728 x 90

България отново с призово място за енергийна ефективност

Отборът на Технически университет София измина 83 км само с 1 кВтч енергия с електромобил, задвижван от водородна горивна клетка България зае второ място в Европа на финалите на тазгодишното издание на инициативата за икономия на гориво Shell Eco-marathon 2013. Автомобилът с водородна горивна клетка на студентите от Технически университет София – Еко 2, измина

Отборът на Технически университет София измина 83 км само с 1 кВтч енергия с електромобил, задвижван от водородна горивна клетка

България зае второ място в Европа на финалите на тазгодишното издание на инициативата за икономия на гориво Shell Eco-marathon 2013. Автомобилът с водородна горивна клетка на студентите от Технически университет София – Еко 2, измина 82,85 км с 1 кВтч енергия. Значим успех е и 24-ото място на учениците от Професионалната гимназия по селско, горско стопанство и туризъм, гр. Чепеларе в тяхното дебютно участие в състезанието. ТУ София доказа уменията си да експериментира с различни източници на енергия при електромобилите от градски тип в Shell Eco-marathon и да постигат високи резултати. След като миналата година се класираха втори с техния автомобил с електрическа батерия, тази година бъдещите инженери от София поеха предизвикателството да използват водород като източник на енергия. В същата категория студентите от ТУ – София участваха и през 2011 г. , когато изминаха 63 км с 1 кВтч енергия и заеха четвърто място в Европа. Тази година с усъвършенстван автомобил те успяха да подобрят постижението си с 20 км. Shell Eco-marathon Европа 2013 се проведе от 17 до 19 май 2013 г. на градската писта в Ротердам, Холандия. 183 отбора от 24 страни се състезаваха с автомобили, проектирани и конструирани лично от тях, като поставиха пет нови паметни рекорда в историята на европейската надпревара.
„За нас второ място означава победа“ – коментира Петко Недялков, мениджър на отбора на Технически университет София. „Гордеем се с това, че в търсене на ефективни решения за по-интелигентно придвижване успяхме да подобрим собствения си резултат отпреди две години. В бъдеще предизвикателството пред нас е още по-голямо, защото ако решим да продължим участието си с автомобил с горивна клетка с водород, ще трябва да надминем резултата от 145,7 км с 1 кВтч енергия на първия отбор в нашия клас – този от Нант, Франция“ – допълни той.
Гордост демонстрира и пилотът на елмобила – Атанас Кефсизов: „Тази година ние се състезавахме в по-трудна категория и с автомобил с комплексна технология – електроника, водород и горивна клетка. Аз като пилот трябваше да вложа изключителни умения в управлението му. Радвам се също, че сме пред победителя от 2012 г. с водород – университетът от Твенте, Холандия.“
В своята първа година в състезанието за икономия на гориво електромобилът на учениците от Професионалната гимназия по селско, горско стопанство и туризъм от гр. Чепеларе също постигна достойно представяне. Учениците изминаха 155,57 км с 1 кВтч енергия и се наредиха на 24-то място от общо 36 отбора в тяхната категория. Те се състезаваха с прототип, задвижван с електрическа енергия и соларен панел. Победител тази година е френски отбор – „Паске“, който измина 1 224,1 км с 1 кВтч енергия и постави нов рекорд в своята категория.  
„Shell Eco-marathon е нещо повече от състезание. Това е предизвикателство. Като начинаещ отбор ние постигнахме много. Гордеем се с нашия пилот, който с изключително спокойствие направи четири успешни опита на пистата и с всяка следваща обиколка подобряваше резултатите ни въпреки лошото време. Искрено благодарим на отбора на ТУ София за постоянната подкрепа, която ни оказваха по време на състезанието. Благодарим на нашите спонсори и партньори. Най-вече благодарим на Shell България за това, че ни окуражиха да участваме и ни подкрепяха през цялото време. Сега вече сбъднахме една мечта“, сподели Тодор Михайлов, капитан на отбора на гр. Чепеларе.
Питър Возер, главен изпълнителен директор на Royal Dutch Shell, сподели: „Възможността да стана свидетел на това как младите лидери и бъдещи инженери реализират на практика идеите си за енергийна ефективност и икономия на гориво е истинско вдъхновение. Тазгодишното издание на Shell Eco-marathon демонстрира новаторство, креативност и авангардни технологии. Състезанието бе успешно събитие, което привлече 3000 студенти и 50 000 посетители от цяла Европа, за да подкрепят отборите и да посетят Shell Energy Lab. Окуражаващо е да видя колко много хора се интересуват от бъдещето на иновациите и енергията.“

 

Победители в Shell Eco-marathon Европа 2013

Отбор

Категория Прототипи

Победител

Резултат

1

Бензин

La Joliverie (FRA)

2,980.3 км/л

7

Дизел

IUT GMP Valenciennes (FRA)

1,236.1 км/л

206

Водородна горивна клетка

Hogeschool van Amsterdam (NL)

342.2 км/1кВтч

318

Електрическа батерия

Lycee Pasquet (FRA)

1,224.1 км/1кВтч

3

Алтернативен бензин

INSA-UPS (FRA)

2,846.2 км/л

67

Алтернативен дизел

Getrudiscollege (NL)

314.6 км/л

Отбор

Категория Градски тип

Победител

Резултат

519

Бензин

Варшавски технологичен университет (POL)

334,2 км/л

514

Дизел

Университет за приложни науки Офенбург, Германия

315,4 км/л

614

Водородна горивна клетка

Политехнически университет Нант, Франция (FRA)

145,7 км/л

718

Електрическа батерия

Lycee des metiers de l energie dans les systemes automatises (FRA)

376,2 км/1кВтч

501

Алтернативен бензин

Технически университет Дания

612.3 км/л

519

Бензин

Варшавски технологичен университет (POL)

334,2 км/л

Свързани публикации

Оставете коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителни полета са маркирани с *

Най-нови

AUTOCLUB.BG във Facebook

Facebook Pagelike Widget

Спорт