728 x 90

85 години General Motors Design (обновено)

    Дизайнерският отдел на GM – General Motors Design, стана на 85 години. Американците решиха да отпразнуват юбилея си със своите фенове в Интернет, като споделят галерия от снимки на най-паметните си шедьоври. Освен много концептуални модели, класики от миналото и невероятни иновации, в снимките могат да бъдат видени и съвременни екземпляри като Opel Insignia, Chevrolet

    Дизайнерският отдел на GM – General Motors Design, стана на 85 години. Американците решиха да отпразнуват юбилея си със своите фенове в Интернет, като споделят галерия от снимки на най-паметните си шедьоври. Освен много концептуални модели, класики от миналото и невероятни иновации, в снимките могат да бъдат видени и съвременни екземпляри като Opel Insignia, Chevrolet Cruze, Buick Enclave и други.

     

    Стил в движение – първите 85 години в дизайна на GM
    Юни 1927 година
    – Изпълнителният комитет на GM учредява отдела „Art and Colour” („Изкуство и цвят”). Студията на отдела са разположени в сградата на GM на Ийст гранд булевард в Детройт и се ръководят от директора Харли Ърл, който започва кариерата си като дизайнер на автомобилни каросерии по поръчка на холивудски актьори и създава дизайна на модела LaSalle от 1927 година. Това е първият по рода си такъв отдел сред големите автомобилни производители в световен мащаб.
    – От самото начало, Ърл използва глина за моделиране при оформяне на своите дизайнерски идеи в натура.
    – Първоначално отделът „Art and Colour” се занимава само с цветовото оформление и вътрешния дизайн на каросериите, а основният им дизайн е дело на отдела „Fisher Body Division” на GM.

    1930-1939 година
    – Първите опити за създаване на привлекателен за потребителите автомобилен дизайн среща значителни проблеми, поради което инженерите постепенно са интегрирани в творческото звено. Mного от членовете на отдела „Art and Colour” по-късно заемат значими ръководни позиции при други автомобилни производители.
    – Основани са първите фирмени международни дизайнерски студия на марките Opel, Vauxhall и Holden.
    – Използването на цветни решния в масовото автомобилно производство става част от гамата на GM.
    – Моделът Cadillac Madame X V 16 от 1930 година внася в серийната автомобилна индустрия най-доброто от произвежданите по поръчка автомобили и утвърждава GM като сериозен играч в бизнеса с луксозни автомобили.
    – Моделът Cadillac V 16 Aero Coupe, който отбелязва своя дебют на Международния панаир в Чикаго през 1933 година, се отличава с "изцяло метална горна част на каросерията." Счита се, че този модел има определено влияние върху разработката на по-широки валцовъчни станове в стоманодобивната промишленост с цел производство на необходимата за изцяло метални автомобилни каросерии едрогабаритната листова стомана.
    – GM прави първите стъпки в посока на “aвангардния дизайн”, създавайки специални студийни звена за разработка и изследване на нови, изпреварващи реалността и традиционното мислене възможности и идеи в дизайна и инженерната област.
    – Отделът „Art and Colour” заема водеща роля в новата област на промишления дизайн, създавайки стилистиката на продукти като аеродинамичните локомотиви с нови дизелови двигатели за поделението ElectroMotive на GM и панаирния дизайн – изложбата "Futurama” на световното изложение през 1939 година, създадена в сътрудничество с Норман Бел Гедес завинаги преобръща представите и очакванията на публиката за този вид събития. Други примери в тази насока са оформлението на пътуващата изложба „Parade of Progress” („Парад на прогреса”), която популяризира историята на GM в цяла Америка, дизайнът на огромно многообразие от битови електроуреди, сред които вентилатори, радиоапарати и други, създадени за поделението Delco Products на GM, както и стилистиката на каросериите на различни модели автобуси за този сегмент от автомобилния пазар.
    – На пазара излизат първите масово произведени автомобили с изцяло метална горна част на каросерията – моделите „Turret Top” на GM.
    – През 1937 година отделът “Art and Colour” е преименуван на “General Motors Styling Section”. Дейността на отдела е преместена на последните четири етажа в сградата на развойната дейност на GM на Милуоки авеню, точно зад централата на GM. Ърл организира отделно студио за стилистично оформление за всяка от марките на компанията – Chevrolet, Pontiac, Oldsmobile, Buick, Cadillac, камиони и автобуси, както и няколко студия в областта на авангардния дизайн. Стратегията за създаване на отделни студия за всяка мярка по-късно е копирана от всички други автомобилни компании.
    – През 1938 година е завършен моделът Buick Y-Job, който се счита за първия пълноценен концептуален модел в автомобилната индустрия. Неговият издължен, нисък профил на каросерията оставя отпечатък и влияе върху дизайнерските разработки в автомобилната област години наред. Моделът представя за първи път и електрозадвижвани странични прозорци, “потопени“ в каросерията дръжки на вратите и електрозадвижван сгъваем покрив. При този модел изчезват и типичните за това време отделни прагове под вратите.
    – Показаният през 1938 година модел Cadillac 60 Special веднага получава признание като един от водещите образци в дизайна до този момент.

