728 x 90

Chevrolet Corvette: 60 години дизайн, динамика и технологии

    Новият Corvette от моделна година 2014 ще се появи в официалните представителства на марката Chevrolet по-късно през годината, продължавайки шестте десетилетия традиции в областта на дизайна, динамиката и технологиите. Corvette е най-дълго произвежданият без прекъсване и най-продаваният спортен автомобил на американския пазар, заемащ дял в размер на 33 процента в своя сегмент. Духът на Corvette

    Новият Corvette от моделна година 2014 ще се появи в официалните представителства на марката Chevrolet по-късно през годината, продължавайки шестте десетилетия традиции в областта на дизайна, динамиката и технологиите. Corvette е най-дълго произвежданият без прекъсване и най-продаваният спортен автомобил на американския пазар, заемащ дял в размер на 33 процента в своя сегмент. Духът на Corvette бе изкован точно през този месец преди 60 години, когато моделът бива представен за първи път на изложението General Motors Motorama в Ню Йорк. Спокойно може да се каже, че Corvette е легенда по рождение, която изгражда своята репутация на емблематичен американски спортен автомобил в продължение на десетилетия непрекъснато усъвършенстване и фундаментални технологични нововъведения.
    Corvette от моделна година 2014 е седмото поред поколение на автомобила. Всеки един от предшествениците му се е отличавал с изцяло нов или съществено модернизиран дизайн, конструктивна архитектура и технологични възможности – включително в областта на задвижването и ходовата част/окачването, които имат основен принос за запазването на позициите на Corvette като пазарен лидер сред спортните автомобили в престижния клас на американския пазар. В същото време всички поколения споделят няколоко традиционни, основни и уникални за модела елементи:
    – Всички поколения на Corvette са двуместни спортни автомобили с разположен отпред двигател и задно предаване, като характерните пропорции на каросерията с подчертано дълго торпедо допълнително засилват впечатлението за мощ.
    – При Сorvette винаги са използвани каросерии от композитни материали – от усилените със стъкловлакна полимери при първите автомобили през 1953 година, до леките, много по-модерни композитни решения с използване на въглеродни нишки в наши дни.
    – T. нар. "small-block" V8 е неизменно решение за задвижването на Corvette през цели 57 oт общо 60-те години от съществуването на модела.
    – Corvette често са били използвани като полигон за изпитване за нови технологии, които по-късно са внедрявани последователно в серийната гама от модели на GM.

    През почти цялата история на модела, дизайнът на Corvette, динамичните му характеристики и технологичните му възможности са били вдъхновявани и повлияни от уроците, научени по състезателните писти. Това е фундаментален стълб в развойния процес по създаването на всяка следваща версия на модела, поставен за първи път от Зора Аркус-Дънтов – първият главен инженер на Corvette, който включва явни и секретни изпитания в областта на професионалния автомобилен спорт, сред които бе и официалната заводска програма на Corvette Racing за участие в GT-класа на шампионата ALMS (American Le Mans Series) през сезон 2012.
    Емблематичната слава на Corvette естествено намира своето отражение и встрани от състезателните писти. В биографията на модела са записани няколко важни роли в американската попкултура – от телевизионния сериал “Route 66” (1960-1964 година) до прочутото участие в красноречивото като заглавие филмово произведение за голям екран “Corvette Summer” (1978 година), както и безброй малки и съпътстващи роли в различни филми и телевизионни поредици оттогава до ден-днешен. Corvette се превръща в обект на вдъхновение за много песни, различни произведения на изкуството и хиляди електронни и видеоигри, сред които и на актуалната версия на сериите Gran Turismo, в които седмото поколение участва инкогнито в като маскирана предпроизводствена версия. На пазара съществуват дори продукти като детското легло Corvette на компанията Step2, притежаващо напълно функционални предни светлини.

