Малцина знаят, че в началото на 90-те години на миналия век Subaru иска да докаже на света, че може да подготви двигател за Формула 1.
Subaru определено е марка, която има пряка връзка с моторните спортове. В най-голяма степен свързваме японците с представянето им в Световния Рали Шампионат, но има и други скоростни надпревари, в които марката участва.
Малцина знаят, че в края на 80-те години на миналия век Subaru иска да докаже на света, че може да подготви двигател за Формула 1. От компанията се свързват с Motori Moderni с предложение за доставка на нов мотор, който трябва да се използва в съществуващо шаси на състезателен автомобил.
Изненадващо или не, италианският отбор откликва на офертата и се съгласява да използва 12-цилиндров боксерен мотор от Subaru. До този момент японците са правили само 4- и 6-цилиндрови опозитни мотори.
На помощ на Subaru се отзовава инженерът Карло Чити, който създава могъщите състезателни мотори на Alfa Romeo за Формула 1 от 70-те и 80-те години. Чити създава двигател с много нисък център на тежестта с кодово название 1235.
Агрегатът разполага с 12 цилиндъра и общо 60 клапана, а максималната достигната мощност по време на тестове е около 550 к.с. Нещата не изглеждат особено розови, тъй като основните конкуренти по това време разполагат с близо 100 коня отгоре.
Въпреки ниския си център на тежестта – едно от основните предимства на боксерните двигатели, разработката на Subaru се оказва не много подходяща за болид от Формула 1.
Общото тегло е проблем – 1235 е с над 100 килограма по-тежък от конкурентните агрегати. Със сигурност не помага и фактът, че съществуващата скоростна кутия на Motori Moderni също е по-тежка от аналозите в другите отбори във Формула 1 по това време.
Създаденият прототип с 12-цилиндровия боксер Coloni C3B прави нови проблеми. Моторът е толкова голям, че конструкцията на колата трябва да бъде модифицирана. С това пък се нарушава нейната обтекаемост и месеци труд в аеродинамичните тунели отиват буквално на вятъра.
Бъдещето на проекта изглежда предначертано, но все пак от Subaru и Motori Moderni му дават шанс. През 1990 година обаче автомобилът не успява да се класира за нито едно състезание от 8 опита.
След това отборът прекратява проекта и се връща към стария си Cosworth V8 двигател. И с него нещата не потръгват и на практика Motori Moderni записва нулев сезон.
Това се оказва и последният опит на Subaru за участие във Формула 1.
Снимки: MotorTrend
Оставете коментар
Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителни полета са маркирани с *