    1940-1949 година
    – Харли Ърл е обявен за вицепрезидент на GM през 1940 година, потвърждавайки на практика, че дизайнерският отдел е не по-малко важен за управлението на компанията от всеки друг неин основен отдел. По това време няма друга автомобила компания, издигнала представители на автомобилната стилистика на толкова високо ръководно равнище.
    – С включването на Съединените американски щати във Втората световна война, производството на цивилни автомобили e прекъснато. Стилистичният отдел в GM се преобразува в отдел „Camouflage and War Service” („Камуфлаж и военна служба”).
    – GM е първата автомобилна компания в света, която назначава дизайнери от женски пол.
    – Използването на огънато стъкло се въвежда за първи път в серийната автомобилна индустрия при задните прозорци на модели от марките Cadillac, Buick и Oldsmobile, които наред със скосените задни части на каросерията (т.нар. “fast backs”) спомагат за допълнително намаляване на аеродинамичното съпротивление. Марките Cadillac и Oldsmobile правят пионерска крачка с представянето на т.нар. „цялостни каросерии” ("full envelope bodies"), подчертаващи формите на задните калници.
    – Марката Cadillac представя първите модели с „перки” („fins”) на калниците и едра решетъчна структура (“egg crate”) на радиаторните решетки. Марката Buick на свой ред представя своите модели с „илюминатори” ("portholes") и характерно оформени хромирани лайстни (т.нар. "sweepspears") в страничната част на каросерията, които остават част от стилистика на моделите на Buick и до днес.
    – GM cъздава важен нов концептуален модел на влак за поделението си ElectroMotive, наречен “Train of Tomorrow” (”Влакът на бъдещето”).
    – Председателят на GM Алфред П. Слоун решава да създаде технологичен център, който да обедини развойните лаборатории, както и отделите за дизайн, инженеринг и производство на GM. Харли Ърл успява да убеди ръководството на компанията във важността на дизайна на сградата на новия център и възлага създаването му на именития архитект Ееро Сааринен. Cтроителството на центъра започва през 1949 година, а след завършването му, Технологичният център на General Motors в Уорън, щата Мичиган – първият по рода си индустриален парк в световен мащаб – се превръща в емблематичен пример и класически образец на модернистичната архитектура от средата на ХХ век, позната и като “International Style“.
    – GM дава възможност на Харли Ърл да основе своя независима дизайнерска компания, която да позволи разширяване на дейността му в сферата извън автомобилната стилистика.
    – Под ръководството на главния дизайнер на марката Cadillac Уилям Мичъл, през 1948 година се появяват първите серийни модели на Cadillac с „перки” върху задните калници. Вдъхновени от участвалия в боевете през Втората световна война изтребител Lockheed P-38 с двоен фюзелаж, задните перки се налагат като трайна тенденция в автомобилния дизайн, която продължава цяло десетилетие. Харли Ърл нарочно завежда дизайнерите от отдела да видят бойния P-38 Lockheed Lightning във военновъздушната база близо до Детройт.
    – През 1949 година, GM Styling представя първите „hardtop”-модели от марките Buick, Cadillac и Oldsmobile. При тях дизайнът на покрива изключва средните странични колони.

