Главният изпълнителен директор на PSA Group Карлос Таварес даде обещание през 2014 година, когато пое закъсалия френски концерн: „Нека първо да оправим основния бизнес на PSA, след това ще търсим съюзи с други партньори, за да растем по-бързо.” Първата част от това изявление вече е изпълнена. Тази седмица PSA ще обяви резултатите си за изминалата
Главният изпълнителен директор на PSA Group Карлос Таварес даде обещание през 2014 година, когато пое закъсалия френски концерн: „Нека първо да оправим основния бизнес на PSA, след това ще търсим съюзи с други партньори, за да растем по-бързо.”
Първата част от това изявление вече е изпълнена. Тази седмица PSA ще обяви резултатите си за изминалата година, но още през първата половина на 2016 компанията постигна 6,8% оперативна печалба от производството на автомобили, както и свободни капитали в размер на 6 милиарда евро.
Сега Таварес се е заел с изпълнението на втората част от обещанието си и води усилени преговори за купуването на европейското поделение на GM – Opel. Много от анализаторите обаче все още не успяват да разгадаят плана на Таварес и по-важното – ползата за PSA от него, тъй като Мари Бара – шефът на GM винаги е държала Opel да излезе на печалба, дори и да не произвежда рекордно количество автомобили, но това се е случвало доста рядко.
„Запазваме си правото на окончателна оценка за момента, когато сделката ще е факт, но сега я ясно защо GM продава Opel, но не и защо PSA иска да купи германската марка”, заяви Доминик О’Брайн, анализатор в BNP Paribas в Лондон.
Според него, сделката може да доведе до доста по-скромни икономии при бъдещата съвместна работа на PSA и Opel – нещо от порядъка на 1 милиард евро. В същото време двете компании очакват приходи в размер на 1,2 милиарда евро от съвместното разработване на четири нови модела и съвместното поръчване и закупуване от доставчиците, с които работят.
Дали обаче Таварес ще успее да направи с Opel това, което стори за спасението на PSA? Отговорът е труден, най-малкото защото се моментът е доста по-различен. Ще трябва да се бори за развитие на моделната гама на Opel, както и да се разправя с упоритите и много силни германски профсъюзи.
„Таварес е добър, но може би не е магьосникът, от когото има нужда Opel” образно обясни О’Брайън.
В същото време Харелд Хендриксе от Morgan Stanley публикува интересен списък от пречки за сделката между PSA и Opel.
На първо място е историята на трупане на загуби от Opel, въпреки всички усилия на GM да промени това. Освен това, за последните 7 години пазарният дял на Opel се сви от над 10 на 7% в Европа.
Има и още – марката Opel се оценява и възприема като много близка по отношение на цената и имиджа, до тези на Peugeot и Citroen. А френските марки обикновено да в дъното на класирането при класациите за удовлетвореност на клиентите, провеждани от J.D. Poewer. В същото време Opel записа силна година в Германия и Великобритания, но най-вероятно в близко бъдеще ще загуби част от инерцията си там.
Според Хендриксе, „пълното сливане на PSA с Opel не дава ясни гаранции за прогрес по отношение на пазарния дял или печалбата”.
Данните на банка Berengerg сочат, че загубите на Opel между 2010 и 2016 са 8,3 милиарда долара, а общата сума с добавянето на други задължения нараства на 15,9 милиарда долара.
През 2016, когато продажбите в Германия и Великобритания бяха силни, GM Европа пак не успя да излезе на печалба.
Но, както обичат да казват анализаторите, да изчакаме да видим как ще приключи сделката и тогава отново ще търсим бъдещото развитие на Opel и PSA.
Оставете коментар
Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителни полета са маркирани с *