728 x 90

Инициатива "Безопасност и на две колела" от Мотоклуб и KAT

    Основната цел на кампанията "Безопасност и на две колела" е ограничаване на предпоставките за тежки пътно-транспортни произшествия през активния мотосезон – март-октомври 2013 г. Мерките за превенция на катастрофи с мотоциклетисти и мотопедисти, които бяха обявени на пресконференция с участието на д-р Надежда Тодоровска (БЧК), Алекси Кесяков, Антон Антонов и Красимир Костов, Стефан Илиев (журналист),

    Основната цел на кампанията "Безопасност и на две колела" е ограничаване на предпоставките за тежки пътно-транспортни произшествия през активния мотосезон – март-октомври 2013 г. Мерките за превенция на катастрофи с мотоциклетисти и мотопедисти, които бяха обявени на пресконференция с участието на д-р Надежда Тодоровска (БЧК), Алекси Кесяков, Антон Антонов и Красимир Костов, Стефан Илиев (журналист), Петър Родопски и Даниел  Ванков (Отворена младеж), са една от стратегическите цели на Програмата в областта на пътната безопасност (2011-2020 г.) на Европейската комисия, на тях се акцентира подробно и в Националната стратегия за подобряване безопасността на движението по пътищата у нас за този период.

    Някои от инициативите в кампанията:
    – месечно провеждане на минимум три специализирани полицейски операции по контрол на водачи на двуколесни моторни превозни средства – за правоспособност, употреба на алкохол, нерегистрирани и технически неизправни превозни средства, неизползване на защитни каски и невалидна или несключена застраховка “Гражданска отговорност”;
    – разработване и раздаване на превенционни печатни материали – флаер, с практически препоръки за безопасност, който ще се дава на мото събори и на отделни мотористи. Изготвяне на стикер “Пази моториста”, с насоченост толерантност на останалите водачи към мотористите;
    – създаване и излъчване на видео и аудио клипове с превантивна насоченост;
    – обучения от специалисти от Българския червен кръст по време на мото съборите по оказване на първа помощ;
    – използване на социалните мрежи за осъществяване на контакт и обратна връзка с мотоциклетистите и оценка на кампанията.

    Данни да аварийността с мотоциклетисти и мотопедисти в страната през 2012 година
    По вина на водача:
    – По вина на мотоциклетисти са регистрирани 370 тежки ПТП /5,7% от общо регистрираните в страната тежки ПТП/, загинали са 38 души /6,8%/ и са ранени 395 души /5%/. В сравнение с 2011 г  има увеличение и по трите показателя: ПТП са повече с 52 / +0,6%/ , загиналите – с 12 /+ 2,4%/, ранените – с 45 /+0,6%/.
    – По  вина на водачи на леки автомобили през 2012 г са настъпили 4717 тежки ПТП, загинали са 419 и са ранени 6051 души.
    – По вина на мотопедисти –  108 тежки ПТП /1,7%/, загинали са 3 души /0,5%/ и са ранени 120 /1,5%/. В сравнение с 2011 г  ПТП са повече с 4, ранените са повече с 15 /+0,2%/, загиналите са по-малко с 6 /- 1%/.
    – По вина и с участие на мотоциклетисти са загинали общо 48 души и са ранени 589/; по вина и с участие на мотопедисти – 4 загинали и 181 ранени.
                 
    Основните причини/ нарушения/ на водачите на мотоциклети, на които се дължат тежките ПТП, са:
    – несъобразена скорост – 230 ПТП, с 29 загинали  и 238 ранени /от тях поради несъобразена скорост с пътните условия –  191 тежки ПТП, 27 загинали и 195 ранени; несъобразена скорост при намалена видимост -2 ПТП с 1 загинал и 2 ранени/;
    – неправилно изпреварване  – 9 ПТП, 1 загинал, 10 ранени;
    – неспазване на безопасна дистанция – 17 ПТП, 1 загинал, 17 ранени;
    – внезапна промяна посоката на движение – 3 ПТП с 1 загинал  и 3 ранени;
    – неспазване предимство на превозно средство на кръстовище -14 ПТП с 1 загинал и 17 ранени;
    – навлизане в лентата за насрещно движение  – 6 ПТП с 8 ранени;
    – отнемане предимство на пешеходец – 12 ПТП с 1 загинал и 13 ранени;
    – употреба на алкохол – 18 ПТП  с 20 ранени.

    По вид на ПТП по вина и с участие на мотоциклетисти и мотопедисти:
    – Мотоциклетистите и мотопедистите  попадат най-често самостоятелно, в т.нар. „ПТП с единични МПС” /злополуки, настъпили, когато водачът загубва управлението на превозното средство и катастрофира, без съприкосновение с други участници в движението /преобръщане /падане/ на и извън платното, блъскане в препятствия на пътя, дървета, стълбове, предпазни огради, скатове край платното  и  в други крайпътни обекти/. Регистрирани са  159 тежки ПТП с мотоциклети от този вид /31 %/, при които са загинали 22  /59%/ и са ранени  154 души /38 %/.
    – На второ място са ПТП, когато мотоциклетистите  се сблъскват с МПС – 110 ПТП с 8 загинали и 122 ранени.Тези злополуки се дължат на високите скорости на мотоциклетистите, несъобразени с по-бавните превозни средства, с нестабилността на двуколесните моторни превозни средства, състоянието на пътните настилки, на външните гуми и др.
    – Откроява се висока аварийност при блъскане на пешеходец – /28 ПТП, 2 загинали, 38 ранени/;
    – Мотопедистите най-често  се преобръщат /падат/ на платното  /27 ПТП, 1 загинал, 27 ранени/; блъскане в МПС отзад  /14 ПТП с 1 загинал и 13 ранени/; блъскане на пешеходец  /11 ПТП с 14 ранени/.
                      
