728 x 90

КАТ: Статистика и причини за катастрофите през 2011 г.

Оценката на структурата и причините за пътнотранспортните произшествия и жертвите при тях през 2011 г., както и факторите, оказващи влияние за тяхното настъпване и тежест показва: Жертви на ПТП1. Над 1100 деца са пострадали от ПТП, 26 от които са загинали.Най-голям брой деца са загинали като пътници в автомобилите.Като пешеходци са пострадали 435  деца, основно

Оценката на структурата и причините за пътнотранспортните произшествия и жертвите при тях през 2011 г., както и факторите, оказващи влияние за тяхното настъпване и тежест показва:

Жертви на ПТП
1. Над 1100 деца са пострадали от ПТП, 26 от които са загинали.
Най-голям брой деца са загинали като пътници в автомобилите.
Като пешеходци са пострадали 435  деца, основно в населените места.
От пострадалите 197 деца като водачи,118 са били велосипедисти.
2. Смъртността сред младежите и девойките от 18 до 24 г. е 2.5 по висока в сравнение с останалите възрастови групи.От пострадалите 1638 младежи, над 91% са били водачи и пътници  на МПС
Над 90% от загиналите младежи и девойки са били  водачи и пътници в леките автомобили.
3. Запазва се висок броя на загиналите и ранени пътници – 199 загинали и 2850 ранени.
Над 85% от загиналите и 82% от ранените пътници са пътували в леки автомобили.
От загиналите пътници в леките автомобили 102/59.6%/не са ползвали обезопасителни колани от които 47 на предните седалки и 55 на задните.
4. Запазва се относително високия дял на пешеходната аварийност – над 22% от загиналите.
Всяка седмица жертви на пътнотранспортни произшествия са ставали над 43 пешеходци.
Над 90% от пострадалите пешеходци са при пътнотранспортни произшествия в населените места.Смъртността на блъснатите пешеходци извън населените места е 4 пъти по висока.
Над 70% от загиналите пешеходци са през ПТП в тъмната част от денонощието.
Най-голям е абсолютния брой на загиналите пешеходци на възраст над 64г.
5. По пол.
Най често мъжете катастрофират като водачи на МПС – 289 загинали и 2914 ранени.
Над 81% от загиналите жени са били пътници и пешеходци.
Като пътници са пострадали 1565 жени, с 58 повече от мъжете.
Като пешеходци са пострадали 1229 жени, с 268 повече от мъжете.

Нарушения на водачите
6. Най-голям е броя на пътнотранспортните произшествия и жертвите при тях поради превишена и несъобразена скорост.
Поради тази причина при ПТП са загинали 306 (46.6%) души и са били ранени 2980 (35.9%) души.
Над 84% от загиналите поради превишена и несъобразена скорост са по вина на водачите на леки автомобили.
Поради превишена и несъобразена скорост от страна на водачите на МПС са загинали 59 пешеходци и 287 пътници и водачи
7. Поради неправилно изпреварване и навлизане в лентата за насрещно движение са загинали 100 души и са били ранени 1248.
Над 79% от загиналите са по вина на водачи на леки автомобили.
8. Поради неспазване на предимство са пострадали 1320 граждани от които 39 са загинали.
9. Поради употреба на алкохол са регистрирани 255 тежки пътнотранспортни произшествия са загинали 28 и са били тежко ранени 358 души.
Броят на пострадалите пътници при ПТП поради тази причина е по-голям от този на водачите.
Над 82% от загиналите и 62.8% от ранените поради тази причина са от ПТП през тъмната част от денонощието.
10. Поради неправилно движение на заден ход са пострадали 272 души, 11 от които са загинали.Жертви при тези ПТП са предимно пешеходци- 100% от загиналите и 94.4% от ранените.
11. Голям е делът на водачите които са пострадали и не се ползвали обезопасителни средства. Не са били обезопасени 176/57%/ от загиналите водачи и 1409/42.7%/ от ранените.

