728 x 90

Системата за задвижване на колела Uni Wheel на Hyundai

    На своя Ден на техниката корейският автомобилен производител Hyundai представи системата Uni Wheel – ново задвижване на колелата за електрически автомобили, което спестява много място и компоненти. Електрическите задвижвания дават на производителите на автомобили много по-голяма свобода, когато става въпрос за разполагане на компонентите. Въпреки това корейският автомобилен производител Hyundai (заедно със сестринската си компания

    На своя Ден на техниката корейският автомобилен производител Hyundai представи системата Uni Wheel – ново задвижване на колелата за електрически автомобили, което спестява много място и компоненти.

    Електрическите задвижвания дават на производителите на автомобили много по-голяма свобода, когато става въпрос за разполагане на компонентите. Въпреки това корейският автомобилен производител Hyundai (заедно със сестринската си компания Kia) все пак вижда потенциал за още повече пространство. Новата универсална система за задвижване на колелата (Uni Wheel Drive System – накратко Uni Wheel), която беше представена на „Uni Wheel Tech Day“ в Сеул през ноември 2023 г., има за цел да създаде това пространство.


    Преместването на редуктора печели пространство

    Uni Wheel е функционално интегрирана система за задвижване на колела, която значително подобрява наличното пространство в електромобила чрез преместване на основните компоненти на задвижващата система в главината на колелото. Hyundai и Kia са проектирали напълно нова структура за задвижващата система.

    В автомобилите с конвенционални двигатели с вътрешно горене теглителната сила на мотора се предава към колелата чрез трансмисия, задвижващи валове и шарнири с постоянна скорост. В електрическите превозни средства двигателят с вътрешно горене и трансмисията са заменени с електрически двигател и понижаваща предавка (редуктор), но окончателното предаване на мощността към колелата е същото и заема съответното пространство.


    Точно тук се намесват корейците със системата Uni Wheel. Понижаващата предавка се премества в главината на колелото и позволява монтирането на по-малки електрически двигатели в близост до колелата, което от своя страна скъсява задвижващия вал. Освободеното монтажно пространство вече може да се приобщи към интериора за повече комфорт, към багажното отделение или към мястото за акумулаторните батерии за по-голям пробег. За да гарантират, че значително по-компактната кинематика на задвижването не води до загуба на комфорт, Hyundai/Kia са разработили много специална редукторна кутия. Тя разчита на конфигурация с планетарна предавка с централно зъбно колело (известно още като слънчево колело), четири зъбни колела от всяка страна и пръстеновидно зъбно колело (корона), ограждащо цялата група. 


    По-ефективна и издръжлива

    Въртящият момент от двигателя се предава чрез задвижващия вал към слънчевото колело, което   задвижва планетарните колела, за да завърти короната. Тя е свързана с колелото и привежда в движение автомобила. При конвенционалните съединения с шарнир с постоянна скорост ефективността на предаването на мощността намалява с увеличаване на ъгъла на отклонение на задвижващия вал. В Uni Wheel обаче цялата планетарна група може да се движи нагоре-надолу в короната и по този начин винаги осигурява оптимален ъгъл на отклонение, което от своя страна трябва да се отрази благоприятно на ефективността, издръжливостта и комфорта. Според Hyundai последният може да бъде допълнително подобрен в комбинация с електронно пневматично окачване и регулируема височина над пътя.


    Вградената в главината на колелото понижаваща предавка позволява високи коефициенти на редукция, което дава възможност за използване на по-малки електрически двигатели. Освен това Uni Wheel може да варира по размер – планирани са варианти за колела от 4 до 25 цола – и по този начин да се адаптира към голямо разнообразие от електрически превозни средства. Системата може да се използва и в електрически средства за придвижване, като инвалидни колички, велосипеди или роботи за доставка.

    Hyundai/Kia все още не са съобщили за конкретно серийно приложение, но вече са патентовали системата на важни пазари.


    Снимки: Hyundai
    Източник: ams.bg

    Свързани публикации

    Оставете коментар

    Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителни полета са маркирани с *

    Най-нови

    AUTOCLUB.BG във Facebook

    Facebook Pagelike Widget

    Спорт