728 x 90

Subaru Solterra: Карахме първия електромобил на Subaru

    Subaru не е от най-големите автомобилни производители. Но категорично е бранд със собствен характер и традиции. В пределектрическата ера до последно разчита на Boxer двигателите, а прословутата висока проходимост се гарантира от симетричното задвижване на четирите колела AWD, което се е доказало безспорно през вече 50-годишна история. Връзката между човека и колата при Subaru е

    Subaru не е от най-големите автомобилни производители. Но категорично е бранд със собствен характер и традиции. В пределектрическата ера до последно разчита на Boxer двигателите, а прословутата висока проходимост се гарантира от симетричното задвижване на четирите колела AWD, което се е доказало безспорно през вече 50-годишна история. Връзката между човека и колата при Subaru е изключително здрава. Клиентите на японската марка вярват на автомобилите си и разчитат, че те няма да ги изоставят, независимо в каква авантюра са ги въвлекли. Убедени са, че тяхното Subaru си остава лоялен и надежден партньор и ще ги отведе, където и да поискат. Отношението е двупосочно, защото и клиентите са верни на марката – няма да намерите по-лоялни фенове на даден автомобилен бранд. Те знаят, че високопроходимите модели са корави и издръжливи. Както знаят и това, че не са най-пъргавите и не са най-икономичните. Но въпреки това досега ги приемат безрезервно – както със силните, така и със слабите им страни.

    Сега на пазара се появява Solterra – първият 100% електрически SUV на марката отваря нова страница в историята. С нетърпение очаквах да го подкарам, за да видя дали при новото задвижване японците са успели да съхранят всички положителни качества, отличаващи марката до момента. След дълъг тест на сухо и дъжд, тъмно и светло, по различни пътища – равни и стръмни, магистрали, в градове и села, както и извън нормалните настилки – мога да успокоя всички почитатели на марката – всичко добро е запазено, дори усъвършенствано! Но има и още новини, при това положителни: освен здравината, надеждността и легендарната проходимост, новото Subaru сега е доста по-мощно, бързо и екологично.
        
    Как изглежда отвън?

    Ако трябва да отговоря с две думи: различно и интересно. Но това не е изненада – Subaru винаги са държали да имат собствен стил. И от самолет лесно бихте уловили японската нотка в дизайна, но всичко е добре дозирано и приятно за окото. Имам обаче ясното усещане, че новите одежди, които на мен лично ми допадат, са подчинени на по-важна функция – да облекат подходящо колата, за да подпомогнат типичните за марката функционалност, офроуд възможности и здравина. Подът на колата е на 21 см над земята и е напълно равен, а надвесите отпред и отзад са изчислени така, че да гарантират преодоляването на сериозни препятствия извън пътя. Аеродинамичните потоци са сериозно оптимизирани чрез допълнително насочване за охлаждане към спирачките и батерията, разположена точно над равния под. Всички светлини са с LED технология, за да пестят енергия и да са по-издръжливи. Нали именно от еко-ориентацията на първото напълно електрическо Subaru с нулеви вредни емисии се ражда и името Sol-Тerra – слънцето, като извор на светлина и топлина, нужни за човека, и земята, която трябва да пазим, за да продължава живота.
        
    А вътре в купето?

    Интериорът е абсолютно доказателство, че оригиналността не винаги е самоцелна. Кокпитът е различен от стандартните, без обаче това да е за сметка на ергономията и удобството. Според Subaru, а и аз го подкрепям, най-важно за безопасното шофиране е ръцете да са върху кормилото, а очите – на пътя отпред. При Solterra това е постигнато в максимална степен. Воланът е малък, а инструменталният панел е вграден в оригинален модул и изтеглен максимално напред към стъклото. Така, без да ми е нужен допълнителен head-up дисплей, чудесно виждам информацията от приборите, без да отклонявам погледа си от пътя. Ако вече веднъж сте си нагласили всичко около вас, при всяко сядане на шофьорското място миниатюрна камера разпознава лицето ви и автоматично връща настройките според вашия профил. По време на движение след това същата камера следи и състоянието на водача. Малък минус е, че някои материали, използвани в кокпита, не са от най-луксозните, но пък навярно ще са здрави и издръжливи.

