728 x 90

Електрически автобуси Made in Ловеч?

– Китайската връзка може да доведе в България BYD с неговото автобусно електрическо бижу– BYD eBUS-12 дебютира по време на изложението Busworld 2011 в Кортрейк, Белгия през есента По време на официалното откриване на завода на Литекс Моторс в Баховица за производство на автомобили Great Wall беше споменато амбициите на родния производител за обособяването в

– Китайската връзка може да доведе в България BYD с неговото автобусно електрическо бижу
– BYD eBUS-12 дебютира по време на изложението Busworld 2011 в Кортрейк, Белгия през есента

По време на официалното откриване на завода на Литекс Моторс в Баховица за производство на автомобили Great Wall беше споменато амбициите на родния производител за обособяването в района на индустриална зона за пълен цикъл автомобилно производство. Както стана ясно по време на пресконференцията на 21 февруари, вече има изявено желание на чуждестранна фирма да доставя оборудване за българските коли.
Малко в сянка от основното събитие остана лаконичното съобщение за преговори на Литекс Моторс с голяма фирма за производство на автобуси. На директен въпрос на представител на autoclub.bg за "китайския BYD ли става дума?" от ръководството на ловешката компания беше запазено джентълменско мълчание с усмивка, което не потвърждава, но и не отхвърля логичното ни предположение.
Първо, голямата китайска инвестиция, каквато безусловно е производството на автобуси се вписва в обещанието за поне 1 милиард евро вложени от китайската икономика в България. Тези намерения бяха изразени през последние две години, когато Бойко Борисов (миналата година) и Симеон Дянков (през 2010 г.) се срещнаха с китайските си колеги.
Второ, точно преди година в София се проведе международна конференция, посветена на електромобилите. В един от панелите лекция изнесе Чен Ян Пин – главен мениджър на Build Your Dreams (BYD) Auto за Европа. Компанията майка BYD e базирана в Шенжен, провинция Гуан Дон в Китай. BYD е в бизнеса с производство на автомобили от 2003 година, като част от корпорацията BYD Co Ltd. – световен лидер в пазара на батерии и компоненти за мобилни телефони, като Motorola и Nokia. Не е без значение, че зад проекта застана и финансов специалист като Уорън Бъфет, който знае накъде духа вятъра, когато става дума за много пари. Fortune оценява BYD като седмата по влияние компания в Китай.
Амбициите на BYD за навлизане на пазара с електрически превозни средства бяха свързани с предложения за доставка на елмобили и електрически градски автобуси в Северна Америка и за европейските столици, включително и София. Предложението към кмета на нашата столица Йорданка Фандъкова преди година беше разширено с конкретна договорка за доставка на елрейсове за Франкфурт и за нуждите на Hertz на летище Лос Анджелис по-късно през 2011 година.
Трето, не трябва да се забравят намеренията на BYD, изразени чрез г-н Пин в кулоарите на конференцията преди година, които доведоха и Great Wall в България – използване на стратегическото положение на страната ни, комбинирано с ниската цена на труда на специалистите ни.
BYD eBUS-12 дебютира по време на изложението Busworld 2011 в Кортрейк, Белгия, през есента. 12-метровият електробус е оптимален за междуградски маршрути до 300 км и градски до 250 км. Максималната скорост на електрическия рейс едва надхвърля 100 км/ч, а в движение се привежда чрез мотори в колелата. Покривът на превозното средство е изпълнено със слънчеви батерии. Пълното зареждане на стандартния за този електрически автобус блок литиево-железофолсфатни акумулатори с мощност 324 кВт/ч отнема малко повече от 3 часа при източник 100 кВт, но пантентованото фирмено устройство за бързо зареждане в 600 кВт свежда зарядката до половин час. BYD гарантира, че Fe-batery на компанията издържа 6000 цикъла презареждане живот.
Последните информации от китайската преса са, че заводът на BYD за електрически автобуси за Северна Америка ще бъде изграден в Уиндзор, Канада. Тези дни пък управата на китайския Шензен Сити съобщи, че BYD е спечелил поръчка за доставка на 1500 електрически автобуси K9 (под това означение се разпространява eBUS-12 в Китай) и пътнически електрически таксита e6. Електрическата офанзива на BYD включва и показването през април на автосалона в Пекин нов концептуален елмобил с абревиатурата GOLF. Той е първият плод на съвместното 50:50 джойнт венчър предприятие между BYD и Daimler, сключено също преди година.
Йордан Луканов

Свързани публикации

Оставете коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителни полета са маркирани с *

Най-нови

AUTOCLUB.BG във Facebook

Facebook Pagelike Widget

Спорт