    Първо поколение (C1): 1953-1962 година
    Corvette прави първата стъпка в изграждането на своята позиция на технологичен лидер и водеща сила в дизайна и динамиката още в момента, в който елегантният концептуален образец със стъклопластова каросерия е показан за първи път в рамките на изложението Motorama на General Motors в нюйоркския ходел Waldorf Astoria на 17 януари 1953 година. Серийното производство на модела започва само шест месеца по-късно, превръщайки Corvette в първия масово произвеждан автомобил с изцяло стъклопластова каросерия в историята. Наред с предимствата си пред стоманата по отношение на теглото, които спомагат за подобряване на съотношението мощност/тегло на автомобила, усилената със стъкловлакна полимерна конструкция дава по-голяма свобода и гъвкавост на дизайнерите при създаването на пищните форми на каросерията в сравнение на тези, които по това време могат да се постигнат с помощта на традиционните преси за формоване на листова стомана.
    Стилистиката на модела бележи значително развитие при първото поколение на Corvette, но много от характерните елементи в дизайна, които по-късно се превръщат в синоним на Corvette, вече са установени – емблематичните пропорции на каросерията с дълго торпедо, сдвоените задни светлини и оформлението на интериора с арматурно табло в стил „двоен кокпит”. Всички автомобили от първото поколение са с открита каросерия.
    Запалените почитатели на модела обикновено наричат първото поколение на Corvette “solid axle” („твърда греда”), тъй като при тях за конструктивна основа се използва съществуваща платформа за леки автомобили на Chevrolet с твърд заден мост, която е модифицирана за употреба в спортния модел. През първите две години от производството моделът се задвижва от стандартния шестцилиндров редови двигател на Chevrolet, който в Corvette става известен с кодовото название “Blue Flame” („Синият пламък”). Емблематичният за модела V8 „Small Block” се появява едва през третата година от производството на първото поколение.

    Второ поколение (C2): 1963-1967 година
    Втората генерация на Corvette, популярна с прозвището „Sting Ray” – oт едноименната концепция на състезателен автомобил, която оказва силно влияние върху стилистиката на серийния модел, отново демонстрира революционни постижения по отношение на дизайна, конструктивните технологии и динамичните характеристики. Докато автомобилите от първото поколение използват модифицирана платформа от леките пътнически седани на Chevrolet, технологичната основа на втория Corvette е изцяло нова конструктивна разработка, използваща специфична за модела архитектура и инженерни решения. Новосъздадената платформа позволява постигане на по-нисък център на тежестта и по-ниско, спортно разположение на седалките, като едновременно с това включва ходова част с независима схема на задното окачване, която драстично променя в положителна посока както динамиката, така и цялостното поведение на автомобила на пътя.
    Новата технологична основа на Corvette дава възможност и за появата на емблематичния разделен вертикално на две заден прозорец при новата закрита версия купе. Corvette от моделна година 1963 ненапразно често се сочи за един от най-красивите образци в автомобилната история. Най-характерният елемент от купето безспорно е „гръбнакът”, който преминава по надлъжната ос на каросерията и разделя на две повърхността на задното стъкло, но при Corvette C2 се появяват за първи път и „сгъваемите” подвижни предни светлини, които се утвърждават в ролята на типичен белег на Corvette през следващите 41 години.
    Добавянето на версията купе в гамата на Corvette практически удвоява обема на продажбите на модела през следващите няколко години, тъй като този вариант е значително по-практичен за употреба при клиентите, живеещи в региони с по-сурови климатични условия. Наред с това новата технологична платформа и изцяло независимото окачване окончателно превръщат Corvette във водещ спортен автомобил от световна величина.

