728 x 90
Error, no Ad ID set! Check your syntax!

Това е първият сериен автомобил с битурбо мотор в историята

Името на колата, логично, е Biturbo, което показва точно наличието на два турбо компресора.

Огромен процент от двигателите с вътрешно горене в наши дни има принудително пълнене под формата на турбо компресор. Без значение от използваното гориво, дизел или бензин, този тип повишаване на производителността на агрегатите е вече сериозно залегнал във всички класове коли.

Но през 80-те години на миналия век ситуацията не е точно такава. Повечето масови производители работят по преминаване от карбураторни двигатели към инжекционни системи. За турбо компресори се говори само във висшите елешони.

Точно там по това време се намира Maserati. Италианската фирма изкарва чисто нов модел през 1981 година, който през следващото десетилетие се разраства до цяла моделна линия с различни версии.

Точно този автомобил за първи път използва технология с две турбини в серийно произвеждан автомобил. Името на колата, логично, е Biturbo, което показва точно наличието на два компресора.

Италианците първо лансират 2.0-литров V6 агрегат, който разполага с по един турбо компресор на всяка редица от цилиндри. Интересно е, че 6-цилиндровият агрегат е и първият в индустрията, който разполага с по 3 клапана на цилиндър.

Причината за лансиране на Maserati с едва 2.0-литров двигател е тогавашното законодателство в Италия, което налага много по-големи данъци на двигатели с работен обем над 2000 куб.см.

Прочети още:
През 80-те GM доставя 12 500 калпави таксита в Ирак, Саддам Хюсеин отказва да довърши сделката

Така, 2.0 версията остава за местния пазар, а за експорт е създаден 2.5-литров модел. През първите моделни години всички мотори са с карбуратор, но с времето той се замества от инжекционни системи.

При пазарния си старт Maserati Biturbo има мощност от 180 к.с. и 250 Нм въртящ момент на родния си пазар. За САЩ мощността първоначално достига 185 к.с. от 2.5 мотор, а в Европа той има 192 к.с.

Следват няколко обновявания на битурбо мотора. Най-мощната версия се появява през 1989 година и има работен обем от 2.8 литра. При него мощността е 250 к.с. за пазарите в Европа.

През годините Maserati създава различни прототипи, използващи битурбо мотор. Например, в началото на 90-те години инженерите от Италия конструират много сложен агрегат с по 6 (шест) клапана на цилиндър, но той бива отхвърлен.

В състезателните си версии Biturbo достига мощност от почти 300 к.с. и то от работен обем 2.0 литра. В тези години толкова малки агрегати при луксозните спортни коли са смятани за истинска рядкост.

Свързани публикации

Оставете коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителни полета са маркирани с *