да забравите какъв факир сте в карането и да започнете да се учите отново. Не казвам, че трябва да караме непременно бавно и спокойно. Майсторлъкът тук е да се научим как да използваме всеки един момент, в който можем да връщаме енергия към батерията – при намаляване на скоростта или спиране. И това да привикнем към това.

За тази цел трябва да използваме в максимална степен и режим „В“ (Brake), при който рекуперацията на енергия е още по-интензивна. Когато взех ID.3, на дисплея ми пишеше, че имам заряд за 387 км пробег. Карах го цял кошмарен петъчен следобед в София, на другия ден се завъртях из Перник и после стигнах до Полскоскакавишките водопади близо до Кюстендил (прекрасна дестинация за еднодневна екскурзия, между другото) и се върнах в центъра на столицата. Компютърът ми даде информация, че имам ток за още 120 км. Значи бях успял да дозаредя по време на пътуването за още почти 45 км пробег. В последно време 80% от колите, които тествам, са плъг-ин хибриди или чисто електрически. Спокойно мога да кажа, че според мен тази система за рекуперация в новия VW ID.3 е най-гъвкавата и ефективно работеща от всички, които съм пробвал.

Ако сте писали на дядо Коледа за нов ID.3, даже той няма да може да изпълни поръчката – всички бройки за България за 2020 са продадени на най-върлите фенове отдавна, на „сляпо“. За да се включите в квотата за следващата година, трябва да побързате.

СТАВА ЛИ ЗА КАРАНЕ, ДОСТАВЯ ЛИ УДОВОЛСТВИЕ?

Ако държите да катапултирате първи от всеки светофар – това е вашата кола! Натискате педала и се изстрелвате, без дори милисекунда забавяне, като още от старта разполагате с целия въртящ момент от 310 Нм.  Ускорението си е точно като с впряг от 204 коня. Но не е препоръчително да карате така, ако не искате зарядът на батерията ви да се „стопи“ рязко. Както не е нужно да рискувате и с глоби за бързо шофираране, като непрекъснато се мъчите да достигнете максималната скорост от 160 км/ч, защото това също яде бързо тока в батерията.

Прочети още:
Първа среща с Tiguan Трети

ID.3 обича завоите, движи се като прилепнал към настилката. Електромоторът с постоянни магнити, силовата електроника и едностепенният редуктор са разположени в задната част, блокът акумулатори е интегриран в пода, а отпред са изнесени само спомагателните устройства към задвижването. Така се постига нисък център на тежестта, който, в комбинация със забравеното още от Костенурката задно задвижване и идеалното разпределение на теглото между двете оси, прави ID.3 много стабилен и приятен за каране автомобил.

А КАК ИЗГЛЕЖДА ОТВЪН, ГОТИН ЛИ Е?

Със сигурност не прилича на другите представители на германската марка. Дизайнерите са възприели тактиката електрическите им модели видимо да се отличават от тези с ДВГ. За разлика от някои други производители, като Peugeot и Mini например, които залагат на обратната идея – един дизайн върху една мултифункционална платформа, в която могат да се вграждат всички видове задвижвания. Отсега никой не може да каже коя от двете ще е печелившата стратегия, но със сигурност ID.3 има оригинален външен дизайн, изчистен и модерен. Отпред доминират интелигентните светлини, които ви намигат за поздрав, още докато приближавате колата с ключ в джоба. Системата за безключов достъп и стартиране на автомобила „Keyless Advanced“ ви разпознава и стилните фарове с LED матрична технология присветват за кратко. Ъгълът на скосяване на покрива в задната част е сериозен, което придава спортен вид и същевременно допринася за една завидна аеродинамика – коефициентът на въздушно съпротивление е 0,267.

ID.3 не е първият 100% електрически автомобил на VW. Но с тотално различната си визия и акцентите 1st Edition, той стартира нова епоха в историята на марката.

