728 x 90

MINI COLLECTION 2012 пръсна чар и лукс из София

    Историята на класическото MINI, превърнало се в първообраза на един изключително успешен спортен автомобил, започва с една идея: гениалният конструктор Алек Исигонис, заместник-директор в Вritish Мotor Сorporation (БМЦ), който не притежавал дипломи от математически олимпиади и смятал математиката за „неприятел на всяко креативно човешко същество”, но пък за сметка на това въодушевявал своя колектив с

    Историята на класическото MINI, превърнало се в първообраза на един изключително успешен спортен автомобил, започва с една идея: гениалният конструктор Алек Исигонис, заместник-директор в Вritish Мotor Сorporation (БМЦ), който не притежавал дипломи от математически олимпиади и смятал математиката за „неприятел на всяко креативно човешко същество”, но пък за сметка на това въодушевявал своя колектив с богатството на идеите си, с ентусиазма си и с отказа си да допуска компромиси по пътя за максимални постижения, предложил създаването на Mini. Новият автомобил е трябвало да бъде по-малък от всички модели, произвеждани в ВМС. Трябвало обаче и да предоставя достатъчно пространство за четири лица и багажа им, а четирицилиндровия двигател, който фирмата вече произвеждала, следвало да определя състезателните характеристики на автомобила. Тъй като още в началото е мислил за предно предаване, двигател, поставен напречно отпред, и скоростна кутия, разположена директно под двигателя, Исигонис е успял веднага да създаде идеални условия за изключително ефективно използване на вътрешното пространство. До 80 % от пространството, видимо при поглед отгоре, би трябвало да принадлежи изключително на пътниците и багажа им. Общата дължина на новия автомобил е била 3,05 м, а автомобилът би бил по-тесен, ако го нямаше чувството за пропорционалност на сър Исигонис. Когато единият от проектите му се е сторил прекалено тесен, наредил колата да бъде срязана наполовина по дължина и двете половини да бъдат сантиметър по сантиметър отдалечавани една от друга, докато не извикал „стоп” и така точната ширина видяла бял свят.
    На 26 август 1959 г. първите два модела Austin Seven и Morris Mini-Minor са представени на обществеността. А производството на класическото Mini продължава чак до 2000 г. В този период в множество различни версии са продадени повече от 5,3 млн. автомобила Mini, много от тях все още са в добро, запазено състояние. Само една малка част от концепциите за автомобили са просъществували през толкова дълъг период от време, или пък са спечелили такава популярност, но нито една от тях не е претърпяла толкова различни варианти, колкото Mini. Този успех се дължи и на факта, че Mini още от самото начало отговаря на изискванията на своето време, а освен това предлага и допълнителни удобства.
    Революционната нова конфигурация от напречно поставения отпред двигател и предно предаване се е оказала толкова полезна, че с течение на годините се превръща в най-разпространения тип задвижване при леките коли. Веднага след първите години на производство на класическото Mini възникват и следващи негови варианти. Въз основа на удължена добавка се формира идеята за остъкленото комби, което се произвежда като Morris Mini-Traveller и Austin Seven Countryman. Годината е 1960-та. През следващата година се появява Mini Pick-up. През втората половина на 1961 г. се ражда вариант, който се превръща в основа на спортната легенда: Mini Cooper.
    Само с един поглед върху първите проекти на новия автомобил, които Алек Исигонис показва на своя търговски партньор и приятел Джон Купър, този спортен маг не е могъл да не забележи едно знаменито качество: концепцията на икономичния компактен автомобил e всъщност и съвършена основа за многообещаващ спортен автомобил. Така процесът на усъвършенстване на Mini започва много преди неговата основна версия да излезе на пазара.
    По това време Джон Купър е една от най-признатите личности в автомобилния спорт – като състезател и още повече като конструктор. Заедно с баща си основава през 1946 г. Cooper Car Company и с ентусиазъм се впуска в производството на специални състезателни коли. Джон Купър и Алек Исигонис стават добри приятели, въпреки че се срещат и си съперничат на много състезания. Контактите им са и професионални: Cooper Car Company купува двигатели от ВМС. Когато става обаче въпрос за Mini, амбициите на двамата конструктори отначало се отличават: Исигонис се стреми преди всичко да създаде автомобил, подходящ за ежедневния трафик, Купър пък обратно – клони точно към спортния потенциал на пъргавия малък автомобил. И така през 1959 г. – първата за Mini, Купър изпраща своя състезател Рой Салвадори в Монца зад волана на съвсем новия Mini Cooper.

