728 x 90

Урок по бизнес от Карлос Гон

    За огромна част от феновете на Формула 1 Карлос Гон е големият шеф на Renault, който представя най-важните модели на марката на автомобилните салони. А за някои от този човек е напълно непознат. Тези, които се интересуват от развитието на автомобилната индустрия го познават и като „спасителя на Nissan” и т.н. Гон е лицето на

    За огромна част от феновете на Формула 1 Карлос Гон е големият шеф на Renault, който представя най-важните модели на марката на автомобилните салони. А за някои от този човек е напълно непознат. Тези, които се интересуват от развитието на автомобилната индустрия го познават и като „спасителя на Nissan” и т.н. Гон е лицето на Renault-Nissan – една от малкото печеливши европейски автомобилни компании, която предлага успешни модели в най-важните пазарни ниши на Стария континент.

    Но връщането на Renault във Формула 1 ще остане в историята като една от най-успешните кампании на Карлос Гон. По простата причина, че той успя да изнесе открит, но не и безплатен, бизнес урок на някои много важни фигури, сред които и самият Бърни Екълстоун. Тези, които са запознати с бизнес страната на Формула 1 са наясно, че това е почти невъзможно. Гон използва отлично ситуацията в последната една година в световния шампионат и дори извлече полза от негативното представяне на Renault в качеството му на доставчик на двигатели.

    В петък Гон обяви, че Renault се връща във Формула 1 със собствен тим, т.е купува закъсалия Lotus, чийто финансови проблеми са вече пословични. Проектът е за 9 години, поне засега, а Renault трябва да се превърне в претендент за световната титла след три години. По информация на списание auto motor und sport бюджетът на Renault ще е съизмерим с този на световните шампиони от Mercedes – между 200 и 250 милиона евро на сезон.

    Тук няма нищо учудващо – Гон заяви в края на юни, че Renault може да участва в който световен шампионат иска, въпросът е дали ще си струва и как ще излезе сметката. Какво означава това? Тук е първата изненада. От споменатия по-горе бюджет Renault ще осигури 60 милиона евро – сума, крайно недостатъчна за отбор, който иска да се закрепи в средата на таблицата.

    Откъде обаче идват другите пари? Около 30 милиона евро ще дойдат от Red Bull – в Renault използваха отлично недоволството на доктор Хелмут Марко и Кристиан Хорнър, подкрепено от Дитрих Матешиц, както и безславната им обиколка по другите доставчици на мотори и това доведе до промяна на статута на бившите световни шампиони. Red Bull вече не е „първостепенен партньор”, загуби качеството си на „заводски тим” и стана клиент на компанията, т.е ще си плаща за двигателите, които ще получава. Все пак, в Милтън Кийнс намериха външни средства за това – догодина двигателите Renault за Red Bull ще носят името TAG Heuer, но парите ще отидат у френската компания.

    Освен това, Гон се договори с Екълстоун Renault да получава между 70 и 80 милиона евро на сезон, тъй като ФОМ се съгласи, че французите имат право да са „отбор с исторически принос за развитието на Формула 1”, също като Ferrari, McLaren и Williams. Точно тези преговори с Бърни забавиха обявяването на покупката на Lotus, но в крайна сметка стана ясно, че Екълстоун е приел тезата на Гон, макар и да не е одобрил цялата сума, която първоначално е била поискана от Renault.

    Останалите пари за попълването на бюджета идват от спонсори – Infiniti (дъщерна марка на Nissan) и Total ще напуснат Red Bull, за да се рекламират по болидите на Renault, а спонсорът на Пастор Малдонадо – петролната компания на Венецуела PDVSA вече плати авансово за следващия сезон мястото му в тима. Тук става въпрос за около 40 милиона евро, но Гон отложи това решение за януари, като ако Пастор бъде освободен, то парите ще бъдат върнати. Що се отнася до сумата, идваща от Infiniti и Total, то се предполага, че става въпрос за 80 плюс 8 милиона евро на година.

    И за да започне Renault да догонва лидерите още през 2016 год., през зимата ще трябва да бъдат решени проблемите с новите турбо мотори. Французите не подходиха по най-добрия начин към задаващата се нова турбо ера във Формула 1 преди няколко сезона – компанията остана доставчик на мотори, атмосферните V8 двигатели бяха много добри, правилата не позволяваха развитието им и Renault намали сериозно инвестициите в този департамент, намалени бяха и инженерите, които работят по моторите за Формула 1. И от началото на 2014 компанията плаща скъпо за тази грешка – ненадеждни и немощни мотори, както и постоянни оплаквания от страна на Red Bull.

    Сега към съживяването на департамента за мотори във Вири и инвестирането на свежи пари в подобряването на двигателите, ще се чака помощ и от друго място. Легендарният Марио Илиен и компанията му Ilmor – създателите на шампионските мотори на Mercedes в края на 90-те години, а след това и на поредица успешни състезателни двигатели по цял свят, ще консултират „оздравяването” на 1,6-литровия V6 турбо мотор на Renault, както и интегрирането му в шасито на болида и работата му с хибридните системи.

    И първата задача за 2016 год. ще се окаже доста трудна. В Lotus досега работеха по проекта за болид за следващата година, доколкото им позволяваше бюджета, с идеята, че колата ще се задвижва от двигател на Mercedes. Договорът с Mercedes отива в историята и моторът на Renault ще трябва да бъде интегриран в новото шаси – става въпрос за двигател с доста по-различна архитектура и различна система на охлаждане. Ще се наложи да се проектира и нова предавателна кутия и т.н. Точно по този проблем работи и първата група инженери от Renault, която се появи в базата на Lotus в Енстоун още в края на септември, когато изобщо не се знаеше дали Гон ще одобри проекта за завръщането на компанията във Формула 1.

    Свързани публикации

    Оставете коментар

    Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителни полета са маркирани с *

    Най-нови

    AUTOCLUB.BG във Facebook

    Facebook Pagelike Widget

    Спорт