Видове ПТП
12. Най- голям е броят на загиналите при единични ПТП – 39.2%.
Поради блъскане в неподвижни крайпътни препятствия , дървета, стълбове и крайпътни съоръжения са загинали138 и са били тежко ранени 936 човека.
Най-смъртоносното крайпътно препятствие се явяват дърветата – 104 загинали и 526 ранени.
При преобръщане са загинали 80 и били ранени 1011 човека.
Над 49% от загиналите при тези ПТП са през тъмната част от денонощието.
13. При сблъсквания между ППС са загинали 208 и били ранени 2993
При челни удари между превозните средства са загинали 131 и са били ранени 1017 човека.
14. Независимо от същественото намаление, се запазва високия относителен дял на пострадалите пешеходци. Загинали са 147 пешеходци и 2022 са били ранени.
Над 44% от загиналите пешеходци са били хора на възраст над 64 години.
През тъмната част от денонощието са загинали 77 пешеходци и са били ранени 496.
15. При 407 тежки ПТП са загинали 18 и са били ранени 399 велосипедисти.

По място на настъпване
16. В населените места при ПТП са загинали 236(41.6%) и са били ранени 5404(65%) човека.
От тях в градовете са загинали 179(76%), и са били ранени 3985(73.7%).
Основния вид пътнотранспортно произшествие в населените места е блъскане на пешеходец.
17. Извън населените места са загинали 421(64%) и са били ранени 2899(35%) човека.
Всеки трети загинал извън населените места е по първокласната пътна мрежа.Поради сблъскване между МПС по първокласната пътна мрежа са загинали 89 човека, при ПТП в крайпътното пространство 42 и са загинали 22 пешеходеца.
При второкласната, третокласната и общинска пътна мрежа основния вид е ПТП в крайпътното пространство.
18. На хоризонтални криви са загинали 139 и са били ранени 1402 човека
При сблъсък в насрещно движещо се МПС са загинали 47 и са били ранени 495 човека
Поради напускане на платното за движение и катастрофиране в крайпътното пространство са загинали 74 и са били ранени 751 човека.
Всеки пети загинал е при ПТП в зоната на хоризонтална крива.
По вид на моторното средство на хоризонталните криви са катастрофирали:   
– леки автомобили при което са загинали 108 човека и са били ранени 1173,
– мотоциклети – загинали 12 и ранени 89 човека,
– товарни автомобили – загинали 14 и ранени 106 човека.
19. На характерни места от пътната мрежа са пострадали:
– спирки и пешеходни пътеки – загинали 24 и  ранени 558  човека.
– участъци в ремонт – загинали 10 и ранени 33   човека;
– кръстовища и пътни възли – загинали 74 и ранени 2164.
20. В осем общини, София град, Бургас, Пловдив, Варна,  Стара Загора, Сливен и Русе са загинали 67(46%) пешеходци и са били ранени 1238(60%).
21. 89,7% от намалението на убитите при ПТП през 2011г. спрямо 2010-та се дължи на шест области – София град, Благоевград, Варна, Кърджали, Софийска и Търговище.

По вид на ППС
22. По вина на водачите на различни видове ППС са пострадали при ПТП:
– леки автомобили – загинали 458 човека и ранени 6038;
– товарни автомобили – загинали   69 човека и ранени 725;
– мотоциклети и мотопеди – загинали 35 човека и ранени 490.
23. По вина на водачи на МПС собственост на фирми са пострадали 1399 души от които 85 са загинали.
24. От пътуващите в различните видове МПС и пострадали водачи и пътници, 3341 не са били обезопасени от които 304 са загинали.
Най-голям е броя на пострадалите и необезопасени в леките автомобили 228(57%) загинали и 1812(41%) ранени.
На мотоциклети и мотопеди като необезопасени са загинали 23(52%) човека и са били ранени 338(46.7%).
Всичките загинали велосипедисти са били без предпазни каски. От ранените велосипедисти 93.7% са били необезопасени.
25. По марка на МПС най-често са попадали в ПТП водачите на:
– Фолксваген              – 75 убити и 1072 ранени;
– Опел                         – 67 убити и   952 ранени;
– Мерцедес                  – 66                584
– Рено                         – 48                 529
– Форд                        – 46                 497
– БМВ                         – 39                 416
– Ауди                        – 38                 371