    По място на ПТП:
    – В населени места аварийността с водачи на мотоциклети е най-голяма: 265 тежки ПТП /70,3%/, с 20 загинали /52,6%/ и 286 ранени /70,8%/; извън населени места 112 тежки ПТП с 18 загинали и 188 ранени/. Това се отнася и за водачите на мотопеди: в населени места с мотопедисти са настъпили  94 ПТП /83,2 %/, с 1 загинал и  105 /84%/ ранени/, а извън населени места – 19 тежки ПТП с 3 загинали и 125 ранени. В населените места конфликтността между двуколесните МПС, автомобилите, другите превозни средства и  пешеходците е най-голяма. Мотоциклетистите и мотопедистите се движат предимно в населени места.
    – Извън населените места най-често ПТП  с мотоциклетисти настъпват на пътни участъци /извън кръстовища и пътни възли/,  а в населени места  – на улични участъци между  кръстовищата, където средните скорости  са значително по-големи.

    По клас на пътя:
    – Извън населените места най-много са пострадалите от ПТП с мотоциклети  на пътища  от трети клас: 35 тежки ПТП с 4 загинали и 43 ранени; на второ място – на общински пътища – 31 ПТП, с 6 загинали  и 33 ранени;  на първокласните пътища – 33 ПТП с 4 загинали и 34 ранени, второкласни пътища  – 14 ПТП, с 4 загинали и 11 ранени;  На автомагистралите  са регистрирани три тежки ПТП с 3 ранени;
    – Най-много ПТП с мотопедисти са станали на  третокласни пътища / 9 ПТП с 12 ранени/, на общински пътища – 5 ПТП с 1 загинал и 4 ранени./.
     
    По осветеност на пътя:
    Най-често мотоциклетисти катастрофират в светлата част от денонощието при дневно осветление, когато интензивността на движението на тези и останалите превозни средства е най-голяма – станали са 298 ПТП / 79%/, 26 загинали /68,4%/ и 322 ранени /79,7%/. Това е характерно и за аварийността с мотопедисти – на дневна светлина са настъпили 87 ПТП /77 %/ със 100 % от загиналите и 77,6 % от ранените.

    Пострадали водачи и пътници на мотоциклети и мотопеди по възраст:
    – При ПТП с мотоциклети са загинали 48 водачи и пътници и са ранени 589. От тях изключително голяма част от пострадалите са самите водачи.  От общо загиналите /48/ с изключение на 4 останалите – 44, са водачи на мотоциклети /97,6%/, а от общо ранените /589/  водачи са 516  /87,6%/.
    – Голям е относителният дял на загиналите и ранени водачи и пътници на мотоциклети  от възрастовата група 18-24 години – 11 /25%/ загинали и 122  /23,6%/ ранени. Загиналите водачи на мотоциклети са 8 /18,2%/, ранените 85 /16,5%/.
    – В широката възрастова група 25-64 загиналите при ПТП водачи на мотоциклети са 33 /75%/, ранените 373 / 72%/.
    – При мотопедистите най-много са пострадалите водачи и пътници  във възрастовата група 25-64  г – 3  убити / 75%/ и 81 ранени /51 %/.; над 64 годишна възраст 1 загинал и 16 ранени.
    – При ПТП с мотоциклети през 2012 г. са загинали 4 и са ранени 73 пътници.
    – Най-много са пострадалите пътници на мотоциклети от възрастовата група  18-24 години: 2 загинали /50% от общо загиналите пътници на мотоциклети и  16 ранени /22%/.
    – При ПТП с мотопеди са ранени 22 пътници, от тях 10 /45,5%./  са от възрастовата група 15-17 години.

    ПТП, загинали и ранени  по месеци:
    – Най-авариен за водачите на мотоциклети е периодът юни – септември  – 224 тежки ПТП /60,5%/, при мотопедистите  за същия период 67 ПТП /62%/. Висока е нивото на аварийността през целия период април – септември / 74 % от ПТП, с 36 загинали /95%/.
    – Най-много смъртни случаи при ПТП с мотоциклетисти са регистрирани през периода  април – септември –  36  загинали  /95 %/.
    – С най-много ранени от произшествия с двуколесни МПС  е периодът март – септември –  349 ранени /89%/,  а само през юли и август –  134 ранени /34 %/.  Най-много са ранените мотопедисти – 77, през периода юни -септември  /64%/ Само през юпи и август са ранени 58 души при ПТП с мотопеди /48%/.
    – Аварийността с мотоциклети рязко нараства от март /33 ПТП с 39 ранени през този месец/. ПТП през април са почти на нивото на настъпилите през месец март /37/, но с 6 убити и 37 ранени
    – Най-много ранени мотопедисти има през периода юни – септември – 77 ранени / 64%/, а само през юни, юли и август – ранените са 58 /48%/.
              
    ПТП и пострадали по часови периоди:
    Най-авариен е часовият период  13.00 – 00.00 ч – 278 тежки ПТП с мотоциклетисти,  с 30 загинали и 299 ранени. Най-голяма е концентрацията на ПТП и пострадали има между 14.00 и  20.00 ч  /192 тежки ПТП /52 %/, с 20 убити /53%/ и  233 ранени /59%/.  По-конкретно – само между  19 и 20.00 ч са регистрирани  42 тежки ПТП с 6 загинали и 45 ранени, а между 16.00 и 18.00 ч – 70  тежки ПТП, с 9 загинали и 72 ранени.
    Отдел „Пътна полиция” – ГД „Национална полиция”

     

    Свързани публикации

    Оставете коментар

    Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителни полета са маркирани с *

    Най-нови

    AUTOCLUB.BG във Facebook

    Facebook Pagelike Widget

    Спорт