728 x 90

Стриктни изпитания за фрикционните материали на Federal-Mogul

Federal-Mogul Motorparts, подразделение на Federal-Mogul Holdings Corporation, е сред лидерите в разработването и производството на фрикционни материали за OE и пазара за следпродажбено обслужване. Продуктите на компанията се използват широко с различни приложения, от коли до лекотоварни и тежкотоварни търговски автомобили, мотоциклети и офроуд и железопътни приложения. Разработването на фрикционен материал изисква високо специализиран екип

Federal-Mogul Motorparts, подразделение на Federal-Mogul Holdings Corporation, е сред лидерите в разработването и производството на фрикционни материали за OE и пазара за следпродажбено обслужване. Продуктите на компанията се използват широко с различни приложения, от коли до лекотоварни и тежкотоварни търговски автомобили, мотоциклети и офроуд и железопътни приложения.

Разработването на фрикционен материал изисква високо специализиран екип от професионалисти, с високи технически и научни познания от проектиране на спирачния материал, през правилен избор на суровинни материали (т.нар. „формула“), до тестване, чрез оценката на „поведението“ им при всякакви условия на употреба (различни климатични условия, различни температури и т.н.). Екипът, който разработва фрикционния материал, е необходимо да работи в синергия с екипа, който разработва автомобила, като прилага авангардни инструменти за получаване и анализиране в реално време на всички параметри, които се отразяват на представянето на спирачната система (температура, налягане, скорост и други).

Какви са критериите за оценка на спирачния фрикционен материал?
Най-важният от критериите е свързан със сигурността. Всички продукти на Federal-Mogul Motorparts са гарантирани, тъй като се следват най-стриктните международни правила. В допълнение, критериите за оценка на спирачния фрикционен материал могат да бъдат групирани в три категории – представяне, комфорт и издръжливост.

Представянето се отнася до следните характеристики – спирачна сила, устойчивост на висока температура, устойчивост на износване – което би било от по-голям интерес за тези потребители, които харесват „спортния“ стил на шофиране. Материал, оптимизиран в тази посока, трябва да има възможността да предава на шофиращия усещането за пълен контрол на превозното средство при спиране.

Комфортът се отнася до всички качества, които предават усещане за лекота на шофирането, например висока приспособимост на педала на спирачката и високо ниво на акустичен комфорт. Накратко един фрикционен материал е оптимизиран за комфорт, когато предава на шофиращия усещане за естественост и тишина.

И последно, издръжливостта се отнася до някои от следните характеристики – намаляване износването на накладките, намаляване износването на дисковете, чистота на джантата и др. – които са много важни по отношение на поддържането на превозното средство. Фрикционен материал, оптимизиран за издръжливост, предлага максимална икономичност на шофиращия или на шофьора на камион.

Какви тестове са проведени на накладките на Federal-Mogul Motorparts след разработването на фрикционния материал и преди старта на неговото производство?
Първо, всеки елемент от формулата на фрикционния материал трябва да бъде удостоверен химически, не само за да се гарантират високи стандарти на качество на комбинацията, но също така за да се оцени нейното влияние върху околната среда, с оглед произхода на компонентите и относно всяка заплаха, която те биха могли да представляват за околната среда.

Материалът се тества последователно на спирачни динамометри, които оценяват неговите характеристики при стерилни условия (в лаборатория) и определят неговите физико-технически характеристики. Само материалите, които преминат тази тестова фаза, са допускани до финалната стъпка – тестване на път с превозно средство, където решенията от предишните стъпки са оценявани при реални условия, с цел валидиране на продукта при всички ситуации на употреба, включително най-екстремните.

При накладките Ferodo Eco-Friction се провеждат допълнителни тестове, за да се получи тестване за тип и регистрация в специфични регистри, с цел да се определи техния клас на влияние върху околната среда.

Все пак, веднъж щом тестването за тип се осъществи, процесът на тестване продължава за целия жизнен цикъл на продукта, със серия от периодични повторни валидационни тестове, с цел да се гарантира постоянно ниво на качество в течение на времето.

