728 x 90

Емануил Клисаров, старши дизайнер в Renault, е един от добрите посланици на България

В живота на успелите хора хубавите примери обикновено се случват по еднотипен начин – талант, много работа и щипка късмет. С Емануил Клисаров, с когото много ми се иска да ви запозная, сценарият не е много по-различен. Започвам отзад напред, първо с късмета. Роден е през 1980 г., още на 9 години семейството му заминава

В живота на успелите хора хубавите примери обикновено се случват по еднотипен начин – талант, много работа и щипка късмет. С Емануил Клисаров, с когото много ми се иска да ви запозная, сценарият не е много по-различен. Започвам отзад напред, първо с късмета. Роден е през 1980 г., още на 9 години семейството му заминава за Австрия, а само 2 след това – за Канада. Така той става жител на света. След това идва талантът – в училище всичките му тетрадки са изпъстрени с рисунки и скици. Естествено започва да учи в Монреал индустриален дизайн. В Париж се профилира към автомобилния. Завършва образованието си в Детройт и получава диплома, спонсорирана от GM. Практикува за кратко в Канада, после отива на стаж в Citroen, а от 2007 г. се присъединява към новосформираното официално студио на Renault в Букурещ. От 2012 година до сега този 37-годишен талантлив българин заема позиция на старши екстериорен дизайнер в техническия център на Renault в Париж. 

Конкретния повод той да се върне у нас и да се срещнем е, че негово дело е външният вид на най-важния (и не само за българския пазар) модел на групата в момента – бестселърът Duster. Работата по него започва преди 5 години. И ако за Renault винаги се търси новаторското и се задават новите модни стандарти, то за този модел Dacia, с над милион продажби досега, за първи път идеята е била друга.

Дизайнът на Duster не е трябвало да се променя драстично, а само да се модернизира. Да се запази генът му, но допълнително да се подчертае неговия нрав на корав SUV. Здрав и солиден, семпъл, но честен към клиентите. И най-важното щедър – да дава много, но за малко пари. Той изглежда по-широк, централната линия на колата е вдигната, стъпил е на 17-инчови колела, а ъгълът на предното стъкло е по-остър, което дава усещане за повече обем вътре в купето. И ако целта отвън е била да няма драстични промени, то за интериора е важало точно обратното. Промяната във визията, качеството на материалите и изработката вътре в купето е огромна. 

На мен рисуването не ми е сила и затова го питам с интерес какъв обикновено е първият щрих, от кой детайл започва? „Винаги първо рисувам колелата. А и не само аз. В началото имаме зададени параметри като идея – размери, тип каросерия и др. Така че те трябва да се изградят върху солидна основа – именно колелата. При това за тях няма поставени ограничения. Затова те винаги са големи, интересни, дори често екстравагантни. После идва страничният силует, разположен върху тях. Той е най-важен. Чак след това са детайлите – фарове, решетки и т.н.“ 

Дизайнерите в групата Renault са над 200, разположени на различни места. По всеки проект ангажираните специалисти започват сами. Емануил казва, че си слага слушалките, хваща молива и сяда на бюрото си. След време всички идеи се събират на едно място, разглеждат се, оценяват се и тогава се сформира екип. Дизайнът като краен резултат винаги е отборна работа. 

Всъщност професия „посланик“ няма. Има някакви хора, които заемат такива длъжности. Работата им е сладка, но в голямата си част е безполезна за нас. В същото време има други хора, на които не им се плаща, но с работата и успехите си популяризират България по света. Това са спортисти, музиканти и певци, художници или математици. Не е толкова важно точно с какво се занимават, важното е да са изключително добри в работата си. Така те будят възхищение и печелят доверие за нас, българите, като нация. Емануил Клисаров, старши дизайнер в Renault, е един от тях. 

След броени дни ще тествам новия Duster на пътя. Подробности и впечатления за него, както и за другите модели и проекти, по които Емануил Клисаров е работил, можете да прочетете в следващия брой на списанието AUTOCLUB. Само ще повдигна завесата, като ви кажа, че става дума за семеен ван и болид за F1. 

Борислав Цаков

Свързани публикации

Оставете коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителни полета са маркирани с *

Най-нови

AUTOCLUB.BG във Facebook

Facebook Pagelike Widget

Спорт