КУПЕТО ВЪТРЕ СИГУРНО Е ФУТУРИСТИЧНО…

За интериора на електромобилите също има различни разбирания. Някои марки предпочитат да екипират салоните по същия начин, както клиентите са свикнали от стандартните модели. Но други, между които явно и VW, залитат по идеята, че който си купува кола, задвижвана 100% от ток, би следвало да е настроен еко във всички направления. Затова много от материалите идват от рециклирани продукти, липсват глезотии сред повърхностите в купето, няма кожа по седалките и т.н. Това орязване на лукс със сигурност не се харесва на всички потребители, пък били те и убедени защитници на природата.

Стигаме до несъответствие. Ел колите все още са относително скъпи, могат да си ги позволят хора с пари, а те обикновено са свикнали да не се лишават от лукса. Истината е, че интериорът на ID.3 и на мен ми изглежда доста постен – безлична сива тапицерия, вместо удобен подлакътник, между предните седалки има две подвижни ръчки, на които да се облягате. Лично за мен това е грозновато ретро решение, за което единствената причина може да бъде намаляването на разходите. Затова пък с богати възможности за избор на цветове създава уютна атмосфера в салона. Амбиентното осветление, заедно със системата ID.Light във вътрешността на автомобила, ще ви накара да се чувствате като у дома си. При стартиране се чува тих звук, който ви подканя да потегляте. Когато пък излизате от колата, системата ID.Light ви изпраща със специален светлинен сигнал.

А ОБОРУДВАНЕТО?

В него, разбира се, пропуск няма. Интелигентната система за светлина в купето ID.Light комуникира визуално с вас постоянно. Дори, ако се престроите грешно според зададения от навигацията маршрут, мигащ светлинен сигнал ще ви предупреди да промените позицията си. Високотехнологичният електромобил разполага с всички полезни модерни системи за безопасност и комфорт, познати до момента. Дори бих казал, че в някои отношения има прекаляване. Копчета и бутони липсват, натискането им по време на шофиране вече е в миналото. Дори и за най-елементарните настройки трябва да влезете в менюто на големия дисплей, даже намаляването на радиото, примерно, става със сензорни плъзгачи. Но пък можем да се концентрираме върху трафика и да управляваме почти всичко с интуитивни гласови команди – аудио системата, навигацията или смартфона. Казвате просто „Здравей, ID“ и системата ще ви разбере.

СТРУВА ЛИ СИ?

Този въпрос само отчасти се отнася до самата кола. Тя е удобна както за града, така и за дълъг път, шофирането носи удоволствие. Ефективна и икономична, предлага сериозен пробег. Пълна с нови технологии и модерно екипирана. Още повече с настоящата начална версия 1st Edition, която е допълнително оборудвана с екстри. Освен това клиентите на тази 1-ва серия ще могат да ползват услугата We Charge и да зареждат безплатно в продължение на една година. Измежду всички чисто електрически коли на пазара, това безспорно е едно от най-добрите предложения. Цената на тази специална начална серия е  86 711 лв.

По-същественият въпрос е дали у нас сега въобще има смисъл да се купи кола, задвижвана само от ток? На пръстите на едната ръка се броят държавите в ЕС, в които няма програма на правителството за пряко финансово поощрение при смяна на старата кола с екологична и ние сме една от тях. Съществуващите данъчни облекчения не носят съществена полза, а инфраструктура уж има, но на практика тя е безкрайно рехава и несигурна, особено извън големите градове. За да си струва инвестицията в такава кола, засега е задължително човек да има къде да зарежда автомобила си редовно и на нормална цена – вечер вкъщи или през деня в офиса. И все пак, когато има желание, възможности се намират. За пример ще дам един запален фен, който всяка вечер спуска от втория етаж на една кооперация в ж.к. Борово дълъг кабел, за да зареди електрическия си автомобил за следващия ден.

Свързани публикации

Оставете коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителни полета са маркирани с *

Най-нови

AUTOCLUB.BG във Facebook

Facebook Pagelike Widget

Спорт