Държавата планира да ограничи вноса на дизелови автомобили, произведени преди 2005 година и които не отговарят на стандарта Euro 4. Това предвижва проектът за Национална програма за контрол на замърсяването на въздуха, подготвен от екологичното министерство и публикуван на сайта му за обществено обсъждане. Ако проектът бъде одобрен в този си вид, ограниченията ще станат
Държавата планира да ограничи вноса на дизелови автомобили, произведени преди 2005 година и които не отговарят на стандарта Euro 4. Това предвижва проектът за Национална програма за контрол на замърсяването на въздуха, подготвен от екологичното министерство и публикуван на сайта му за обществено обсъждане.
Ако проектът бъде одобрен в този си вид, ограниченията ще станат факт от 2020 година.
От години насам се иска да има някакъв контрол над вноса на стари автомобили у нас, тъй като България се превърна в гробницата на Европа, но досега нито едно правителство не предприе нищо. А за да наложи тези ограничения България трябва да получи одобрението на Европейската комисия.
Стандартът за вредните емисии Euro 4 влезе в сила през 2005 година, което автоматично ограничава колите, които не отговарят на него. Затова и в министерството очакват, че тези мерки ще стимулират вноса на дизели, отговарящи на Euro 5 и 6, а и досега българските потребители не са демонстрирали, че споделят притесненията за западноевропейците или американците относно дизеловите автомобили. С други думи, „Дизелгейт” не оказа никакво влияние на пазара у нас.
На практика, ограничаването на вноса на коли отпреди Euro 4 в рамките на ЕС е възможно само с екологични мотиви, иначе се нарушават правилата за свободно движение на хора, стоки и капитали.
В проекта за наредба да предвидени и още мерки, сред които е отнемане на регистрацията на автомобил, който не отговаря на необходимите еко стандарти, като се визират случаите на отстраняване на катализатора или филтъра за дизелови частици.
Също с тази наредба България може да се сдобие и с първите зони в центровете на големите градове, до които ще е забранен достъпът на по-стари и замърсяващи автомобили. Става въпрос за т.нар. „Зони с ниски емисии” в София Пловдив, като се предвижда забраната да обхване най-старите автомобили – тези, които отговарят на Euro 1 или не отговарят на никакви екологични стандарти.
Оставете коментар
Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителни полета са маркирани с *