    Успехът идва незабавно: Салвадори преодолява разстоянието с около час по-бързо от колегата си Рег Парнел с Astone Martin DB4. Мотивиран от първия успех, Купър предлага да изгради модел от типа GT на базата на Mini. И въпреки пословичния скептицизъм на Исигонис, Джордж Хариман, изпълнителен директор на ВМС, решава да произведе малка серия от 1000 бройки на модел Мini Cooper с мощност 55 к.с., т. е. с 21 к.с. по-висока от тази на стандартния модел, с помощта на съществени подобрения в двигателя. Максималната скорост на Mini Cooper е била приблизително 130 км/ч. Съотношението в предавките на автомобила е било приспособено към спортния потенциал на двигателя, на предния мост са поставени дискови спирачки, за да се осигури адекватно спиране.
    Успехите сравнително бързо убеждават и Исигонис. Обединява усилията си с Джон Купър и бързо започват да работят върху поредното повишение на мощността на двигателя. Появява се Mini Cooper S с неговия революционно, екстремно усилен двигател с обем 1071 куб. см, т.е. съвсем близо до границата от 1100 куб. см, валидна като лимит в класа, за който е бил създаден. Забележителни са и оборотите на мотора: максимална мощност 70 к.с. достига при 6200 оборота, максимумът даже достига и 7200 оборота за минута. Тази версия има нови, по-ефективни спирачки, благодарение на използваните усилватели.

    1962 г. е ключова за спортната слава на Mini, в резултат на което се създава и огромен медиен интерес към този малък автомобил. Финският състезател Рауно Аалтонен и неговият Mini Cooper S надминават всички се изкачват на челно място в състезанието. Само на три километра преди финала обаче, Рауно преценява лошо завоя и Mini се преобръща. Но след година Аалтонен поправя грешката си и печели в своята категория, а при крайното класиране завоюва третото място.
    Най-хубавото обаче предстои! На прага на състезателната зима 1963-64 Мini Cooper S направо прелива от сили. Една година по-късно финският пилот Тимо Макинен повтаря победата със съотборника си Пол Естером, като те са единственият екипаж, достигнал до финала без  наказателни точки, въпреки катастрофалните климатични условия по трасето. Това състезание приключват само 35 от 237 регистрирани автомобила, като три от тях са Мini Cooper S. Следващата година е година на хеттрика, когато Тимо Макинен, Рауно Аалтонен и Пади Хопкърк преминават финалната линия и с величествен триумф заемат първите три места. Жестокото разочарование идва, когато журито на състезанието дисквалифицира трите автомобила, класирали се на първите три места, с мотива, че техните фарове не отговарят на хомологационните стандарти. Обществеността обаче е на страната на пилотите на трите Mini: Хопкърк, Аалтонен и Макинен въпреки оспорваната дисквалификация влизат в историята на рали „Монте Карло“ като „тримата мускетари”. И само година след това Рауно Аалтонен обира овациите, когато за трети път довежда Мini Cooper S до финала на Монте Карло и се класира на първо място. Този път без забележки по автомобила му.

    Класическото Mini е толкова успешно, че неговият първичен прототип с множество революционни, технически модернизации се произвежда в продължение на 41 години, т.е. чак до 2000 г. Именно началото на новото хилядолетие е времето, когато от ДНК на класическото Mini се ражда модерното MINI, вече в структурата на BMW Group. Създава се съвременна модерна интерпретация на класическите, успешни пропорции и дизайнерски елементи, разбира се, вече с високомодернизирани двигатели, технологии, задвижване и премиум обзавеждането на купето. Първата версия, представена през 2001 г., е МINI Cooper: на името на спортния гений, който има принос за успехите на класическото Mini. Пет години по-късно се състои премиерата на втората генерация модерно MINI, този път в чест на гения и баща на самата идея за класическо Mini: на 18 ноември 2006 г., в деня на 100-годишнината от рождението на сър Алек Исигонис, актуалното моделно  поколение MINI е официално въведено на пазара. Също както и първообразът, MINI от XXI век отговаря на изискванията на своето време, а освен това предлага и допълнителни удобства. Неговата маневреност и спортни качества, както и шармантният характер на пропорциите му го правят интересен за онези водачи, които оценяват освен функционалното разпределение на пространство и кономичността, също и спортното преодоляване на завоите и индивидуалността.
    Щедрото предоставяне на пространство, икономичните, а всъщност мощни мотори, доброто пътно поведение и комфортната пъргавина на компактния премиум автомобил се ценят навсякъде. Именно затова историята се повтаря и в новото хилядолетие и след първите няколко години на производство на MINI възникват и следващите негови варианти, които трябва да отговорят на нуждите и интересите на нови целеви групи.

    Колекцията на MINI през 2012 г. вече включва шест модела – MINI (hatch), MINI Cabrio, MINI Clubman, MINI Countryman, MINI Coupe и МINI Roadster, които се предлагат и с под-марката MINI John Cooper Works. Всички те могат да бъдат индивидуализирани точно според изискванията на клиента, а възможните варианти на практика са безброй. Така MINI има точното предложение за всеки начин на живот (с изключение на скучния). Безспорно най-познат и най-разпознаваем е MINI (hatch). Това е прекият наследник на класическото Mini и също като него съчетава британски традиционализъм с иновативни технологии. Предлага се в шест модификации: MINI ONE, MINI ONE D, MINI COOPER, MINI COOPER D, MINI COOPER S и MINI COOPER SD. Специалното участие на под-марката John Cooper Works пренася страстта към спортния стил на шофиране в ежедневието. MINI John Cooper Works се задвижва от четирицилиндров двигател 155 кВт/ 211 к.с. с турбокомпресор тип twin-scroll и директно впръскване на горивото. Ускорението на MINI John Cooper Works до 100 км/ч е само за 6,5 секунди, а максималната скорост е 238 км/ч.

