728 x 90

Идва есен, идва дъжд, идва… аквапланинг – съвети при шофиране на мокро

Тази година дъждовете бяха почти ежедневие, но в последния месец-два позабравихме за мокрите пътища. Обаче идва есен и ни се налага да пътуваме, дори и когато времето е лошо. Мокрите от дъжд пътища са предпоставка за опасен аквапланинг. За щастие, няколко лесни предпазни мерки могат да ни осигурят безопасно и спокойно пътуване. Аквапланингът е реална

Тази година дъждовете бяха почти ежедневие, но в последния месец-два позабравихме за мокрите пътища. Обаче идва есен и ни се налага да пътуваме, дори и когато времето е лошо. Мокрите от дъжд пътища са предпоставка за опасен аквапланинг. За щастие, няколко лесни предпазни мерки могат да ни осигурят безопасно и спокойно пътуване.

Аквапланингът е реална заплаха през късното лято и в есенно време. Когато протекторът на гумата не може да изтласка цялата вода, която се намира между гумата и пътя, се губи „взаимодействието“ между двете и съответно сцеплението изчезва.

Помнете тези съвети при дъждовно време:
– Проверявайте дълбочината на протектора на гумите си. Препоръчителната минимална дълбочина на протектора е 4мм.
– Проверявайте налягането в гумите си. Недостатъчно надутите гуми завиват по-бавно и също така допринасят за по-голям разход на гориво.
– Регулирайте скоростта си спрямо метеорологичните условия. При силен дъжд е нужно да намалите скоростта си с 15-20 км/ч.
– Карайте спокойно. Спазвайте безопасна дистанция и шофирайте със съобразена скорост.
– Внимавайте за пътната настилка. Не карайте в коловози, тъй като те събират вода.
– В случай на аквапланинг е важно да запазите спокойствие.

„Ако автомобилът ви попадне в аквапланинг, махнете крака си от педала за газта и натиснете съединителя. Не използвайте спирачка и не въртете волана. Когато намалите скоростта, сцеплението може да се върне внезапно. Когато това се случи, искате гумите ви да сочат в правилната посока, а не към насрещното движение“, казва Мартин Дражик, продуктов мениджър на Nokian Tyres.

За щастие, можете лесно да намалите риска от аквапланинг дори преди да седнете зад волана. Първият начин е да проверявате редовно дълбочината на протектора на гумите си и да сте сигурни, че те са в добро състояние. Износените гуми изтласкват водата много по-малко, тъй като протекторът вече няма нужния капацитет да събира водата.

 „Според закона, минималната дълбочина на протектора е 1.6 мм, но трябва да имате предвид, че гумите губят свойствата си за предотвратяване на аквапланинг още при 4 милиметра“, допълва Дражик.

В наскоро проведени тестове на сп. Tekniikan Maailma (май 2018 г.) износените гуми попадат в аквапланинг при скорост от 75 км/ч. Най-добрата нова гума, по време на теста, е попаднала в аквапланинг при скорост 85 км/ч.

В допълнение към дълбочината на протектора е нужно да проверявате и налягането в гумите. Ниското налягане ще увеличи риска от аквапланинг. Проверката и евентуалното напомпване на гумите са важни мерки за безопасност, които няма да ви струват нищо в най-близката бензиностанция.

Можете да предотвратите аквапланинг и докато сте зад волана. Най-важното нещо е да поддържате правилна скорост по всяко време. На пътя, никога не разчитайте сляпо на технологията и не вземайте ограничението за скорост като минимална стойност за движение. Дори и новите гуми може да не са в състояние да предотвратят аквапланинг, ако шофирате твърде бързо в проливен дъжд.

„Най-важната предпазна мярка, която шофьора може да приложи, е да съобрази скоростта спрямо ситуацията и метеорологичните условия. При силен дъжд е нужно да намалите скоростта си с 15-20 км/ч, за да позволите на шарката на протектора да премахне цялата вода между гумата и пътната настилка“, напомня Дражик.

Предвидете си повече но време за път, когато времето е дъждовно, за да премахнете какъвто и да е натиск да карате по-бързо. Също така е изключително важно да спазвате правилна дистанция за безопасност от другите коли, тъй като мократа настилка увеличава спирачния път. Бъдете внимателни и със самата пътна настилка. Както знаем, пътищата се износват и се появяват дупки и коловози, които могат да са много дълбоки.

„Ако има коловози, не карайте в тях, тъй като те събират вода. Много по-безопасно е да шофирате до коловозите, отколкото в тях“ – допълва Дражик.

Свързани публикации

Оставете коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителни полета са маркирани с *

Най-нови

AUTOCLUB.BG във Facebook

Facebook Pagelike Widget

Спорт