По време
26. По дни от седмицата най-голям е броя на загиналите през дните петък, събота, неделя и понеделник през които са загинали 417 и били ранени 4802 човека. През тези дни броят на жертвите е с 20% по висок от дните вторник, сряда и четвъртък.
В неделя всеки втори загинал е в резултат на единично пътнотранспортно произшествие.
Броя на блъснатите пешеходци през работните дни е с 25% по висок от дните събота и неделя.
27. По час от денонощието са оформени два върха в аварийността – сутрешен пик между 9 и 10 часа и следобеден пик между 17 и 20 часа.
Всеки пети от загиналите е вследствие на пътнотранспортно произшествия в интервала от 17 до 20 часа.
28. Най-голям е броя на пострадалите граждани през месеците юли и август-151 загинали и 1792 ранени.
През този период всяка седмица са загивали по 17 човека и 202 са били тежко наранявани.
Най-висок е пешеходния травматизъм през месеците октомври, ноември и декември.
През месеците юли и август вследствие на челни удари между МПС са загинали 40 човека и са били ранени 279.
29. През тъмната част от денонощието при ПТП са загинали289(43.9%)и са били ранени 2374(28.6%)са загинали. На фона на общото намаление на жертвите през 2011 г. броя на загиналите през тъмната част от денонощието не се изменя.
Над 82% от загиналите и 62% от ранените по вина на водачи под въздействието на алкохол са от пътнотранспортни произшествия през тъмната час от денонощието.
Над 51% от загиналите при пътнотранспортни произшествия поради превишена и несъобразена скорост са през тъмната част от денонощието.
Над 50% от жертвите при единичните пътнотранспортни произшествия са от ПТП в тъмната част от денонощието.
Над 52% от загиналите пешеходци са от ПТП през тъмната част от денонощието.
Тежестта на произшествията през тъмната част от денонощието е два пъти по-висока.
Опасността от смъртен изход за блъснатите пешеходци е три пъти по-висока.
30. При изменени метеорологични условия мъгла, снеговалеж, дъжд и проливен дъжд са пострадали 863 души от които 82 са загинали.
От тях:
– при мъгла – 17 загинали и 164 ранени,
– при дъжд – 44 загинали и 487 ранени,
– при снеговалеж – 20 загинали и 209 ранени.