    1950-1959 година
    – През 1951 година е представен концептуалният модел LeSabre. Вдъхновена от реактивния изтребител F-86 Sabre, това е може би най-влиятелната концептуална студия на Харли Ърл. LeSabre разполага с подвижен покрив, който се затваря автоматично при първата капка дъжд, електрорегулируеми и отопляеми седалки, осветени бутони и превключватели на арматурното табло, електрозадвижвана антена на радиоапарата и първото в света огънато панорамно челно стъкло. Влиянието на този концептуален модел върху развитието на автомобилния дизайн продължава десетилетия.
    – Фактът, че Алфред П. Слоун оценява по достойнство положителното влияние, което концептуалните модели на Харли Ърл имат върху потенциалните потребители, се потвърждава от проведеното през 1953 година специално изложение „Motorama” в нюйоркския луксозен хотел Waldorf Astoria, което по-късно продължава в още пет големи градове в Америка. Оформлението на изложението е изцяло дело на стилистичния отдел на GM.
    – На изложението „Motorama” през 1953 година са представени моделите Buick Skylark, Chevrolet Corvette и Cadillac Eldorado – три ярки класически образци на американския автомобилен дизайн. Сред другите легендарни модели, отбелязали своята премиера през 50-те години на ХХ век са Chevrolet Bel Air и Bel Air Nomad от 1957 година, както и Cadillac Eldorado, модел 1959 година.
    – GM Styling представя концептуалните модели Firebird I (1952 година), II (1956 година) и III (1958 година) в подкрепа на програмата от експериментални разработки на развойния отдел на GM в областта на турбинните двигатели. Дизайнът на тези модели отразява вдъхновението на американските потребители от „реактивната ера”.
    – Господстващата роля на GM в областта на промишления дизайн продължава с „Kitchen of Tomorrow” („Кухнята на бъдещето”) – изцяло алуминиев аеродинамичен влак, изграден от каросерии на автобуси GMC с цел снижаване на теглото и използващ тежка техника от поделението за товарни возила Euclid.
    – Стилистичният отдел на GM се премества в готовия Технологичен център през 1955 година. Официално центърът е открит през месец май 1956 година пред петхилядно множество, а церемонията се предава директно по телевизия CBS с водещ Уолтър Кронкайт. Pадиообръщение към събралите се за откриването граждани прави и лично президентът на САЩ Дуайт Д. Айзенхауър.
    – Харли Ърл се пенсионира през 1958 година, предавайки поста на вицепрезидент с отговорност за дизайна в GM на Уилям Мичъл.

    1960-1969 година
    – Уилям Мичъл продължава стилистиката на своя предшественик, създавайки още по-дълги, ниски и широки автомобили. В същото време, той добавя ясни и остри ръбове в областта на покрива и калниците – промяна, повлияна до известна степен от предпочитанията му по отношение на модата в облеклото. Известно е изказването на Мичъл, че “панталоните изглеждат направо ужасно, ако нямат ръб – трябва ви ръб, за да подчертаете определена форма.”
    – Един от първите проекти на Уилям Мичъл започва с покупката от компанията на употребявано състезателно шаси, приключило своето участие в надпревари. Върху него дизайнерът изгражда каросерия, която нарича “Stingray” (риба скат). Именно този състезателен прототип се превръща в основен източник на вдъхновение за създаването на модела Corvette Stingray от 1963 година. Експерименталните Corvette на Мичъл – „Mako Shark” (вид акула) от 1963  и „Manta Ray” (риба манта) от 1969 година са ярък израз на неговия вкус към острите линии.
    – Уилям Мичъл поставя началото и на практиката на паралелни дизайнерски разработки, при която всеки екип от стилисти бива натоварен със задачата за разработка на универсален дизайн за марките Buick, Oldsmobile, Pontiac и Chevrolet. В условия на взаимна конкуренция или в съревнование с външно дизайнерско студио се излъчва победител, а спечелилата дизайнерска тема впоследствие се развива индивидуално от дизайнерите на отделните марки.
    – Представен е още един крайъгълен камък в дизайна под ръководството на Уилям Мичъл – Buick Riviera, модел 1963 година.
    – Към средата на 60-те години на ХХ век, дизайнерският отдел на GM вече наброява близо 1 600 служители, сред които автомобилни и промишлени дизайнери, инженери, скулптури, експерти в областта на цветовете и тъканите, чертожници, моделисти от дърво и метал, както и десенатори за вътрешното обзавеждане. Това е най-голямата в автомобилната индустрия обособена дизайнерска структура.
    – Ерата на управлението на Уилям Мичъл ще бъде запомнена с първото прилагане на някои нови техники в дизайна като например използването на черна лента за илюстрациите на новите разработки в пълен размер – метод, позволяващ повече гъвкавост и бързина при нанасяне на корекции.
    – 60-те години на ХХ век са ерата на т.нар. „muscle car” и т.нар. ”small block” осемцилиндрови V-образни двигатели. Господари на прочутото Удуърд авеню в Детройт са модели на GM в лицето на Pontiac GTO, модел 1964 година, Pontiac Firebird, модел 1967 година, Chevrolet Camaro и Corvette, модел 1968 година.

