728 x 90

Mercedes-Benz 230 AMG W110 (1967) – Един от най-старите AMG намери нов собственик

Този ранен AMG-Mercedes беше продаден на търг в Мюнхен на 25 ноември 2023 г. Първият му притежател е платил за тунинга почти колкото първоначалната цена на автомобила. От 1967 г. насам AMG прави моделите на Mercedes по-бързи. Тунинг компанията, основана от Ерхард Мелхер и Ханс-Вернер Ауфрехт в Гросаспах край Щутгарт, е точно толкова стара, колкото

Този ранен AMG-Mercedes беше продаден на търг в Мюнхен на 25 ноември 2023 г. Първият му притежател е платил за тунинга почти колкото първоначалната цена на автомобила.

От 1967 г. насам AMG прави моделите на Mercedes по-бързи. Тунинг компанията, основана от Ерхард Мелхер и Ханс-Вернер Ауфрехт в Гросаспах край Щутгарт, е точно толкова стара, колкото и сивият седан (от модела с прозвище „перка“), който RM Sotheby’s продаде на търг в Мюнхен на 25 ноември 2023 г. Но какво общо има „перката“ с AMG – освен годината на производство?

Сива „перка“ с първоначално 120 к.с.

Дилърът на Mercedes от Билефелд Kirstein & Sauer доставил през 1967 г. един 230 на инженерната фирма Werner Kurras в Гютерслох. Курас е поръчал автомобила година по-рано, на 21 март 1966 г., и е избрал външен цвят в DB 190 графитеносиво и светлосив кожен салон. Наред с други неща той поръчал електрически прозорци, климатик, сервоусилвател на волана, люк на покрива и радио Becker Grand Prix. Богатото оборудване почти удвоило цената: вместо 11 950 марки сметката достигнала 20 912 марки. Отстъпка? Тогава в Daimler-Benz не е имало отстъпки.


175 км/ч по заводски данни

Карбураторният M 180 е бил най-мощният двигател под късия преден капак на „малката перка“ W 110. „Голямата перка“, предшественикът на S-класата W 111, е имал по-дълга предна част, повече хром и по-големи двигатели.

През юли 1966 г. Mercedes заменя двата карбуратора с вертикален поток Solex на 230 с два карбуратора с регулиращ шибър и вертикален поток Zenith и увеличава мощността от 105 на 120 к.с. Това повишава максималната скорост от 170 на 175 км/ч и съкращава спринта до 100 км/ч от 14,1 на 12,8 секунди (с автоматик: 12,7 секунди и 170 км/ч). В края на 60-те години на миналия век това си е доста бързичко.

Курас изминал 109 500 км за шест години и след това очевидно пожелал повече мощност, отколкото предлага 2,3-литровият редови шестцилиндров двигател. Можел е да отиде при дилъра на Mercedes и да си поръча чисто нов 280E/8 за 20 535 марки. Но не го направил. Вместо това инженерът Курас се обърнал към инженерите на AMG в Бургщетен, Баден-Вюртемберг. Предишната година Ауфрехт и Мелхер със своя екип били предизвикали сензация с победата на „Червената свиня“ (AMG Mercedes-Benz 300 SEL 6.8) в нейния клас на „24-те часа на Спа“ и вече били спечелили известност.

 „Перката“ вдига 200 

През 1972 г. AMG монтира в двигателя M 180 на сивата „перка“ модифициран колянов вал, по-големи всмукателни и изпускателни клапани, по-леки кобилици, нов разпределителен вал и полирани и увеличени всмукателни и изпускателни колектори. Класически тунинг с впечатляващи резултати: постигнатата мощност е 185 к.с., наравно с двигателя с два разпределителни вала M 110 в 280E/8. Твърди се, че тогава „перката“ е можела да развива скорост от 200 км/ч, за което е спомогнало и по-„дългото“ предавателно число на задния мост (3,69 вместо 4,08). 

От AMG са монтирали два допълнителни контролни уреда за наблюдение на подобрения двигател.

Според фактурата за тунинга хората от AMG са оборудвали автомобила с  допълнителен оборотомер и термометър за маслото, за да бъде следен двигателят. С двутръбната изпускателна система, газовите амортисьори Bilstein и преработената спирачна уредба, преустройството струва 17 711,95 марки, включително касова бележка за гориво BP Super. Плащане веднага, без приспадания. Курас задържал автомобила до 1980 г. Около две години по-късно го придобил сегашният продавач.

От RM Sotheby’s очакваха за „перката“ на AMG цена от 120 000 до 160 000 евро. На търга с наддаване, състоял се на 25 ноември, автомобилът беше продаден за 172 500 евро.


Снимки: Свен Ведемайер/RM Sotheby’s
Източник: ams.bg

Свързани публикации

Оставете коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителни полета са маркирани с *

Най-нови

AUTOCLUB.BG във Facebook

Facebook Pagelike Widget

Спорт