    MINI Cabrio е за любителите на характерното go-cart удоволствие от шофирането с MINI, които предпочитат пътуванията под открито небе. Специален уред измерва времето зад волана споделено със слънцето и вятъра. Предлага се в следните модификации: MINI ONE CABRIO, MINI COOPER CABRIO, MINI COOPER D CABRIO, MINI COOPER S CABRIO, MINI COOPER SD CABRIO и MINI JOHN COOPER WORKS CABRIO.МINI Clubman съчетава класически характеристики на дизайна и конструкцията на MINI с ненадмината функционалност. Уникален, винаги готов за парти, запомнящ се, това е различното MINI. Нестандартната т.нар. Clubdoor не само разкрива забавния му характер, но и го превръща в звездата на клубния живот. Този нетипичен любител на забавленията впечатлява с обратно отваряне на багажника и повече пространство. MINI Clubman се предлага в следните модификации: MINI ONE CLUBMAN, MINI ONE D CLUBMAN, MINI COOPER CLUBMAN, МINI COOPER D CLUBMAN, MINI COOPER S CLUBMAN, MINI COOPER SD CLUBMAN, както и във варинт MINI JOHN COOPER WORKS CLUBMAN. При MINI Countryman всичко е по четири. Четвъртият модел на марката е за първи път с четири врати, дължина над четири метра и може да бъде поръчан със система за задвижване на четирите колела ALL4, a вече и като MINI Countryman John Cooper Works. Модификации: MINI ONE COUNTRYMAN, MINI ONE D COUNTRYMAN, MINI COOPER COUNTRYMAN, MINI COOPER D COUNTRYMAN, MINI COOPER S COUNTRYMAN и MINI COOPER SD COUNTRYMAN, MINI COUNTRYMAN JOHN COOPER WORKS.

    MINI Coupe e първият двуместен модел в историята на марката. То впечатлява с ненадмината в сегмента на компактните автомобили пъргавина, уникална концепция на каросерията и интериора, както и типичните за марката премиум-характеристики по отношение на качеството и оборудването. MINI Coupe още по-интензивно излъчва типичното go-cart усещане и предлага неограничени възможности за съчетаването на спонтанната радост от шофирането за двама с многостранния и активен стил на живот. Големият багажник с променлива вместимост осигурява максимална гъвкавост. MINI Coupe се предлага в следните модификации: MINI JOHN COOPER WORKS COUPE, MINI COOPER S COUPE, MINI COOPER COUPE, MINI COOPER SD COUPE MINI Roadster е първото и единствено двуместно MINI със сгъваем покрив. То съчетава пуристки спортен дух със спонтанната радост от шофирането под открито небе в големия град. Изкушава взискателни целеви групи, като им предлага спортна елегантност, неустоим дизайн, въодушевяващо поведение на пътя, подхранвано от мощни двигатели и рафинирана технология на окачването. Класическият текстилен гюрук, който се отваря бързо и лесно с ръка, създава идеални предпоставки за наслада от шофиране на открито при всяка възможност. MINI Coupe се предлага в следните варианти: MINI JOHN COOPER WORKS ROADSTER, MINI COOPER S ROADSTER, MINI COOPER ROADSTER, MINI COOPER SD ROADSTER. За зоните без автомобили или за свободното време MINI предлага MINI Folding Bikе. Лек и стилен сгъваемият велосипед е атрактивен аксесоар в колекцията на MINI. MINI Folding Bikе се вписва идеално във всеки MINI лайфстайл и MINI багажник и впечатлява с тегло под 11 кг., осем скорости и интелигентен механизъм за сгъване. Гениалните идеи и послания на класическото Mini успешно се прилагат и в предложенията на модерното MINI. MINI Countryman, макар и с различна концепция, с гордост носи своето име с половинвековна история, MINI Clubman пък успешно използва исторически изпитаната концепция на по-практичната, удължена версия. Историческото послание на автомобилния спорт носи името на John Cooper Works: Това известно британско спортно тунинг ателие от позицията си на добросъвестен доставчик на тунинг оборудване за MINI се превърна в интегрирана съставна част от BMW Group. Понастоящем е автор на най-спортните версии на всеки актуален модел MINI, MINI Cabrio, MINI Clubman, MINI Coupe, MINI Roadster, както и на MINI Countryman. MINI Countryman в момента служи и като хомологационна основа за специалната серия за Световния рали шампионат (WRC), което означава успешно завръщане на MINI на терена на световните автомобилни състезания. Предстои колекцията на MINI да бъде обогатена и с първото MINI, признато като търговски автомобил, и първи луксозен модел в класа на малките ванове – MINI Clubvan.

    Свързани публикации

    Оставете коментар

    Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителни полета са маркирани с *

    Най-нови

    AUTOCLUB.BG във Facebook

    Facebook Pagelike Widget

    Спорт