    1970-1979 година
    – През 1972 година дизайнерският отдел „GM Styling” е преименуван на “GM Design Staff”  поради необходимостта от възприемането на новите продукти в тяхната цялост, а не единствено като външно дизайнерско оформление.
    – Human factors engineering (HFE) се превръща в основна част от автомобилния дизайн. Данните, събрани от тестовите субекти се използват за основа на проектирането на челното и задното стъкло, арматурното табло и други компоненти в автомобила.
    – През 1974 година дизайнерите започват да използват CAD-системи (computer-aided design) за създаването на илюстрации.
    – Към средата на 70-те години на ХХ век, революционните промени в света – вкл. петролно ембарго – слагат край на т.нар. „muscle car”-ера. Концентрираните върху икономиите на средства потребители започват да търсят по-малки и енергийно ефективни автомобили. Aмериканските автомобилни компании реконструират своите модели с цел да намалят размерите им и да подобрят разхода на гориво.
    – Ъруин Райбицки заема позицията на третия поред вицепрезидент дизайн в GM след излизането на Уилям Мичъл в пенсия през 1977 година. Той ръководи мащабното преминаване на моделите на GM към по-малки размери, който включва основна реконструкция на всяка една от съществуващите моделни линии на GM в периода до 1985 година.

    1980-1989 година
    – Научната ергономия става все по-съществен фактор за подобряването на вътрешния дизайн на автомобилите. Ергономично оформените елементи гарантират максимална лекота на възприятие от страна на потребителя, лесна употреба и оптимална видимост.
    – Ъруин Райбицки ръководи дизайна при внедряването на т.нар. “X”-модели. Това са автомобили от ново поколение с напречно разположен двигател – първите по рода си в американската автомобилна индустрия. Сред представителите на това поколение са Chevrolet Citation, Pontiac Phoenix, Oldsmobile Omega и Buick Skylark, модели 1980 година.
    – Райбицки е отговорен и за дизайна на т.нар. “J”-модели, сред които е и бестселърът Chevrolet Cavalier. Негово дело са забележителни постижения в дизайна на марката Chevrolet като Chevrolet Camaro, модел 1982 година, Chevrolet Corvette, модел 1984 година и моделите Beretta и Corsica от 1987 година. 
    – Влиянието на дизайна при определянето на решението за покупка на автомобил отслабва след като потребителите насочват вниманието си върху безопасността, нормите за вредните емисии и разхода на гориво.
    – През 1986 година Чарлз Джордан става четвъртият поред вицепрезидент дизайн на GM след Ъруин Райбицки.
    – За да подчертае позицията на GM като технологично напредничава компания с прогресивно мислене, през 1987 година в нюйоркския хотел Waldorf Astoria започва изложението „Teamwork and Technology”.
    – Чарлз Джордан основава “студиото на бъдещето” с цел да разкрие възможностите на дизайна, използващ изчислителни методи. За първи път се използват програмни продукти за създаване на триизмерни компютърни модели и за изработване на умалени и пълномащабни модели от глина с помощта на компютърно управлявана фреза.
    – Дизайнерският отдел включва общо 36 студия, разделени на седем поделения – CPC (Chevrolet/Pontiac/Canada/Saturn), BOC (Buick/Oldsmobile/Cadillac), товарни и лекотоварни автомобили, авангарден дизайн, авангардни концепции, цветове и материали и международна координация.
    – През 1987 година дебютира концептуалният модел Oldsmobile Aerotech, а през 1988 година е премиерата на Buick Reatta – спортно купе с две места и предно предаване.

    1990-1999 година
    – Последователно дебютират Cadillac Seville и Pontiac Bonneville, модели 1992 година, Chevrolet S-10 Blazer и Рickup, модели 1994 година, Buick Riviera и Oldsmobile Aurora, модели 1995 година.
    – През 1992 година Уейн Чери става петият в историята на компанията вицепремиер дизайн в GM. Международният опит на Чери в областта на дизайна и управлението буквално преобразява Design Center. Преди да заеме този пост, Чери е директор дизайн във Vauxhall/Bedford и Opel.
    – Уейн Чери провежда реорганизация на дизайнерския отдел в GM, преминавайки от структура с общо 27 студия за външен, вътрешен и авангарден дизайн към конфигурация с осем на брой центрове, концентрирани върху дизайна на съответната марка, всеки от които притежава ярка маркова идентичност и се отличава с добре позната стилистика.
    – Дигиталният дизайн и компютърните методи започват да играят все по-съществена роля в процеса на оформяне на бъдещите модели. Двата нови центъра за виртуална реалност позволяват пълноценна оценка на компютърно създадените триизмерни модели. Дизайнерският отдел на компанията притежава най-големия брой компютъризирани работни места за дизайнери в автомобилната индустрия. Дизайнерите, скулпторите и инженерния персонал са обучени за използване на най-новите компютърни средства в тяхната работа. Възможностите на модерната компютърна анимация позволяват концептуалните разработки да бъдат демонстрирани в движение и в реалистична околна среда. Почти всяка програма за разработка на нов модел разполага с отделна компютърно управляване фреза за създаване на умалени и пълноразмерни модели.
    – Уейн Чери предлага на големите автомобилни изложения всяка година да бъдат демонстрирани по няколко концепции за нови продукти. Разработените под ръководството на Чери студии Chevrolet Nomad, Cadillac Evoq и Buick Cielo са демонстрирани на подиума на Северноамериканското международно автомобилно изложение в Детройт през 1999 година. Моделът Evoq е отличен с наградата “Best in Show.”