    Трето поколение (C3) – 1968-1982 година
    Третото поколение на Corvette е най-дълго произвежданото и автомобилът отбелязва значителна еволюция в период, белязан със значителни промени в автомобилната индустрия. Моделът е представен за първи път за моделна година 1968 под наименованието „Stingray” (този път думата е една, вместо разделеното изписване при предходното поколение), но почитателите на модела предпочитат да наричат автомобилите от тази генерация “акулите” поради изключително агресивната им стилистика. Tе се отличават веднага сред останалите автомобили с характерния изпъкнал дизайн на калниците и дългото торпедо, придаващо впечатление за стремително движение дори в покой. Подвижните предни светлини и задните светлини с два елемента от друга страна продължават стилистичните традиции в оформлението на модела.
    От гладна точна на динамиката, поколението C3 има преходен характер. Двигателите „Big Вlock” с мощност 435 к.с. са доста популярни в първите години от производството на модела, но промените в насока употребата на безоловни бензини, затягането на емисионните изисквания и промяната в потребителските настроения и вкусове оказват значително влияние върху характеристиките на мощността през следващите няколко години. През 1975 година стандартният  350 развива мощност едва 165 к.с., което е с около 20 процента по-малко от потенциала на първоначалния „Small Block” от 1955 с неговите 195 к.с.
    Но въпреки че мощността на Corvette намалява, инженерите на компанията продължават съсредоточената си работа върху технологичното развитие на модела и добавят нови авангардни елементи към традиционните композитни материали на каросерията. Tехнологията за производство на панелите се развива от първоначалните стъклопласти към т.нар. SMC-процес (Sheet Molding Compound), който позволява постигането на гладка повърхност на произвежданите детайли още след излизането им от формите и по този начин намалява необходимостта от допълнителна обработка преди боядисване. Всички версии на Corvette след 1973 година използват произведени по метода SMC панели на каросерията, но използваните в тях материали се променят значително с времето, намалявайки дела на стъклопластите и увеличавайки използването на по-леки и еластични полимери, намаляващи опасността от поява на пукнатини при натиск и стареене. С еволюцията по отношение на конвенционалните динамични характеристики при представителите на третото поколение, популярността на Corvette достига исторически връх. И досега рекордът по годишни продажби в хронологията на модела се държи от реализираните през 1979 година 58 307 автомобила.  

    Четвърто поколение (C4) – 1983-1996 година
    Четвъртото поколение на Corvette се превръща в символ на технологичния напредък през 80-те години на ХХ век със значителния си напредък в дизайна, конструктивните и производствените методи, eлектронния контрол на динамичните характеристики и системите за осигуряване на безопасността. Прогресът по отношение на стилистиката включва ново електролуминисцентно осветление на арматурното табло с цифрови показания, които улавят духа на времето с неговите електронни часовници с течнокристални дисплеи. Моделът запазва своите традиционни пропорции на каросерията, сдвоените кръгли задни светлини и прибиращите се фарове, добавяйки подвижно задно стъкло, което осигурява удобен достъп за малки предмети в багажника.
    Технологичните нововъведения при C4 започват с неговата основа, при която се въвежда самоносеща конструкция на рамата с централен “гръбнак”. Новата каросерия е и с по-добри аеродинамични показатели, постигайки коефициент на въздушно съпротивление от едва 0.34, което е с близо 25 процента по-ниска стойност от тази при предходното поколение C3.
    През 1985 година е представена системата за впръскване на гориво „Tuned Port Injection”, която поставя началото на двигателите с модерно смесообразуване с впръскване във смукателните колектори и затвърждава славата на като расов спортен автомобил от висока класа с добри показатели по отношение на разхода на гориво. Няма предлаган за свободна продажба Corvette, модел 1983 година. Построени са само 44 прототипа, от които до наши дни е оцелял само един – екземплярът, изложен в National Corvette Museum в Боулинг Грийн, Кентъки, САЩ.

