728 x 90

Инженерингова компания конструира водороден състезателен двигател

AVL Racetech, отделът за моторни спортове на инженеринговата компания AVL, представя прототип на иновативен двигател с вътрешно горене, захранван с водород. Когато става въпрос за чист моторен спорт, водородът като гориво също играе роля. Компанията за проектиране на двигатели AVL и нейният състезателен отдел показват колко голям потенциал има във водородния двигател с вътрешно горене.

AVL Racetech, отделът за моторни спортове на инженеринговата компания AVL, представя прототип на иновативен двигател с вътрешно горене, захранван с водород. Когато става въпрос за чист моторен спорт, водородът като гориво също играе роля. Компанията за проектиране на двигатели AVL и нейният състезателен отдел показват колко голям потенциал има във водородния двигател с вътрешно горене.

Агрегатът, представен през ноември 2022 г., е компактен, задвижван с водород двулитров четирицилиндров турбодвигател, който постига напълно ново ниво на мощност благодарение на интелигентното си впръскване на вода. Прототипът е първият състезателен двигател, който AVL Racetech проектира и изработва самостоятелно.

За разлика от други двигатели с вътрешно горене на водород, които по правило работят с висок   излишък на въздух (режим с бедна горивна смес) и поради това генерират сравнително малка мощност, новият състезателен двигател на AVL може да постига ниво на мощност от около 150 кВт на литър със само леко обеднена смес. С потенциалната си мощност от 300 кВт двулитровият захранван с водород турбомотор е в диапазона на днешните двигатели в спортните класове за клиентски автомобили, близки до серийните.

За да постигне тази висока специфична мощност, AVL прилага принципа на водно впръскване към водородния двигател. Посредством инжектор в засмуквания от двигателя въздух се впръсква  вода, което увеличава налягането при пълнене. Освен това изпаряващата се течност има силен охлаждащ ефект в горивната камера. Конструирането на необходимите за това инжектори и клапани изисква точно познаване на цялостното поведение на системата с всички потоци въздух, гориво и отработили газове, за което AVL използва своите доказани симулационни модели и 3D изчисления на потоците. Това гарантира също така, че границите на механична устойчивост на двигателя няма да бъдат превишени и че са изпълнени високите изисквания за безопасност на моторните спортове.

„За разлика от технологията на горивните клетки, техническата основа на бензиновите двигатели и ДВГ на водород е много сходна. Следователно нашата концепция също се вписва много добре в   подхода на клиентския спорт за ниски разходи, тъй като необходимите адаптации са абсолютно поносими като цена“, обяснява ръководителят на проекта Паул Капус. Напълно разработеният двигател с водородно горене трябва да бъде представен през пролетта на 2023 г. 

Връзката между водорода и моторните спортове не е съвсем нова за AVL: още през 2013 г. компанията подкрепи Техническия университет в Грац при преобразуването на Aston Martin Rapide S с бивалентен водородно-бензинов двигател с вътрешно горене за участие в 24-часовото състезание на Нюрбургринг.

Източник: AMS.bg

Свързани публикации

Оставете коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителни полета са маркирани с *

Най-нови

AUTOCLUB.BG във Facebook

Facebook Pagelike Widget

Спорт