    2000-2009 година
    – През месец януари 2000 година в Норт Холивуд – родният град на Харли Ърл, отваря врати новия дизайнерски център на GM – North Hollywood Advanced Design Center. Една година по-късно, центърът, построен сред известните в този район хлебопекарни, представя първото си творение на автомобилното изложение в Лос Анджелис – концептуалният Chevrolet Borrego.
    – Студията на „hot-rod”-пикап Chevrolet SSR, представен на Северноамериканското международно автомобилно изложение в Детройт през 2000 година отразява виждането на Уейн Чери за разработка на съвременен спортен автомобил на основата на фирмените ценности и традиции, както и на популярните в началото на 50-те години на ХХ век пикапи на марката Chevrolet.
    – Роберт Люц се присъединява към GM на поста вицепрезидент по развойната дейност. Желанието на Люц е да засили ролята на дизайнерския отдел и неговото влияние в процеса на разработка на новите продукти.
    – GM Design разчупва представите на обществото за автомобила на бъдещето, представяйки концептуалния модел AUTOnomy – първият автомобил, конструиран изцяло на основата на система за задвижване с горивни клетки и при използване на „by-wire”-технология за връзка и управление между отделните системи на борда. Студията е представена за първи път на Северноамериканското международно автомобилно изложение в Детройт през 2002 година наред с отличеният с отличените с награди концептуални модели Pontiac Solstice и Cadillac Cien.
    – В рамките на Северноамериканското международно автомобилно изложение в Детройт през 2002 година GM демонстрира своята програма „От концепцията до реалността” (“Concept to Reality”) под формата на три готови за серийно производство продуктови премиери – Chevrolet SSR, Cadillac XLR и HUMMER H2. Дизайнът на SSR е дело на Ед Уелбърн, който наследява Уейн Чери на поста вицепрезидент дизайн една година по-късно.
    – Ръководната роля и личният ангажимент на Чери са в основата на новата насока за развитие на дизайна на марката Cadillac, въплътена в моделите Cadillac Escalade от 2001 година, Escalade EXT (2002 година), CTS (2003 година) и представените през 2004 година модели XLR и SRX, последният от които е отличен от автомобилното списание Car and Driver с включване в списъка на “Петте най-добри луксозни SUV-модели” през 2004, 2005 и 2006 година.
    – GM Design преминава процес на преструктуриране, насочвайки се към йерархична структура от пет изпълнителни директора, подчинени на вицепрезидента дизайн на GM. Отделните изпълнителни директори носят отговорност съответно за качеството, за марковата идентичност, за каросерийната структура при моделите със самоносеща каросерия, за структурата на моделите с отделна носеща рама, за инженеринговата дейност по структурата на автомобила, както и за авангардните дизайнерски разработки.
    – В периода от 1999 до 2003 година GM представят повече от 35 концептуални модела на автомобилните салони по целия свят – повечето от тях на Северноамериканското международно автомобилно изложение в Детройт. Демонстрираната през 2003 година на подиума в кобо център концептуална студия Cadillac Sixteen е модерна интерпретация на всичко онова, което създава и утвърждава стандартите и позицията на марката Cadillac в съзнанието на хората по цял свят. Дизайнерите на GM черпят вдъхновение за стилистиката на Cadillac Sixteen преди всичко от традициите на старите каросерийни работилници, влагайки таланта и уменията на изявени майстори в изработката на тапицериите, арматурното табло, дървените облицовки и металните елементи в интериора, както и в изпълнението на алуминиевите панели на каросерията.
    – През 2003 година, Eдуард T. Уелбърн става шестият в историята шеф на дизайна в GM с назначаването му на поста вицепрезедент дизайн на GM Северна Америка.
    – Паралелно със съзряването и улягането на автомобилните пазари в Европа и Северна Америка тече процес на засилване на продажбите на развиващите се пазари като тези в Китай и Югоизточна Азия, Средният Изток и Южна Америка, което засилва необходимостта от разширяване на потенциала на GM по отношение на дизайна в глобален мащаб.
    – През 2005 година Ед Уелбърн поема поста на вицепрезидент с отговорност за глобалния дизайн на GM и става първият шеф на дизайна с подобен ранг на отговорностите. Hеговата стратегия за ръководство и развитие в тази сфера включва концентрация на дейностите около няколко т.нар. „центрове на компетентност” („centers of excellence”). Според нея стилистичните разработки на пикапите и SUV-моделите се извършват в САЩ, дизайнът на моделите от среден клас е поверен на Европа, за моделите със задно предаване отговарят дизайнерите в Австралия, а стилистиката на малките автомобили се създава от специалистите в Европа и Южна Корея.