    Голямото междуосие (2850 мм), което е осигурено от новата платформа e-SGP, специално разработена за електрически модели, дава чудесни обеми в купето, както за пътници, така и за товари. На задния ред седалки пространството е предостатъчно, а багажникът предлага 452 литра за сакове, оборудване и екипировка. В купето има достатъчно място за прибиране на лични вещи, но така и не мога да приема липсата на жабка пред пасажерската седалка – нещо, с което хората по цял свят са свикнали.

    Прочети още:
    Първа среща с Tiguan Трети

    В средата на таблото, близо до ръцете на водача и пасажера, е разгънат голям 12,3-инчов цветен дисплей с лесно меню, наподобяващо смартфон. На централната конзола е разположено управлението на автоматичната скоростна кутия, работеща по технологията Shift by Wire, при която превключването на предавките става изцяло по електронен път, без механична връзка. Там са бутоните за задействане и на други важни функции – S-Pedal за по-интензивна рекуперация на енергия, Drive Mode селектора за избор на режим на управление, X-MODE за максимален контрол при ниско сцепление.
        
    Чисто електрическо задвижване

    Поверено е на два автономни синхронни електродвигателя (всеки с мощност 80 кВт и въртящ момент 168,5 Нм), единият от които подава тяга към предните колела, а другият – на задните. Управлението на мощността (общо 218 к.с.), въртящият момент и сцеплението при задвижването на четирите колела е изключително ефективно, традиционно за Subaru AWD.

    Батерията на Solterra има общ капацитет от 71,4 кВтч и може да се зарежда по три различни начина: на обикновен домашен контакт за около десет часа; на точките за бързо зареждане с постоянен ток, които позволяват достигане на 80% от общия капацитет за около 30 минути и на системи с висока мощност, способни да доставят до 32A, които зареждат напълно акумулаторната батерия за около 5 часа. За обхвата на електрическия пробег и за дългия живот на батерията изключително важна е работната температура. Subaru решава този проблем със система за водно охлаждане/отопление на корпуса на батерията, свързана във веригата на климатика. Така винаги се поддържа оптимална работна температура, което позволява максимален пробег (до 465 км). А специфичната система за управление на циклите на захранване и презареждане позволява след 10 години работа остатъчният капацитет на батерията да е съхранен на 90%.

    При всяко намаляване на скоростта умният автомобил трансформира кинетичната енергия в зареждащ ток за батериите, карайки електрическите двигатели да работят като генератори. Нивото на отрицателно ускорение може да се регулира и от нас чрез лостчетата отстрани на волана. А ако използваме  бутона „S Pedal“, се задава още по-високо ниво на намаляване на скоростта. Подобно на забавянето, ускорението на новото Subaru също може да се управлява от водача чрез натискане на бутона DRIVE MODE. Избираме между три режима: ECO, NORMAL и POWER. А чрез бутона X-MODE задействаме серия от системи, които ни гарантират стабилност и лесно и безопасно шофиране върху сняг, кал, пясък и други повърхности с ниско сцепление. При този режим автоматично се активира и контролът на скоростта при спускане, която можем да задаваме в диапазона между 4 и 40 км/ч. Това ни дава възможност да се концентрираме изцяло върху волана и препятствията по терена.

    Е, струва ли си?

    Електрическото SUV доставя истинско удоволствие при шофиране. Стабилно и контролируемо, заради окачването и ниския център на тежестта от батериите, вградени в пода. Пъргаво и бързо, с достатъчно мощност (218 к.с.) и наличен въртящ момент още от натискането на педала. Комфортно и добре оборудвано с иновативни системи за безопасност и удобство. Но това, което наистина ме впечатли силно, са неговите офроуд възможности. До момента няма друг бранд, който да ми е предлагал да мина през такива наклони, терени и препятствия с електрически автомобил. Въпреки че просветът не е чак толкова голям, заради абсолютно равния под и добре изчислените надвеси, колата в нито един момент не опря земята. А всички системи работеха като прекрасно сработен оркестър с най-добрите инструменти и в нито един момент не изпитах несигурност. Така че, ако някой е имал съмнения дали Subaru са успели да запазят всички характерни за марката добри качества при смяната на стандартното задвижване с електрическо, може да бъде спокоен. Не само всичко добро е съхранено, но е и надградено.

    Свързани публикации

    Оставете коментар

    Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителни полета са маркирани с *

    Най-нови

    AUTOCLUB.BG във Facebook

    Facebook Pagelike Widget

    Спорт