Оценката на пътнотранспортната обстановка през 2011 година – първата година от десетилетието на активни действия за безопасност по пътищата, през призмата на задачите и целите заложени в Националната стратегия за подобряване на безопасността на движението по пътищата на Република България през периода 2011-2020 г. и РМС №946 от 22 декември 2011 г. дава възможност да се определят някои приоритети за работа ДОККПБДП, с цел създаване на условия за продължаване на тенденцията за трайно намаляване на жертвите от пътнотранспортните произшествия.
1. Повишаване отговорността на институциите, НПО и частния сектор по опазване живота и здравето на служителите и работниците от нараняване при пътнотранспортни произшествия. Извършване на оценка на изпълнението на т. 4 от РМС № 946 от 22 декември 2011 г. Създаване на организация за обобщаване и разпространение на положителните практики.
2. Активизиране работата на областните, общинските и училищни комисии по безопасност на движението. Обобщаване и разпространение на положителния опит по планиране и изпълнение на конкретни дейности свързани с безопасността на движението в съответствие с т.2 от РМС № 946 от 22 декември 2011 г.
3. Подкрепа инициативите на неправителствените организации свързани с безопасността н движението.
4. Разработване на стратегия за осигуряване на единен учебен процес от най-ранна възраст и реализация на постановката – учение през целия живот.
5. Стимулиране разработването, тиражирането и разпространението на видео, аудио и печатни материали за формиране на нова култура за безопасно участие в пътното движение. Обобщаване и разпространяване на положителните практики във връзка с изпълнение на т. 2 от РМС №946.
6. Подкрепа създаването на специализирани предавания и рубрики за нова култура за безопасно участие в пътното движение по електронните и печатни медии на централно и регионално ниво.
7. Обобщаване и разпространение на положителния опит по опазване на живота и здравето на децата в пътното движение.
8. Реализация на стратегията за изграждане на национална система от технически средства и системи за контрол спазването на правилата за движение по пътищата.
9. Провеждане на активна контролна дейност по спазване правилата за движение в съответствие на най-добрите европейски практики.
10. Усъвършенстване на нормативната база относно безопасността на пътната инфраструктура в населените и извън населените места.
11. Повишаване ползваемостта на обезопасителните колани, каски и детски обезопасителни системи.
12. Разработване на насоки за намаляване на определени видове тежки ПТП и участници в движението и провеждане на обществено обсъждане:
12.1. намаляване на броя на загиналите и ранени пътници в превозните средства при ПТП чрез законодателни промени за защита на пътниците и повишаване на отговорността на водачите на МПС. Провеждане на кампании за получаване на обществена подкрепа за опазване на живота и здравето на пътниците;
12.2. намаляване на броя на блъснатите пешеходци чрез законодателни промени, повишаване отговорността на водачите при причиняване на ПТП с участието на пешеходец, подобряване на инфраструктурата, видимостта на пешеходците и повишаване знанията на обществото за причините за ПТП с пешеходци;
12.3. намаляване на ПТП от вида напускане на платното за движение, чрез законодателни промени, подобряване на пътната инфраструктура и обезопасяване на крайпътните неподвижни препятствия и медийно отразяване на причините на този вид ПТП;
12.4. намаляване на ПТП в зоната на хоризонталните криви, чрез законодателни промени, обезопасяване на хоризонталните криви и провеждане на обществена дискусия за тези ПТП;
12.5. намаляване броя на челните удар чрез законодателни промени, инфраструктурни решения и огласяване на последствията от тези ПТП;
12.6. намаляване броя на ПТП с тежки последствия в населените места, чрез законодателни промени, подобряване на организацията и безопасността на движението, създаване на условия за инфраструктурни решения защитаващи уязвимите участници в пътното движение;
12.7. намаляване на пътнотранспортните произшествия по вина на нови водачи, чрез прилагане на комплекс от мерки – законодателни и превантивни, повишаване познанията за повтарящите се грешки от младите водачи. Въвеждане на ограничения и завишаване отговорността на новите водачи за спазване на правилата за движение. Обвързване на информацията за пътнотранспортните произшествия, причинени от нови водачи, с учебните форми извършили подготовката и системата за проверка на знанията в съответствие с чл.170б от ЗДвП;
12.8. намаляване на пътнотранспортните произшествия с участието на хора над 64 годишна възраст, чрез повишаване на познанията за настъпващите промени във възможностите и повишаване на видимостта на пешеходците.
13. Разработване на визия за намаляване на последствията за пострадалите от пътнотранспортните произшествия.
14. Организиране на провеждане на Национални и регионални конференции, кръгли маси и дискусии в центъра и по места по проблемите на безопасността на движението.
15. Провеждане на целенасочена научно приложна дейност и реализация на проекти по безопасността на движението финансирани от фонда „Безопасност на движението“. Подкрепа участието и реализация на проекти по безопасността на движението финансирани от Европейските фондове.
16. Провеждане на регулярен мониторинг на пътнотранспортната обстановка и резултатите от изпълнението на заложените в Националната стратегия  за подобряване на безопасността на движението по пътищата на Република България за периода 2011-2020 година.

Свързани публикации

Оставете коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителни полета са маркирани с *

Най-нови

AUTOCLUB.BG във Facebook

Facebook Pagelike Widget

Спорт