    – Holden Efigy – дива, модерна „hot rod”-интерпретация от XXI век на най-прочутия австралийски автомобил – Holden FJ, дебютира на Австралийското международно автомобилно изложение през месец октомври 2005 година. Спортното купе без странични колони на покрива използва ходова част и задвижване от модела Corvette с двигател V8 и свръхмодерна технология.
    – Chevrolet Camaro печели наградата за най-добре претворена в серийното производство концептуална идея (“Concept Implementation”) в конкурса за дизайн EyesOn Design през 2006 година.
    – Концептуалният модел Chevrolet Volt е представен на Северноамериканското международно автомобилно изложение в Детройт през 2007 година. Електромобилът с възможност за удължаване на пробега елиминира до голяма степен опасенията на потребителите по отношение на автономния пробег при представените до този момент електромобили и се радва на истинска лавина от положителни мнения в медийното отразяване в глобален мащаб.
    – Обновеният модел Chevrolet Silverado получава престижната награда  “North American Truck of the Year” през 2007 година.
    – Cadillac CTS, модел 2008 година печели наградата за най-добре претворена в серийното производство концептуална идея (“Concept Implementation”) в конкурса за дизайн EyesOn Design.
    – Концептуалният модел Riviera на марката Buick отбелязва своята световна премиера на автомобилното изложение в Шанхай през 2007 година, разкривайки глобалните насоки в развитието на дизайна на марката за следващото поколение луксозни модели от среден клас.
    – На международното автомобилно изложение в Ню Йорк през 2007 година е представено трио от концептуални модели в малкия клас (т.нар. „Тризнаци на Chevrolet”), създадени от дизайнерското студио на GM в Южна Корея и носещи имената Beat, Traxx и Groove. По-късно концептуалният Beat се превръща в идейна основа и вдъхновение при създаването на серийния Chevrolet Spark.
    – В годината на едновековния юбилей на GM, процесът на обновление на дизайна на GM отбелязва три върхови момента – Chevrolet Malibu, модел 2008 година, който утвърждава новата позиция на марката Chevrolet в сегмента на седаните от среден клас; Buick Enclave, модел 2008 година, който ознаменува тоталното продуктово възраждане в гамата на марката Buick и второто поколение на модела Cadillac CTS, който е първият автомобил от марка на GM, който печели наградата „Автомобил на годината” на списание Motor Trend след 1998 година. Cadillac CTS-V, модел 2009 година и концептуалният CTS Coupe печелят съответно наградите „Най-добър сериен автомобил” и „Най-добър концептуален модел” в конкурса за дизайн EyesOn Design.
    – Chevrolet отбелязва премиерата на спортното сrossover-купе GPiX на международното автомобилно изложение в Сао Пауло през месец октомври 2008 година.
    – Концептуалният модел Cadillac Converj е представен официално на Северноамериканското международно автомобилно изложение в Детройт през 2009 година и печели последователно наградите „Най-добър концептуален модел” в конкурса за дизайн EyesOn Design, „Най-добър концептуален модел” на списание AutoWeek и приза за „Най-добър концептуален модел” на читателите на Detroit News.
    – През 2009 година GM става една от двете местни американски автомобилни компании, които преминават през контролиран банкрут вследствие на глобалния икономически срив през 2008 година. GM cъкращава броя на своите марки на пазарите в Северна Америка от осем на четири – Chevrolet, Cadillac, Buick и GMC.
    – През 2009 година са представени два изцяло нови и изключително важни модели на Chevrolet – глобалният модел Cruze в компактния клас, който по-късно ще се превърне в най-продавания лек автомобил с марката Chevrolet и новия Chevrolet Camaro, който детронира Ford Mustang от мястото му на водещ спортен модел на пазара.
    – Юбилейният модел 50th Anniversary Corvette Stingray Coupe (познат и като Corvette Centennial) отбелязва своята официална премиера на автомобилното изложение в Чикаго и участва в кинопродукцията “Tрансформърс 2 – Отмъщението.”
    – Първата пазарна премиера на нов автомобил на компанията след възстановяването на GM от банкрута е тази на Buick LaCrosse, модел 2010 година. Той продължава процеса на продуктова трансформация на марките на GM и е първият лек автомобил на GM с истински глобален дизайн, създаден съвместно от дизайнерите в студията на компанията в САЩ и Китай. LaCrosse получава повече от дузина награди и признания в средите на автомобилната индустрия, сред които такива от списание Time, от американския Застрахователен институт за пътна безопасност IIHS (Insurance Institute for Highway Safety), както и от списанията и интернет-сайтовете Car and Driver, Edmunds, About.com, Motor Week, CanadianDriver.com, Kelly Blue Book.

