728 x 90

С Audi Q4 E-Tron на пътя

Audi Q4 E-Tron е много добра комбинация от спортен дух, функционалност и технологични иновации.

Каталозите на новите модели коли са като фантастични книжки за деца – всичко е прекрасно, пътят е осеян с красиви шарени листа и щастлив стигаш там, за където си тръгнал. Хубаво, но действителността обикновено е малко по-сивкава. А ако става дума за електрически автомобил и ще пътувате из България, то картинките заприличват на онези, които се променят, ако ги погледнеш от различен ъгъл. От едната страна – красиви, но от другата – притеснително плашещи.

Взимам за 3-дневен тест 100% електрическото Audi Q4 E-Tron и тръгвам към Банско. На хартия при пълна батерия би трябвало да имам ток за 520 км напред, само че, ако карам при 20 градуса температура без климатик, по равна повърхност и с равномерна, невисока скорост. Но, както знаем, пътят към планината е разнообразен, а и не е добре акумулаторите често да се пълнят на макс. Така че дисплеят ми обещава пробег от 428 км, а до популярния курортен град са само 165 км. Конкретният автомобил е с оптималната конфигурация за най-дълъг пробег – внушителна батерия от 82 кВтч и мощност 204 к.с. Пътуването би трябвало да е песен, но аз съм леко умислен. Пък и ще трябва и да се върна обратно до София, нали? И там ще обикалям из района, ще катеря височини с колата, ще карам и по магистрала. Ще има ли къде да дозаредя батериите, ако се наложи? Ами ако на станцията чакат и други за ток?

Още с първите километри на излизане от София сивите мисли отлитат от главата ми. Колата е чудесна за пътуване – комфортна, мощна и сякаш залепнала за пътя. Нормално усещане, при положение, че тежките батерии са разположени на пода и свалят ниско центъра на тежестта. Само с няколко сантиметра е по-къса от стандартното Q5, но въпреки това вътре купето е по-обемно. Задните седалки са с предостатъчно място за краката и повдигнати със 7 см спрямо предните, че и пасажерите да се наслаждават на природните картини. В салона има много и хитри места за вещи, с общ обем почти 25 литра, а багажникът е с вместимост 520 литра. Практичност, типична за SUV, но и високи нива на лукс, модерно оборудване с всички системи за сигурност и подпомагане на водача. Не съм и очаквал друго – все пак Q4 E-Tron е чисто нов модел на германска премиум марка.

Да управляваш това електрическо Audi е истинско удоволствие, независимо по какъв път. Въпреки че тежи малко над 2 тона, ускорява с лекота до 100 за под 7 секунди. Воланът във всеки момент е различен, но точно такъв, какъвто е най-подходящ – прогресивно кормилно управление с увеличаване на ъгъла на завиване и променливо спрямо скоростта сервоусилване. Чрез Drive Select мога да избирам измежду 5 режима на управление. За да следя пътя с максимално внимание, пред мен е разположен head-up дисплей с добавена реалност. Мога дори да си избера и каква да е графиката на дневните светлини, като имам 4 варианта. Лично за мен това не е толкова важно, но показва до каква степен можеш да направиш Q4 E-Tron своя си автомобил.

Това, което най-силно ме впечатли в колата, е до каква степен компютърът може да ме замести, така че по време на движение системата за рекуперация да акумулира енергия за удължаване на пробега. Колата сама контролира скоростта и интензитета на спиране, като следи едновременно пътя, движението на колите пред мен, знаците и сфетофарите. Например, когато наближавам кръстовище и автомобили са спрели на червено, Q4 само намалява скоростта според скъсяването на разстоянието. Ако междувременно светне зелено и другите пред мен тръгнат, усещам автоматично намаляване на спирачното усилие и умното Audi продължава по инерция, докато не му подам газ. Отгоре на това в управлението се включват и постъпващите непрекъснато данни от GPS-а, които предварително дават информация на системата какво предстои като пътни условия, така че колата да е подготвена.

Тази система вече е направила смели крачки към автономното шофиране и работи изключително ефективно. Не мога да преценя дали е по-добра от аналогичната при първите братовчеди от VW Group – VW ID.3/ ID.4 и Skoda Enyaq, но със сигурност е най-добрата, която съм видял досега в електромобилите. Когато настъпих педала по магистралата и при качването на Предела, токът се топеше като сняг през май. Но пък при спускането към долината между Рила, Пирин и Родопите, батерията възвърна добра част от заряда си и пристигнах със запас от енергия за 280 км.

Доста обикалях из красивите кътчета в планината, качих се с Q4 E-Tron до над 2000 м надморска височина. С притеснение констатирах, че ще трябва да дозаредя батерията. Проверих – в района има 4 станции. Първата, която пробвах, до общината в града, не работеше. Но на втората ми провървя. За близо 4 часа заредих 38 кВтч срещу 19 лв. Вече спокойно можех да се върна до София и да ми остане пробег за над 100 км допълнително.

Всъщност, ако човек си планира добре пътуването, забавяния няма, затрудненията са малко, нервите – също. Затова пък удоволствието от шофирането на електрически автомобил и усещането за ефективност и чистота са в изобилие. Особено с Audi Q4 E-Tron, който е много добра комбинация от спортен дух, функционалност и технологични иновации. На практика това е първият електрически автомобил на германската премиум марка, роден като такъв – още от планирането му, конструкция, инженеринг и резултатът е впечатляващ. Цената – също, но в добрия смисъл за толкова модерен и оборудван модел. Стартовата е приблизително 100 хил. лева.

Свързани публикации

Оставете коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителни полета са маркирани с *

Най-нови

AUTOCLUB.BG във Facebook

Facebook Pagelike Widget

Спорт