Тестовете на пътя, които симулират условията при реална употреба на превозното средство, се осъществяват на специални обиколки – на писти или на пътни маршрути. Някои примери за най-известните писти, които се използват за тестване, включват: Гросглокнер – планинска писта в Австрия, използвана от големите европейски производители за тестване на спирачки по време на спускане в Алпите и за оценяване на устойчивостта им на високи температури и удължени усилия; Сестриере – писта, използвана от FCA, да оценява комфорта (шума) и износването на спирачките; Мохакар – писта, която се намира на плато в Андалусия, предимно използвана за провеждане на тестове за функционирането на спирачките при сухи условия; и последно – Нардо – затворена писта, собственост на Порше, за провеждане на тестове при високи скорости.  

Какви уреди се използват за тестване?
По време на тестовата фаза на пътни писти всяко превозно средство е оборудване със сензори, които наблюдават поведението на компонентите и как се представят те. Например, GPS системите са широко използвани, за да се определя интервала и бързината на спиране; сензори се използват, за да измерят температурата, която е физическо качество от решаващо значение.

Всъщност спирачната система може да работи при много широки нива на температура, от 0°C до над 600°C, и представянията на продукта е необходимо да бъдат гарантирани при всички в този диапазон – което не е лесна задача. Нещо повече – манометрите се инсталират, за да контролират налягането в спирачната система.  

От дизайн до производство на накладка – колко средно продължават тестовете?
Процесът на разработване на накладка е дълъг. Той изисква синхронизиране с разработването на самото превозно средство. Процесът стартира със започване на проектирането на колата, на която ще бъде монтирана накладката, и всяка стъпка в разработването за тестване на типа при новите изисквания, които произхождат от разработването на новото превозно средство.

Нова форма на накладка може да отнеме от една до две години, преди да се завърши целия процес, който се изисква от производителя за преминаване на всички тестове на типа. Един отделен тест може да продължи до няколко седмици.

Каква е разликата при тестовете, за да бъде OE?
Тестовете за OE се провеждат, като се взимат предвид всички условия и потенциални ситуации, които могат да възникнат при превозното средство и неговата спирачна система. За да се проведат тестове за накладка, която да бъде използвана в OE, означава, че процесът на потвърждение се осъществява стъпка по стъпка, съвместно с производителя на превозното средство. Следователно този процес изисква по-високо ниво на потвърждение, в сравнение с тестовете, които се провеждат за накладки, предназначени само за пазара на следпродажбено обслужване, където се изисква единствено съответствие с текущите регулации, без тестване на типа от производителя.

Има ли различни спецификации при различните производители?
Да, въпреки че основата е много сходна, всеки производител се фокусира върху различни детайли, в зависимост от типа на превозното средство и употребата му. За да развие нов фрикционен материал, едни трябва да събират информация от потребителите, свързана с характеристиките, които искат да притежава и свързани с представянето на спирачната система.

При тази стъпка е необходимо да се направи първичния избор на материали, които да бъдат представени на клиента. Съществува широка гама от възможности, които взимат под внимание категорията на съответното превозно средство и перспективата за използване на същото превозно средство.

След което всеки производител търси свое собствено „усещане за педал“ с цел да даде на продукта си серии от отличителни черти, които подхождат на изграждането на лоялност в клиента към своята марка и с различни представяния, в зависимост от съответната цел. По този начин всяко приложение изисква задълбочено изучаване от страна на Federal-Mogul Motorparts, чрез внимателен анализ на типа потребител, за когото е предназначена съответната категория кола, адаптиране или развитие на фрикционните материали, така че да притежават характеристиките, които се изискват от производителя. Целта е да предложи на потребителя или оторизирания център, голям избор, отличаване на офертата с материали, в зависимост от превозното средство и типовете шофьори.

Разбира се, задоволяването на широк спектър от очаквания, които се изискват от доставчик в OE, изисква повишена специализация в разработването на фрикционни материали. Присъствието на фрикционните материали на Federal-Mogul Motorparts в почти всички автомобилни брандове, в частност в много модели коли с голям пазарен дял, е отражение на експертния опит на Federal-Mogul Motorparts, развит и съществуващ от над 100 години в историята на фрикционните материали.

Свързани публикации

Оставете коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителни полета са маркирани с *

Най-нови

AUTOCLUB.BG във Facebook

Facebook Pagelike Widget

Спорт