    2010 година – наши дни
    – Марката GMC печели престижни награди в конкурса EyesOn Design със своя концептуален модел Granite, представен за първи път на Северноамериканското международно автомобилно изложение в Детройт през 2010 година. Моделът Cadillac CTS Coupe и концептуалният Cadillac XTS са отличени съответно с “Най-добър автомобил на изложението” и “Най-добър концептуален модел” в годишния конкурс на читателите на Detroit News.
    – Започват продажбите в Северна Америка на модела Chevrolet Cruze, който вече се предлага на пазарите в останалия свят.
    – Новият Equinox, модел 2010 година, отразява новият глобален стилистичен език на марката Chevrolet, демонстриран за първи път в седана Malibu и  crossover-модела Traverse. Наградите за компанията от специалистите в автомобилната индустрия включват “Интериор на годината” на Ward, “SUV на годината” на Cars.com, „Избор на редакторите” на Car and Driver; “Toп 10 на семейните автомобили” на Kbb.com; “Избор на водачите за най-добър малък SUV” на Motor Week, както и “Най-добра покупка“ на Consumer’s Digest.
    – Tри концептуални модела EN-V (Electric Networked Vehicle) отбелязват своя дебют на съвместната експозиция на SAIC и GM в рамките на Световното изложение в Шанхай през 2010 година, предлагайки на потенциалните клиенти възможност за намаляване на задръстванията в автомобилното движение, както и снижаване на броя на катастрофите и количеството на отделяните в атмосферата емисии чрез методите на безжичната комуникация, автомобилните сензори, GPS и връзката между управляващата електроника на автомобилите в реално време. В рамките на същото изложение е отбелязана и премиерата на концептуалния модел Buick Envision.
    – Buick е обявен за една от “Най-горещите марки на 2010 година” от американската кабелна телевизионна мрежа MSNBC.
    – Моделът Chevrolet Camaro печели няколко престижни отличия – “Световен автомобилен дизайн на годината 2010” на Международното автомобилно изложение в Ню Йорк през 2010 година; “Кoлекционерски автомобил на годината” от американската Национална сбирка на автомобилната история; “Най-добър нов спортен автомобил” на Kiplinger, ”Най-добър спортен интериор” на Ward, “Най-добър дизайн” на Popular Mechanics, “Hай-горещ автомобил” на изложението SEMA през 2010 и 2011 година, както и наградата “Премиерен пробив” на Edmunds.
    – През 2010 година GM лансира новата марка Baojun, насочена към задоволяване на растящото търсене на достъпни масови леки автомобили на китайския пазар.
    – В края на 2010 година от поточната линия на завода на GM в Детройт-Хамтрамк слиза първият сериен образец на електромобила с възможност за удължаване на пробега Chevrolet Volt.
    – Концептуалният модел Opel Flextreme GT/E получава над 12 000 гласа от общо 60 държави и печели престижната награда за „Най-добра дизайнерска студия” на Red Dot Awards в Сингапур.
    – С премиерата на Camaro Сonvertible, модел 2011 година в рамките на Международното автомобилно изложение в Лос Анджелис през месец ноември 2010 година е отворена нова страница в прераждането на модела Camaro през ХХI век. Списание Road & Track определя този модел за “Най-страхотния автомобил на новата година.”
    – Tретото поколение на многофункционалния ван Buick GL8 отбелязва своя дебют на автомобилното изложение в Шанхай през месец ноември 2010 година и предлага повече простор, мощ и богато оборудване, опаковани в модерния стилистичен език на марката Buick.
    – На Северноамериканското международно автомобилно изложение в Детройт през 2011 година моделът Volt е обявен за “Автомобил на годината в Северна Америка”, “Автомобил на годината” на списание Motor Trend и “Най-добър избор на водачите през годината” на Motor Week.
    – Моделът Cadillac CTS-V Wagon е включен в призовия списък „All-Star 2011” на списание Automobile и получава отличията “Топ 10 в избора на редакторите” на MSN Autos и “Най-търсен” от Edmunds Inside Line.
