728 x 90

Новият Citroen C4 е добра кръстоска между три типа коли

Остава си един фамилен хечбек, но с оригинална фигура и малко по-висока позиция над пътя, интересен, комфортен и впечатляващ, като всеки Citroën.

Харесвате кросоувъри? Нищо учудващо – това е най-бурно развиващият се сегмент в света, а и в Европа. С4 спокойно може да бъде окачествен така. Леко повдигнат е, има немалко отличителни дизайнерски защитни елементи от всички страни на каросерията, типични за високопроходимите машини. Такива например са черните матови лайстни над гумите, преливащи в долните части на предната и задната брони и с изпъстрените с цветни елементи Airbump елементи. Характер на кросоувър му придават също големите колела и по-високата позиция (просвет 156 мм), както и късите надвеси отпред и отзад. Но пък формата му не отговаря на стандартните очаквания за истински SUV. А и няма версия със задвижване на 4-те колела.

Е, значи С4 е хечбек. Компактният хечбек си остава най-важният клас на Стария континент – 11% от всички продадени коли са от този клас. Този Citroen не е голям, но е съвсем практичен и удобен, както за градско шофиране с изненадващо малък радиус на завой, така и за уикенд със семейството. Багажникът му е с обем 380 литра, а петата врата ни осигурява огромен отвор и лесен достъп до багажника. Но пък формата на купето напомня за друго – тя е елегантна, издължена и аеродинамична.

Тогава очевидно е спортно купе. Като страничен силует силно наподобява на такова – спойлери и плавно снишаващ се покрив чак до задните светлини. Но на практика не е чак толкова спортно – най-бързата версия (100% електрическата) ускорява до 100 за 9 секунди. Нито пък е чисто купе – всъщност е просторен и комфортен автомобил за всеки делничен ден в града и за дълъг път през уикенда.

Истината е, че няма значение към кой тип автомобили ще включим новия C4, важното е дали го харесваме. А той със сигурност е интересен, оригинален и различен, точно каквото би трябвало да очакваме от един Citroen. Ако го видим сред модели на други марки от последната година, С4 визуално ще изглежда като супер лаптоп сред пишещи машини. Освен това е модерно оборудван – всички модификации, дори от ниските нива на екипировка, са стъпили здраво на 18-инчови колела, предлагат 10-инчов дисплей на комуникационната система и имат LED предни и задни светлини с отличителен светлинен подпис. Така спокойно можем да кажем, че с този модел френският производител стартира голямото си завръщане сред важните играчи в бранша на Стария континент.

Вярно е, че дизайнът продължава да е фактор №1 при избор на автомобил от европееца. Но дали оригиналният и впечатляващ външен вид е достатъчен за успех? Ясно, че не. Затова френският производител залага и на други козове.

Пълна гама двигатели и задвижвания. Три бензинови, два дизелови и един 100% електрически. Чудесно е, че марката не се отказва преждевременно от дизеловите агрегати, които през годините винаги са се подреждали сред най-ефективните. Но безспорно най-интересен ни е новият, който е с нулеви вредни емисии.

Той е с мощност 136 к.с. и въртящ момент от 260 Нм, който е наличен още от първото натискане на педала. Ускорението от 0 до 100 км/ч става за 9.7 секунди в режим Sport и развива максимална скорост от 150 км/ч. Литиево-йонната 400-волтова батерия е с капацитет 50 кВч и гарантира пробег от 350 километра. Батерията е с гаранция 8 години или 160 000 км. За да заредим батерията у дома, на зарядна станция Wall Box 32 A с прав ток, ще са ни необходими около седем часа и половина – включваме я вечерта и на сутринта потегляме спокойни. На обществена станция 100 кВ за бързо зареждане батерията се пълни с енергия за 10 км/минута или, сметнато по друг начин, 80% от зареждането се осъществява за 30 минути. Новият Ë-C4 разполага и с режим Brake, при който, само като вдигнем крак от газта, без да докосваме спирачката, скоростта намалява интензивно, като в същото време дозареждаме батерията за още по-дълъг автономен пробег. За максимална ефективност можем да избираме, според нуждите ни в момента, измежду 3 режима на управление – Eco, Normal или Sport.

Прочети още:
Първа среща с Tiguan Трети

Все пак това е Citroen и, въпреки добре комбинираните характеристики от различни типове коли, най-важен си остава комфортът. Пътниците се потапят в уютна атмосфера: качествени и нежни на допир материали, удобни седалки Advanced Comfort, ново уникално покритие на бордното табло с мотив, изобразяващ шеврони. Новият C4 предлага богат избор между 31 възможни комбинации на цветове, цветни пакети за екстериора и 6 различни теми за интериора, които позволяват на клиентите да оформят автомобила си по свой вкус. Централната конзола и чекмеджето на бордното табло придават на купето допълнителна изтънченост, без това да нарушава практичността. В цялото купе ще си открием куп места за прибиране на вещи, разположени така, че да ни е максимално удобно.

Зад волана са разположени нови лостчета за превключване на предавките на автоматичната скоростна кутия. Изцяло нов е и металният команден лост на автоматичната скоростна кутия. Той има три положения (R, N и D), позволяващи лесно да изберем заден ход, неутрално положение или движение напред, както и два осветени бутона: P (Паркинг) и M (ръчен режим на управление при ДВГ) или B (Brake за рекуперация). Конзолата включва също и лоста на ръчната спирачка, както и командния елемент за избор на един от 3-те режима на управление.

Всички сме чували израза „вози като Citroën“. Дали и новите Ë-C4 и C4 са наследили легендарното окачване, което перфектно филтрира неравностите по настилката, плод на 100 години опит на инженерите от марката и което я отличава от всичко друго на пазара? Те са екипирани серийно, още от средните нива на оборудване, с окачване Progressive Hydraulic Cushions, коeто осигурява забележителен комфорт и създава усещане, сякаш сме седнали върху „летящо килимче“. При разработката му са били регистрирани 20 патента. Принципът на функциониране не е сложен. Докато класическото окачване се състои от амортисьор, ресор и механичен ограничител, окачването с Progressive Hydraulic Cushions добавя два хидравлични ограничителя от всяка страна. Безспорно по-мекото окачване е изключително приятно и комфортно при возене. Но ако пришпорите здраво конете под капака, то създава усещане за лека нестабилност в завоите. Въпрос на приоритети и предпочитания на клиентите.

В края на краищата – какъв автомобил е новият С4? Макар и повдигнат, чак практично SUV не е – багажникът е сравнително не чак толкова голям (380 литра) и няма 4х4. Въпреки формата на купе и спортния силует, С4 не е и типично спортно купе – не е чак толкова мощен, твърд и бърз. Остава си един фамилен хечбек, но с оригинална фигура и малко по-висока позиция над пътя, интересен, комфортен и впечатляващ, като всеки Citroën. Не съм сигурен как ще възприемете цената – най-скъпият вариант доближава 64 000 лв. Но пък френският комфорт и оригиналност обикновено си струват парите, нали?

Свързани публикации

Оставете коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителни полета са маркирани с *

Най-нови

AUTOCLUB.BG във Facebook

Facebook Pagelike Widget

Спорт