728 x 90

Какво ще спечели PSA от покупката на Opel?

Какво ще спечели PSA от покупката на Opel?

Главният изпълнителен директор на PSA Group Карлос Таварес даде обещание през 2014 година, когато пое закъсалия френски концерн: „Нека първо да оправим основния бизнес на PSA, след това ще търсим съюзи с други партньори, за да растем по-бързо.” Първата част от това изявление вече е изпълнена. Тази седмица PSA ще обяви резултатите си за изминалата

Главният изпълнителен директор на PSA Group Карлос Таварес даде обещание през 2014 година, когато пое закъсалия френски концерн: „Нека първо да оправим основния бизнес на PSA, след това ще търсим съюзи с други партньори, за да растем по-бързо.”

Първата част от това изявление вече е изпълнена. Тази седмица PSA ще обяви резултатите си за изминалата година, но още през първата половина на 2016 компанията постигна 6,8% оперативна печалба от производството на автомобили, както и свободни капитали в размер на 6 милиарда евро.

Сега Таварес се е заел с изпълнението на втората част от обещанието си и води усилени преговори за купуването на европейското поделение на  GM – Opel. Много от анализаторите обаче все още не успяват да разгадаят плана на Таварес и по-важното – ползата за PSA от него, тъй като Мари Бара – шефът на GM винаги е държала Opel да излезе на печалба, дори и да не произвежда рекордно количество автомобили, но това се е случвало доста рядко.

„Запазваме си правото на окончателна оценка за момента, когато сделката ще е факт, но сега я ясно защо GM продава Opel, но не и защо PSA иска да купи германската марка”, заяви Доминик О’Брайн, анализатор в BNP Paribas в Лондон.

Според него, сделката може да доведе до доста по-скромни икономии при бъдещата съвместна работа на PSA и Opel – нещо от порядъка на 1 милиард евро. В същото време двете компании очакват приходи в размер на 1,2 милиарда евро от съвместното разработване на четири нови модела и съвместното поръчване и закупуване от доставчиците, с които работят.

Дали обаче Таварес ще успее да направи с Opel това, което стори за спасението на PSA? Отговорът е труден, най-малкото защото се моментът е доста по-различен. Ще трябва да се бори за развитие на моделната гама на Opel, както и да се разправя с упоритите и много силни германски профсъюзи.

„Таварес е добър, но може би не е магьосникът, от когото има нужда Opel” образно обясни О’Брайън.

В същото време Харелд Хендриксе от Morgan Stanley публикува интересен списък от пречки за сделката между PSA и Opel.

На първо място е историята на трупане на загуби от Opel, въпреки всички усилия на GM да промени това. Освен това, за последните 7 години пазарният дял на Opel се сви от над 10 на 7% в Европа.

Има и още – марката Opel се оценява и възприема като много близка по отношение на цената и имиджа, до тези на Peugeot и Citroen. А френските марки обикновено да в дъното на класирането при класациите за удовлетвореност на клиентите, провеждани от J.D. Poewer. В същото време Opel записа силна година в Германия и Великобритания, но най-вероятно в близко бъдеще ще загуби част от инерцията си там.

Според Хендриксе, „пълното сливане на PSA с Opel не дава ясни гаранции за прогрес по отношение на пазарния дял или печалбата”.

Данните на банка Berengerg сочат, че загубите на Opel между 2010 и 2016 са 8,3 милиарда долара, а общата сума с добавянето на други задължения нараства на 15,9 милиарда долара.

През 2016, когато продажбите в Германия и Великобритания бяха силни, GM Европа пак не успя да излезе на печалба.

Но, както обичат да казват анализаторите, да изчакаме да видим как ще приключи сделката и тогава отново ще търсим бъдещото развитие на Opel и PSA.

Свързани публикации

Оставете коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителни полета са маркирани с *

Най-нови

AUTOCLUB.BG във Facebook

Facebook Pagelike Widget

Спорт