    – На пазара в Тайланд – най-големият в света пазар на пикапи от среден клас, е отбелязана премиерата на изцяло новия пикап от среден клас Chevrolet Colorado с дизайн, създаден от стилистите на GM в глобален мащаб. На медийното събитие, отбелязващи стогодишния юбилей на марката Chevrolet е обявено официално, че новият пикап ще се продава и на пазарите в Северна Америка.
    – Компактното спортно купе Opel Astra GTC отбелязва своя дебют на Международното автомобилно изложение във Франкфурт през есента на 2011 година и предизвиква засилен интерес от страна на посетителите на изложението. Opel регистрират 15 000 поръчки на модела още преди той да бъде официално представен.
    – Изцяло новият Chevrolet Malibu – първият глобален седан от среден клас на марката Chevrolet – отбелязва пазарната си премиера в Южна Корея. Впоследствие моделът ще се продава в повече от 100 държави на шест континента.
    – Camaro ZL1 Coupe, модел 2012 година е най-бързата версия на Camaro, предлагана в историята на марката Chevrolet. Този автомобил дебютира на автомобилното изложение в Чикаго през 2011 година, а девет месеца по-късно, на международното автомобилно изложение в Лос Анджелис, откритият ZL1 Convertible е представен пред публиката като модел за 2013 година.
    – Концептуалният модел Ciel отбелязва своята премиера на прочутия Concours d’Elegance в Пебъл Бийч през 2011 година, съживявайки спомена за традиционните големи и луксозни класически модели на марката Cadillac по един модерен и очертаващ бъдещото развитие начин.
    – Американската и канадската версии на модела Chevrolet Spark отбелязват своята официална премиера в рамките на автомобилното изложение в Лос Анджелис. Продажбите им ще започнат през 2012 година, а през 2013 година на избрани пазари ще се предлага и версия на модела с електрическо задвижване.
    – Изцяло новият Cadillac XTS, модел 2013 година дебютира на автомобилното изложение в Лос Анджелис с амбицията да бъде технологично най-напредничавият сериен автомобил в историята на марката.
    – Премиерата на глобалния малък crossover-модел Buick Encore е отбелязана в рамките Северноамериканското международно автомобилно изложение в Детройт през 2012 година. Концептуалният модел Chevrolet MiRay е отличен с наградата “Най-добър концептуален модел” в годишната класация на читателите на Detroit News.
    – Марката Cadillac представя ATS, модел 2013 година – изцяло нов компактен спортен седан в луксозната категория, който се съизмерва с най-добрите световни образци в престижния клас.
    – Моделът Chevrolet Volt и неговият европейски събрат в лицето на Opel Ampera са обявени за “Eвропейски автомобил на 2012 година”, превръщайки се в първите в историята произведени в Северна Америка автомобили, които печелят тази престижна награда.
    – Новият флагман на марката Chevrolet  в лицето на Impala, модел 2014 година, който дебютира на международното автомобилно изложение в Ню Йорк през 2012 година, отбелязва появата на десетото поколение на едно от най-успешните и трайни имена в историята на американската автомобилна индустрия.
    – GM Global Design обявява намерението си да разшири дизайнерския център на GM в Южна Корея в началото на 2013 година. Tова разширение ще осигури допълнително пространство за дизайнерите при разработката на стратегията и съдържанието на бъдещата гама от модели на GM.
    – GM обявява предстоящото откриване на новото студио за авангарден дизайн на GM в Шанхай през месец юли 2012 година. Предвижда се в бъдеще то да служи като свързващ център за дизайнерските разработки, предназначени за азиатските пазари. Новото студио ще работи под ръководството на Вулин Гаоуа – първата жена-дизайнер в историята на компанията, на която се поверява едноличното управление на самостоятелно дизайнерско студио на GM.
     

    Свързани публикации

    Оставете коментар

    Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителни полета са маркирани с *

    Най-нови

    AUTOCLUB.BG във Facebook

    Facebook Pagelike Widget

    Спорт