728 x 90

Къде се раждат шампионите на Skoda Motorsport

Години след като участва в световния рали шампионат със свой заводски тим и с коли като Octavia WRC и Fabia WRC, Skoda Motorsport има съвсем ново амплоа, в което компанията е успяла да намери онзи почти невъзможен баланс между сериозните инвестиции в състезателни автомобили и също така сериозната печалба от тях. На пръв поглед участието

Години след като участва в световния рали шампионат със свой заводски тим и с коли като Octavia WRC и Fabia WRC, Skoda Motorsport има съвсем ново амплоа, в което компанията е успяла да намери онзи почти невъзможен баланс между сериозните инвестиции в състезателни автомобили и също така сериозната печалба от тях.

На пръв поглед участието в моторните спортове на най-високо ниво няма как да е дейност, от която да се правят пари – разходите са сериозни, техниката е скъпа и бюджетите са повече от внушителни. Но специално в света на ралитата тази формула се промени с въвеждането на правилата за групата R5 – последното стъпало преди актуалните WRC автомобили и колите, дошли на мястото на популярните рали бегачки версия S2000.

На външен вид колите R5 не се различават много от WRC автомобилите, но са с по-ниска мощност, използват друга електроника, нямат толкова агресивна аеродинамика и най-важното – те са доста по-евтини в сравнение с колите, карани от Себастиен Ожие и компания.

Това са автомобилите, които се използват в категорията WRC2 в световния шампионат и също така са колите, които осигуряват присъствие в челото във всички континентални, регионални и национални шампионати.

Още при лансирането на първото поколение R5 автомобили в M-Sport на Малкълм Уилсън, другият голям играч на пазара на R5 коли в световен мащаб, си бяха направили сметката до разходите за развитие като събираха информация от пилотите, каращи такива коли, за да продължи развитието на автомобила.

Сега бизнесът навлиза в нов етап. С оглед на все по-важното място на R5 автомобилите, изискванията за сериозни инвестиции в такава програма, за да е тя успешна и потенциала за печалби, Skoda Motorsport анонсира настъпление към този толкова интересен пазар.

По данните на чехите, в момента в света се експлоатират около 700 коли версия R5, от тях 245 са Fabia R5, което прави към 34% от пазара. Прогнозите на Skoda Motorsport са този пазар от 700 коли да продължи да нараства, а чехите да започнат да продават повече коли.

В тази бройка трябва да вкараме и автомобилът, спечелил българските титли в рали и рали-спринта, каран от Мирослав Ангелов и Еди Сивов. В една от залите в Млада Болеслав има голяма карта, на която са отбелязани всички държави и шампионати, където се състезават колите Fabia R5, както и титлите, спечелени от тях. Така че на тази карта вече присъства и България, а сезон 2018 се оказа успешен за Skoda – 4 континентални титли, включително и тази на Николай Грязин за пилоти до 28 години в европейския шампионат и 17 национални, като само за справка – Fabia R5 присъства по отсечките от Австралия през България и остров Мавриций до Турция и Ливан.

На пазарът за R5 коли присъстват интересни компании. През 2013 началото постави M-Sport, през 2014 се появиха DS3 R5 и 208 T16 R5 на Citroen и Peugeot. През 2015 на пазара се появи и Fabia R5 на Skoda, а година по-късно дойде и i20 R5 на Hyundai. През 2018 цикълът набира скорост – новият С3 R5 на Citroen и Volkswagen Polo GTI R5. Догодина, най-вероятно от 1 август хомологация ще има и новата Fabia R5, която беше представена в края на ноември в Млада Болеслав.

M-Sport е компанията с най-голям пазарен дял при R5 колите в световен мащаб – около 38%, но както уточняват чехите, защото британците излязоха две години преди нас на пазара.

Всички тези сметки и обяснения звучат повече от нормално на фона на новата база на Skoda Motorsport, която в голяма степен може да се сравнява с тази на M-Sport в Кумбрия, казвам това като човек, който вече е посетил и двете.

Новата база дава възможност за производството на 12 коли версия R5 на месец, но едва ли ще се стигне до 100-процентово натоварване на „производствените мощности”. Все пак, тук говорим за сглобяване на ръка на състезателни коли от най-високо ниво, които се родеят със серийните образци, но в интерес на истината пътят им се разделя още съвсем в началото на конвейера в Млада Болеслав.

Всяка една Skoda Fabia R5 е съставена от 3000 компонента, 20% от тях трябва да са заместими с части и компоненти от серийната кола. Така е по хомологация, в действителност обаче положението е доста различно.

Да се върнем на производството на състезателни условия. В новата база на Skoda Motorsport за първи път от много време имах възможност да разглеждам навсякъде, където искам да вляза, а определено имаше какво да се види – от шасита и купета в начална фаза на подготовка, през двигатели, скоростни кутии до почти и напълно сглобени автомобили. И до тях отзивчиви служители на компанията, говорещи английски и способни да дават компетентни отговори. Като стана дума за разрастване, за Skoda Motorsport вече работят 160 души, което за света на ралитата е сериозен екип.

Сглобяването на един автомобил R5 отнема 10 дни, като по него работят двама души – 9 дни се събира колата и един ден се тества. По малко по-различна формула върви сглобяването на заводските коли на тима за WRC2, където тази година Ян Копецки спечели титлата при пилотите, а Skoda отново триумфира при марките.

За разлика от другите компании, създаващи R5 автомобили, като единственото друго изключение е M-Sport, макар и не на 100 процента, Skoda участва със свои заводски коли и пилоти в WRC2. Което до голяма степен не оставя сериозни шансове на другите участници, но освен това поставя под сериозно натоварване и самите пилоти на чешката компания. През 2018 тимът редуваше Копецки и шампиона за 2017 Понтус Тидеманд в по-голямата част от състезанията, т.е победата за тях ставаше задължителна, а след това в сметката се включи и „детето-чудо” Кале Рованпера, който завърши сезона с две победи и за 2019 измести от тима Тидеманд, като ще е съотборник на Копецки в WRC2.

Та, заводските коли, 6 чисто нови подготвени от тима за WRC2 през 2018 година, може да се сглобяват и по-бързо в базата в Млада Болеслав, като по тях работят механиците от тима, който участва в ралитата и екипът, подготвящ клиентските автомобили общо взето не ги докосва.

А местата за сглобяване на автомобили в основното хале са десет – за шест клиентски и 4 заводски, като в отделните зони за подготовка на двигателите, трансмисиите, окачването и т.н, това разделение не е толкова строго, всичко горе-долу се прави на едно място.

И тъй като на няколко пъти стана дума за това, че R5 автомобилите се превръщат в сериозна индустрия, време е и за цените. Базовата версия на Fabia R5 е 189 000 евро, а 235 000 евро струва т.нар. „пълна спецификация”. През 2017 и 2018 в Млада Болеслав са сглобени 72 и 73 бройки Fabia R5, а плановете на компанията са този пазар да продължи да расте.

Георги Иванов

Свързани публикации

Оставете коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителни полета са маркирани с *

Най-нови

AUTOCLUB.BG във Facebook

Facebook Pagelike Widget

Спорт