728 x 90
Error, no Ad ID set! Check your syntax!

Средната възраст на колите в България е 18.5 години, в ЕС е 10.8 години

През последната година броят на автомобилите над 20 години в автопарка на България се е увеличил с над 136 000.

Едва ли някой ще се изненада, ако кажем, че България разполага с най-стария автопарк в Европа. По официални данни в края на 2019 г. средната възраст на автомобилите, които се движат по нашите пътища, е над 18 години.

Това обявиха от Асоциацията на автомобилните производители и техните оторизирани представители в България (ААП), като посочиха, че новите леки коли, тези които са на до 5 години, са само 6%, а тези до 10 г. – под 7%. За съжаление над 70% са автомобилите, които са над 15-годишни.

За сравнение, средната възраст за територията на Европейския Съюз е 10.8 години. Леките автомобили са на възраст средно 10.8 години, лекотоварните 10.9 години и тежките търговски превозни средства на 12.3 години.

И ако тази възраст при хората е тийнейджърска, при автомобилите си е направо старческа. За съжаление, през последната година броят на автомобилите над 20 години в автопарка на България се е увеличил с над 136 000, докато тези до 5 години е намалял с 2 500 броя, по данни на МВР.

Пак никой няма да се изненада, ако кажем, че пътищата ни не са от най-добрите, маркировка обикновено липсва, а и самите ние не сме от най-дисциплинираните шофьори, добавят от ААП. Но със сигурност у нас не отчитаме достатъчно ясно категоричният факт, че и състоянието на автомобилния парк е един от фундаментите на пътната безопасност.

Връзката между възрастта на автомобилите и тяхната сигурност и надеждност отдавна е задълбочено изследвана и многократно доказана в световен мащаб. Това, че караме стари коли, в лошо техническо състояние, без да са оборудвани със съвременни технологии за безопасност, пряко води и до високата смъртност при пътни произшествия.

През 2018 г. в 6 684 тежки катастрофи са загинали 611 и са ранени 8 466 участници в движението. През 2019 г. техният брой се увеличава – тежките инциденти са 6 730, с 628 загинали и 8 499 ранени. „Евростат“ отчита, че България е държавата с най-много жертви при пътни произшествия в ЕС за 2018 г. – 89 на 1 млн. души население.

Прочети още:
БГ пазар: Продават световноизвестното BMW Bullshark с български тунинг

Състоянието на автомобилния парк ни подрежда и на едно от първите места в класациите на ЕС за замърсяване на въздуха с фини прахови частици. За всички нас е ясно, че една от основните причини за попадането на България в негативните статистики е изключително остарелият автомобилен парк.

Но още по-важно е, че той пряко и косвено застрашава нашето здраве. На практика за последните 30 години не са предприемани почти никакви мерки на държавно ниво за устойчиво, екологично и технологично развитие на транспортния сектор.

Припомняме, че от ААП са внесли предложение до управляващите за екологичен бонус за покупка на нови превозни средства, който включва 10 000 бонус за чисто нов електромобил. Повече за програмата можете да прочетете тук.

Свързани публикации

Оставете коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителни полета са маркирани с *