Този ранен AMG-Mercedes беше продаден на търг в Мюнхен на 25 ноември 2023 г. Първият му притежател е платил за тунинга почти колкото първоначалната цена на автомобила. От 1967 г. насам AMG прави моделите на Mercedes по-бързи. Тунинг компанията, основана от Ерхард Мелхер и Ханс-Вернер Ауфрехт в Гросаспах край Щутгарт, е точно толкова стара, колкото
Този ранен AMG-Mercedes беше продаден на търг в Мюнхен на 25 ноември 2023 г. Първият му притежател е платил за тунинга почти колкото първоначалната цена на автомобила.
От 1967 г. насам AMG прави моделите на Mercedes по-бързи. Тунинг компанията, основана от Ерхард Мелхер и Ханс-Вернер Ауфрехт в Гросаспах край Щутгарт, е точно толкова стара, колкото и сивият седан (от модела с прозвище „перка“), който RM Sotheby’s продаде на търг в Мюнхен на 25 ноември 2023 г. Но какво общо има „перката“ с AMG – освен годината на производство?
Сива „перка“ с първоначално 120 к.с.
Дилърът на Mercedes от Билефелд Kirstein & Sauer доставил през 1967 г. един 230 на инженерната фирма Werner Kurras в Гютерслох. Курас е поръчал автомобила година по-рано, на 21 март 1966 г., и е избрал външен цвят в DB 190 графитеносиво и светлосив кожен салон. Наред с други неща той поръчал електрически прозорци, климатик, сервоусилвател на волана, люк на покрива и радио Becker Grand Prix. Богатото оборудване почти удвоило цената: вместо 11 950 марки сметката достигнала 20 912 марки. Отстъпка? Тогава в Daimler-Benz не е имало отстъпки.
175 км/ч по заводски данни
Карбураторният M 180 е бил най-мощният двигател под късия преден капак на „малката перка“ W 110. „Голямата перка“, предшественикът на S-класата W 111, е имал по-дълга предна част, повече хром и по-големи двигатели.
През юли 1966 г. Mercedes заменя двата карбуратора с вертикален поток Solex на 230 с два карбуратора с регулиращ шибър и вертикален поток Zenith и увеличава мощността от 105 на 120 к.с. Това повишава максималната скорост от 170 на 175 км/ч и съкращава спринта до 100 км/ч от 14,1 на 12,8 секунди (с автоматик: 12,7 секунди и 170 км/ч). В края на 60-те години на миналия век това си е доста бързичко.
Курас изминал 109 500 км за шест години и след това очевидно пожелал повече мощност, отколкото предлага 2,3-литровият редови шестцилиндров двигател. Можел е да отиде при дилъра на Mercedes и да си поръча чисто нов 280E/8 за 20 535 марки. Но не го направил. Вместо това инженерът Курас се обърнал към инженерите на AMG в Бургщетен, Баден-Вюртемберг. Предишната година Ауфрехт и Мелхер със своя екип били предизвикали сензация с победата на „Червената свиня“ (AMG Mercedes-Benz 300 SEL 6.8) в нейния клас на „24-те часа на Спа“ и вече били спечелили известност.
„Перката“ вдига 200
През 1972 г. AMG монтира в двигателя M 180 на сивата „перка“ модифициран колянов вал, по-големи всмукателни и изпускателни клапани, по-леки кобилици, нов разпределителен вал и полирани и увеличени всмукателни и изпускателни колектори. Класически тунинг с впечатляващи резултати: постигнатата мощност е 185 к.с., наравно с двигателя с два разпределителни вала M 110 в 280E/8. Твърди се, че тогава „перката“ е можела да развива скорост от 200 км/ч, за което е спомогнало и по-„дългото“ предавателно число на задния мост (3,69 вместо 4,08).
Според фактурата за тунинга хората от AMG са оборудвали автомобила с допълнителен оборотомер и термометър за маслото, за да бъде следен двигателят. С двутръбната изпускателна система, газовите амортисьори Bilstein и преработената спирачна уредба, преустройството струва 17 711,95 марки, включително касова бележка за гориво BP Super. Плащане веднага, без приспадания. Курас задържал автомобила до 1980 г. Около две години по-късно го придобил сегашният продавач.
От RM Sotheby’s очакваха за „перката“ на AMG цена от 120 000 до 160 000 евро. На търга с наддаване, състоял се на 25 ноември, автомобилът беше продаден за 172 500 евро.
Снимки: Свен Ведемайер/RM Sotheby’s
Източник: ams.bg
Оставете коментар
Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителни полета са маркирани с *