728 x 90

SDI: Над 200 хиляди българи със самооценка "рисков шофьор"

    Над 200 хиляди българи се самоопределят като рискови шофьори. Това стана ясно при представянето на SDIndex / Safe Drive Index – първият национален Индекс за безопасно шофиране. Данните са от национално представителното изследване на водещия застрахователен брокер SDI, направено сред 1000 активни водачи – шофьори на възраст 18-75 г. с минимум 2000 км в последните

    Над 200 хиляди българи се самоопределят като рискови шофьори. Това стана ясно при представянето на SDIndex / Safe Drive Index – първият национален Индекс за безопасно шофиране. Данните са от национално представителното изследване на водещия застрахователен брокер SDI, направено сред 1000 активни водачи – шофьори на възраст 18-75 г. с минимум 2000 км в последните 12 месеца с леки и лекотоварни автомобили, като в него зад 1% стоят 24 хиляди активни шофьори (общо 2,4 милиона такива от българите).

    Мнозинството от водачите на леки и лекотоварни автомобили в България оценяват собствения начин на шофиране по-скоро като нерисков (средна оценка 1.99, където 1 означава “крайно нерисков”, а 6 – “крайно нерисков”), а този на останалите участници в движението – като рисков (средна оценка 4.15). Голямото разминаване между самооценката на собственото поведение и оценката за поведението на останалите шофьори може да е индикация, че мнозинството от българските шофьори са склонни да не разпознават собствените си рискови действия зад волана и да подценяват рисковите ситуации.

    По време на срещата с медиите документът беше представен и коментиран от партньори и организатори на проекта, сред които заместник-министъра на транспорта, информационните технологии и съобщенията – Ангел Попов; съветника на министъра на вътрешните работи – Калина Крумова; заместник-изпълнителния директор на Изпълнителна агенция "Автомобилна администрация" – Дамян Войновски; секретаря на Държавно-обществената комисия по безопасност на движението по пътищата – Алекси Кесяков; инспектора в Отдел „Пътна полиция“ при Главна дирекция „Национална полиция“ – Мария Ботева; автомобилните пилоти Павел и Васил Жекови – създатели на „Академия за безопасно шофиране“; Пламен Димитров – председател на УС на Дружеството на психолозите в България и Лазар Георгиев, изпълнителен директор на SDI Застрахователен брокер.

    SDIndex е първото национално представително изследване за самооценка на рисковете в шофьорското поведение. Стойността на първия национален Индекс за безопасно шофиране SDIndex / Safe Drive Index за 2018 г. е 89,6 при максимална стойност 100 (най-нерисково поведение на пътя) и минимална стойност 0 (най-рисково поведение на пътя).

    Съотнесени към статистиката за причините за ПТП на “Пътна полиция”, данните показват, че съществува пряка зависимост между основните причини за произшествията и самооценката на шофьорите за техните рискови действия – несъобразената скорост е причина за над една трета от всички настъпили ПТП.

    Превишаването на позволената скорост, определяно като “неволно”, е най-разпространеното рисково действие сред българските шофьори на леки и лекотоварни автомобили на възраст между 18 и 75 г., показва първото издание на изследователския проект Индекс за безопасно шофиране SDIndex. 71% от запитаните 1000 водачи отговарят, че това им се е случило поне веднъж през последната година.

    Неправилното планиране на маршрута и попадането в задръстване, което е могло да бъде избегнато, е втората най-често срещана ситуация – 56% от българските шофьори отговарят, че това им се случва. Този тип ситуации не носят особен риск за водача или другите на пътя, но са сериозна причина за повишаване на стреса и нарастване на агресията, особено при натрупване на закъснения.

    Късното “отбелязване” на превозно средство отпред, което е намалило много скоростта си, и рязко натискане на спирачките e третата най-често срещана ситуация българските пътища – при 55% от шофьорите. Комбинацията от по-висока скорост и по-малкото време за адекватна реакция със спирачките е признак на разсеяност, но се отличава с много висок риск и за самия шофьор и за останалите участници в движението.

    Заслепяването на насрещно движещи се автомобили заради ненавременно изключване на дългите светлини (54%), паркирането на непозволени за това места (53%), пренебрегването на ограниченията на скоростта рано сутрин и късно вечер (47%) и карането с “половин око”, заради едновременно занимание със странична дейност (46%) дооформят подреждането на най-често срещаните рискови прояви по българските
    пътища.

    Българските шофьори си дават висока оценка за избягване на риска и прехвърлят отговорността към останалите участници в движението. Това е знак, че рисковете на пътя не просто са подценени, а често не се и разпознават, коментираха от екипа, реализирал SDIndex.

    В екипа на SDIndex влизат още изследователска и консултантска агенция Explica, която отговаря за теренното проучване и анализа на данните и комуникационна агенция APRA Porter Novelli. Проучването е базирано на изследователския инструмент DBQ (Driving Behavior Questionnaire), разработен през 90-те години от екип психолози в Манчестърския университет под ръководството на известния изследовател на грешките в човешкото поведение проф. Джеймс Ризън.

    Амбицията на екипа е SDIndex да се превърне в надеждна методика за ежегодно проследяване на тенденциите в поведението на водачите, включително в зависимост от нормативните промени, и с резултатите и препоръките, базирани на данните, да допринесе за повишаването на безопасността по пътищата и намаляването на пътно-транспортните произшествия в страната.

    Представителите на партниращите институции приветстваха инициативата и заявиха, че данните ще бъдат взети като основа за изграждането на актуални и ефективни политики за намаляване на инцидентите по пътищата, в чиято основа е човешката грешка. По данни на Европейската комисия, в ЕС това е причина за 93% от тежките пътно-транспортни произшествия.

    По време на пресконференцията специалистите се обединиха около тезата, че трябва да се търсят реалните причини за катастрофите. Представителите на министерствата и организациите обвързани с пътната безопасност продължават да обработват постъпилите и очакват нови предложения за подготвяните три проектозакона, свързани с проблемите на движението по родните пътища.

    Свързани публикации

    Оставете коментар

    Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителни полета са маркирани с *

    Най-нови

    AUTOCLUB.BG във Facebook

    Facebook Pagelike Widget

    Спорт