Основната цел на кампанията "Безопасност и на две колела" е ограничаване на предпоставките за тежки пътно-транспортни произшествия през активния мотосезон – март-октомври 2013 г. Мерките за превенция на катастрофи с мотоциклетисти и мотопедисти, които бяха обявени на пресконференция с участието на д-р Надежда Тодоровска (БЧК), Алекси Кесяков, Антон Антонов и Красимир Костов, Стефан Илиев (журналист),
Основната цел на кампанията "Безопасност и на две колела" е ограничаване на предпоставките за тежки пътно-транспортни произшествия през активния мотосезон – март-октомври 2013 г. Мерките за превенция на катастрофи с мотоциклетисти и мотопедисти, които бяха обявени на пресконференция с участието на д-р Надежда Тодоровска (БЧК), Алекси Кесяков, Антон Антонов и Красимир Костов, Стефан Илиев (журналист), Петър Родопски и Даниел Ванков (Отворена младеж), са една от стратегическите цели на Програмата в областта на пътната безопасност (2011-2020 г.) на Европейската комисия, на тях се акцентира подробно и в Националната стратегия за подобряване безопасността на движението по пътищата у нас за този период.
Някои от инициативите в кампанията:
– месечно провеждане на минимум три специализирани полицейски операции по контрол на водачи на двуколесни моторни превозни средства – за правоспособност, употреба на алкохол, нерегистрирани и технически неизправни превозни средства, неизползване на защитни каски и невалидна или несключена застраховка “Гражданска отговорност”;
– разработване и раздаване на превенционни печатни материали – флаер, с практически препоръки за безопасност, който ще се дава на мото събори и на отделни мотористи. Изготвяне на стикер “Пази моториста”, с насоченост толерантност на останалите водачи към мотористите;
– създаване и излъчване на видео и аудио клипове с превантивна насоченост;
– обучения от специалисти от Българския червен кръст по време на мото съборите по оказване на първа помощ;
– използване на социалните мрежи за осъществяване на контакт и обратна връзка с мотоциклетистите и оценка на кампанията.
Данни да аварийността с мотоциклетисти и мотопедисти в страната през 2012 година
По вина на водача:
– По вина на мотоциклетисти са регистрирани 370 тежки ПТП /5,7% от общо регистрираните в страната тежки ПТП/, загинали са 38 души /6,8%/ и са ранени 395 души /5%/. В сравнение с 2011 г има увеличение и по трите показателя: ПТП са повече с 52 / +0,6%/ , загиналите – с 12 /+ 2,4%/, ранените – с 45 /+0,6%/.
– По вина на водачи на леки автомобили през 2012 г са настъпили 4717 тежки ПТП, загинали са 419 и са ранени 6051 души.
– По вина на мотопедисти – 108 тежки ПТП /1,7%/, загинали са 3 души /0,5%/ и са ранени 120 /1,5%/. В сравнение с 2011 г ПТП са повече с 4, ранените са повече с 15 /+0,2%/, загиналите са по-малко с 6 /- 1%/.
– По вина и с участие на мотоциклетисти са загинали общо 48 души и са ранени 589/; по вина и с участие на мотопедисти – 4 загинали и 181 ранени.
Основните причини/ нарушения/ на водачите на мотоциклети, на които се дължат тежките ПТП, са:
– несъобразена скорост – 230 ПТП, с 29 загинали и 238 ранени /от тях поради несъобразена скорост с пътните условия – 191 тежки ПТП, 27 загинали и 195 ранени; несъобразена скорост при намалена видимост -2 ПТП с 1 загинал и 2 ранени/;
– неправилно изпреварване – 9 ПТП, 1 загинал, 10 ранени;
– неспазване на безопасна дистанция – 17 ПТП, 1 загинал, 17 ранени;
– внезапна промяна посоката на движение – 3 ПТП с 1 загинал и 3 ранени;
– неспазване предимство на превозно средство на кръстовище -14 ПТП с 1 загинал и 17 ранени;
– навлизане в лентата за насрещно движение – 6 ПТП с 8 ранени;
– отнемане предимство на пешеходец – 12 ПТП с 1 загинал и 13 ранени;
– употреба на алкохол – 18 ПТП с 20 ранени.
По вид на ПТП по вина и с участие на мотоциклетисти и мотопедисти:
– Мотоциклетистите и мотопедистите попадат най-често самостоятелно, в т.нар. „ПТП с единични МПС” /злополуки, настъпили, когато водачът загубва управлението на превозното средство и катастрофира, без съприкосновение с други участници в движението /преобръщане /падане/ на и извън платното, блъскане в препятствия на пътя, дървета, стълбове, предпазни огради, скатове край платното и в други крайпътни обекти/. Регистрирани са 159 тежки ПТП с мотоциклети от този вид /31 %/, при които са загинали 22 /59%/ и са ранени 154 души /38 %/.
– На второ място са ПТП, когато мотоциклетистите се сблъскват с МПС – 110 ПТП с 8 загинали и 122 ранени.Тези злополуки се дължат на високите скорости на мотоциклетистите, несъобразени с по-бавните превозни средства, с нестабилността на двуколесните моторни превозни средства, състоянието на пътните настилки, на външните гуми и др.
– Откроява се висока аварийност при блъскане на пешеходец – /28 ПТП, 2 загинали, 38 ранени/;
– Мотопедистите най-често се преобръщат /падат/ на платното /27 ПТП, 1 загинал, 27 ранени/; блъскане в МПС отзад /14 ПТП с 1 загинал и 13 ранени/; блъскане на пешеходец /11 ПТП с 14 ранени/.