    Пето поколение (C5) – 1997-2004 година
    Премиерата на поколението C5 представлява един от малкото до този момент случаи в историята на автомобилната индустрия, в които даден модел тежи по-малко от своя предшественик. Като цяло размерите на Corvette модел 1997 година са по-големи от тези на  предходния C4, но теглото му е с близо 100 паунда (45 килограма) по-ниско. Намаляването на собственото тегло на С5 е плод на няколко фактора, сред които използването на произведени по SMC-технология панели на каросерията, съдържащи по-висок от когато и да било дял на полимерите. В резултат на това, панелите на C5 са извънредно леки, както и изцяло новата ходова част на Corvette, в която са използвани надлъжни елементи с голямо сечение и хидроформовани секции с цел повишаване на структурната устойчивост без ненужно усложняване и покачване на теглото на конструкцията. При подовите елементи се използва конструкция от пластове тип „сандвич” от различни материали, сред които и лека балсова дървесина с цел снижаване на теглото.
    Изцяло новото трето поколение (т. нар. „Gen 3”) двигател „Small Block” също има значителен принос в намаляването на теглото на C5 и спомага за постигане на по-добър цялостен баланс на автомобила. Двигателят използва олекотен цилиндров блок от алуминиеви сплави и алуминиеви цилиндрови глави, както и всмукателен колектор от композитни материали с тегло под 10 паунда (4,5 килограма).
    По отношение на производствените методи, Corvette отново заема водеща роля с прилагането на значително по-екологичните външни лакови покрития на водна основа, при които делът на вредните за околната среда разтворители е сведен от традиционните 60 на около 10 процента. Днес лаковете на водна основа се използват от практически всички автомобилни производители по целия свят.

    Шесто поколение (C6) – 2005-2013 година
    Шестото поколение на Corvette предизвиква голяма изненада с преустановяването на традицията на прибиращите се предни светлини. За първи път от 1962 година при Corvette fсе използват неподвижни светлини, чрез което се намаляват едновременно теглото, конструктивната сложност и аеродинамичното съпротивление на каросерията на новия модел. За сметка на това елементи като сдвоените задни светлини и двойният кокпит в интериора продължават успешните традиции на модела. Corvette С6 споделя в основни линии конструкцията на ходовата част и носещата структура на своя предшественик C5 и независимо от добавянето на някои системи за безопасност и свързаното с тях тегло, мерките за намаляване на теглото (сред които промените при предните светлини) успяват да намалят собственото тегло на автомобила  с около 20 паунда (9 килограма) в сравнение с модела от 1997 година.
    Представянето на версията Z06 през 2006 година на свой ред е безпрецедентна демонстрация на усилията и възможностите на Chevrolet по отношение на повишаването на динамичните характеристики на Corvette чрез прилагане на нови технологии и леки материали. Спортната версия се отличава с базирана на алуминиева носеща рама основна архитектура за разлика от стоманената носеща конструкция при стандартния модел, както и с усилени с въглеродни влакна полимери при каросерийните панели, които като цяло спомагат за намаляване на собственото тегло на автомобила до по-малко от 3 200 паунда (около 1450 килограма) и постигане на съотношение от мощност и тегло, с каквото не могат да се похвалят повечето от значително по-скъпите от Z06 екзотични спортни модели.
    Независимо от факта, че изглежда като стоманената носеща структура на базовия Corvette, теглото на алуминиевата рама на Z06 е с около една трета по-ниско. Наред с различията в използвания основен материал, алуминиевата конструкция се отличава и с уникален производствен процес с използване на лазерно заваряване в среда от инертен газ и т. нар. „слепи” (самозанитващи се) нитове. За елементите на подрамата на двигателя и някои от опорните точки на окачването се използват магнезиеви сплави, които спомагат за допълнително снижаване на теглото на конструкцията. Външно версията Z06 се различава от базовите модификации на Corvette с карбоновите панели на предните калници и подкалници, както и на задните калници. При Corvette ZR1, модел 2009 година е използвана същата алуминиева носеща конструкция като при версията Z06, но са добавени по-голям брой елементи от усилени с въглеродни влакна полимери, сред които и покрива.
    Леките материали и авангардните технологични решения, направили възможни развитието и динамичните характеристики на версиите Z06 и ZR1 са в основата на разработката на седмото поколение Corvette, при чиито базов модел се използва алуминиева носеща рама с увеличена с около 60 процента устойчивост в сравнение с рамата на Z06/ZR1. Corvette С7 ще стъпи също и на основата на представените за първи път при предходните модели авангардни технологии за задвижване, благодарение на които ще се превърне не само в най-мощната стандартна версия на Corvette в историята, но и в най-икономичната.

    Свързани публикации

    Оставете коментар

    Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителни полета са маркирани с *

    Най-нови

    AUTOCLUB.BG във Facebook

    Facebook Pagelike Widget

    Спорт