728 x 90

Nissan Leaf се преражда в кросоувър

Nissan планира трето поколение на Leaf. Японският автомобилен производител иска да спечели купувачите с нов дизайн, технически подобрения и производство в Англия. Моделът Leaf на Nissan нарежда марката сред пионерите в електрическата мобилност. Когато електрическият компактен автомобил беше пуснат на пазара през 2010 г., той беше почти без конкуренция. Съответно Leaf се радваше на успехи:

Nissan планира трето поколение на Leaf. Японският автомобилен производител иска да спечели купувачите с нов дизайн, технически подобрения и производство в Англия.

Моделът Leaf на Nissan нарежда марката сред пионерите в електрическата мобилност. Когато електрическият компактен автомобил беше пуснат на пазара през 2010 г., той беше почти без конкуренция. Съответно Leaf се радваше на успехи: в един момент той дори успя да спечели титлата най-продаван електромобил в света. Но това беше много отдавна и конкуренцията отдавна го е изпреварила. Не само моделите на Tesla, но и други електромобили от различни страни – най-вече от Китай – предлагат най-често по-привлекателни технически пакети на сходни цени. Нищо чудно, че данните за продажбите на второто поколение Leaf са изпаднали в нирвана.

Nissan обаче не се отказва от Leaf. Напротив: японската компания вече официално обяви, че ще пусне на пазара трето поколение на своя електрически първопроходец. Както и преди, предназначеният за европейските пазари Leaf ще слиза от конвейерите на британския завод в Съндърланд, където в момента все още се произвеждат Qashqai и Juke, а в бъдеще и техните електрически наследници. За тази цел производствената база в Североизточна Англия се модернизира на стойност почти 3,5 млрд. евро, като в близост до нея ще бъдат изградени и три фабрики (Gigafactories), в които ще се произвеждат батериите за електрическото трио.

Студията Nissan Chill-Out Concept 


Кросоувър вместо класически компактен автомобил

Едно нещо също е ясно: следващият Nissan Leaf ще промени своя характер. Отминаха дните на електромобила с класически компактен облик – следващото поколение на Leaf ще мутира в кросоувър. Студията Nissan Chill-Out Concept, която беше показана през 2021 г., ще послужи като източник на вдъхновение, задавайки посоката на следващия Leaf по отношение на концепцията и дизайна. Плавните форми би трябвало да доведат до стойност на Сх, гарантираща ниско въздушно съпротивление – въпреки големите колела и доста големия пътен просвет. Тук почти напълно отсъстват гънки и ръбове; светлините и дръжките на вратите също се сливат с повърхността на каросерията или са скрити в нея.

Разбира се, метаморфозата на дизайна от Chill-Out Concept до сериен Leaf вероятно ще включва многобройни компромиси, свързани с разходите и ефективността на производството, както и с пригодността за ежедневна употреба. Освен това готовият след време автомобил вероятно ще има волан; концептуалната студия беше проектирана като самоуправляващо се превозно средство и не се нуждаеше от волан. Интересно е да се види дали широкоекранният дисплей, който покрива почти цялата широчина на автомобила, ще влезе в серийно производство в подобен вид. 

Студията Nissan Chill-Out Concept 


Преминаване към платформата CMF EV

По отношение на техническите си основи обаче Chill-Out Concept вероятно ще бъде много по-близък до очаквания Leaf от трето поколение. Студията използва актуалната платформа CMF EV (Common Module Family) на алианса Renault-Nissan-Mitsubishi, която се предвижда и за серийния автомобил. Имплантираното в студията задвижване на всички колела не е задължително за новия Leaf. Освен сродния модел Nissan Ariya предназначената за С-сегмента платформа носи Renault Megane E-Tech Electric и други модели, а също така позволява конфигурации с чисто предаване. Батериите идват от  споменатите гигафабрики, като се твърди, че клетките имат значително по-висока (с около 30%)  енергийна плътност от тази на актуалния Leaf. Съществува и възможност за надграждане на модулния комплект CMF EV с 800-волтова технология за по-бързо зареждане; френско-японският алианс вече намекна за планове в тази насока.

Актуалното второ поколение на Nissan Leaf

Като стана дума за Ariya: Тук спектърът на мощността е в диапазон от 160 кВт (218 к.с.) до 290 кВт (394 к.с.); пробегът по WLTP варира между около 400 и 530 км. Ако новият Nissan Leaf, планиран за края на 2024 г., ще е в състояние да възпроизведе приблизително тези стойности, което е много вероятно, това би означавало скок в мощността и пробега. В зависимост от версията на модела актуалният Leaf има мощност 110 кВт (150 к.с.) или 160 кВт (218 к.с.) и максимален пробег от 270 или 385 км според стандарта WLTP. Версията на Leaf с по-голям пробег и повече мощност в момента струва в Германия най-малко 41 100 евро, тоест не е много по-евтина от базовата Ariya (43 490 евро), която е сравнима по данни, но значително по-модерна и просторна.


Снимки: Nissan 
Източник: ams.bg

Свързани публикации

Оставете коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителни полета са маркирани с *

Най-нови

AUTOCLUB.BG във Facebook

Facebook Pagelike Widget

Спорт