По място на ПТП:
– В населени места аварийността с водачи на мотоциклети е най-голяма: 265 тежки ПТП /70,3%/, с 20 загинали /52,6%/ и 286 ранени /70,8%/; извън населени места 112 тежки ПТП с 18 загинали и 188 ранени/. Това се отнася и за водачите на мотопеди: в населени места с мотопедисти са настъпили 94 ПТП /83,2 %/, с 1 загинал и 105 /84%/ ранени/, а извън населени места – 19 тежки ПТП с 3 загинали и 125 ранени. В населените места конфликтността между двуколесните МПС, автомобилите, другите превозни средства и пешеходците е най-голяма. Мотоциклетистите и мотопедистите се движат предимно в населени места.
– Извън населените места най-често ПТП с мотоциклетисти настъпват на пътни участъци /извън кръстовища и пътни възли/, а в населени места – на улични участъци между кръстовищата, където средните скорости са значително по-големи.
По клас на пътя:
– Извън населените места най-много са пострадалите от ПТП с мотоциклети на пътища от трети клас: 35 тежки ПТП с 4 загинали и 43 ранени; на второ място – на общински пътища – 31 ПТП, с 6 загинали и 33 ранени; на първокласните пътища – 33 ПТП с 4 загинали и 34 ранени, второкласни пътища – 14 ПТП, с 4 загинали и 11 ранени; На автомагистралите са регистрирани три тежки ПТП с 3 ранени;
– Най-много ПТП с мотопедисти са станали на третокласни пътища / 9 ПТП с 12 ранени/, на общински пътища – 5 ПТП с 1 загинал и 4 ранени./.
По осветеност на пътя:
Най-често мотоциклетисти катастрофират в светлата част от денонощието при дневно осветление, когато интензивността на движението на тези и останалите превозни средства е най-голяма – станали са 298 ПТП / 79%/, 26 загинали /68,4%/ и 322 ранени /79,7%/. Това е характерно и за аварийността с мотопедисти – на дневна светлина са настъпили 87 ПТП /77 %/ със 100 % от загиналите и 77,6 % от ранените.
Пострадали водачи и пътници на мотоциклети и мотопеди по възраст:
– При ПТП с мотоциклети са загинали 48 водачи и пътници и са ранени 589. От тях изключително голяма част от пострадалите са самите водачи. От общо загиналите /48/ с изключение на 4 останалите – 44, са водачи на мотоциклети /97,6%/, а от общо ранените /589/ водачи са 516 /87,6%/.
– Голям е относителният дял на загиналите и ранени водачи и пътници на мотоциклети от възрастовата група 18-24 години – 11 /25%/ загинали и 122 /23,6%/ ранени. Загиналите водачи на мотоциклети са 8 /18,2%/, ранените 85 /16,5%/.
– В широката възрастова група 25-64 загиналите при ПТП водачи на мотоциклети са 33 /75%/, ранените 373 / 72%/.
– При мотопедистите най-много са пострадалите водачи и пътници във възрастовата група 25-64 г – 3 убити / 75%/ и 81 ранени /51 %/.; над 64 годишна възраст 1 загинал и 16 ранени.
– При ПТП с мотоциклети през 2012 г. са загинали 4 и са ранени 73 пътници.
– Най-много са пострадалите пътници на мотоциклети от възрастовата група 18-24 години: 2 загинали /50% от общо загиналите пътници на мотоциклети и 16 ранени /22%/.
– При ПТП с мотопеди са ранени 22 пътници, от тях 10 /45,5%./ са от възрастовата група 15-17 години.
ПТП, загинали и ранени по месеци:
– Най-авариен за водачите на мотоциклети е периодът юни – септември – 224 тежки ПТП /60,5%/, при мотопедистите за същия период 67 ПТП /62%/. Висока е нивото на аварийността през целия период април – септември / 74 % от ПТП, с 36 загинали /95%/.
– Най-много смъртни случаи при ПТП с мотоциклетисти са регистрирани през периода април – септември – 36 загинали /95 %/.
– С най-много ранени от произшествия с двуколесни МПС е периодът март – септември – 349 ранени /89%/, а само през юли и август – 134 ранени /34 %/. Най-много са ранените мотопедисти – 77, през периода юни -септември /64%/ Само през юпи и август са ранени 58 души при ПТП с мотопеди /48%/.
– Аварийността с мотоциклети рязко нараства от март /33 ПТП с 39 ранени през този месец/. ПТП през април са почти на нивото на настъпилите през месец март /37/, но с 6 убити и 37 ранени
– Най-много ранени мотопедисти има през периода юни – септември – 77 ранени / 64%/, а само през юни, юли и август – ранените са 58 /48%/.
ПТП и пострадали по часови периоди:
Най-авариен е часовият период 13.00 – 00.00 ч – 278 тежки ПТП с мотоциклетисти, с 30 загинали и 299 ранени. Най-голяма е концентрацията на ПТП и пострадали има между 14.00 и 20.00 ч /192 тежки ПТП /52 %/, с 20 убити /53%/ и 233 ранени /59%/. По-конкретно – само между 19 и 20.00 ч са регистрирани 42 тежки ПТП с 6 загинали и 45 ранени, а между 16.00 и 18.00 ч – 70 тежки ПТП, с 9 загинали и 72 ранени.
Отдел „Пътна полиция” – ГД „Национална полиция”
Оставете коментар
Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителни полета са маркирани с *