728 x 90

Първата електрическа BG кола е факт

Нов български лекотоварен електромобил "Пони" бе представен в четвъртък в Монтана. Възможностите на колата за нуждите на комуналното стопанство демонстрираха специалистите на индустриалния клъстър “Електромобили”, с който общината си сътрудничи.Колата е икономична и маневрена, в нея е вградена много електроника, твърди производителят Жори Алексиев от ломската фирма "Дивен". Пробната серия е от 5 бройки. Едно

Нов български лекотоварен електромобил "Пони" бе представен в четвъртък в Монтана. Възможностите на колата за нуждите на комуналното стопанство демонстрираха специалистите на индустриалния клъстър “Електромобили”, с който общината си сътрудничи.
Колата е икономична и маневрена, в нея е вградена много електроника, твърди производителят Жори Алексиев от ломската фирма "Дивен". Пробната серия е от 5 бройки. Едно електрическо возило струва от 5000 до 20 000 евро. Батериите са различни модификации могат да издържат от 50 до 100 километра с едно зареждане.
Разчетите показват, че в България изминаването на 100 километра с кола на ток ще струва от 2,50 до 3 лева.
Демонстрациите на пл. “Жеравица” по обед включваха зарядна станция за електромобили и как точно става самото зареждане. Монтана сключи договор за сътрудничество с ИКЕМ. Подписите си под споразумението за партньорство в областта на “зелената” икономика на 29 март сложиха кметът на общината Златко Живков и председателят на клъстера Илия Левков. Така Монтана получи възможността да се развива като “зелена община”, коментираха Живков и Левков. На базата на публично-частното партньорство в комуналното стопанство ще навлязат екологичните електромобили. Това ще позволи градът да бъде запазен чист при изгодни условия и за двете страни. Ще бъдат подкрепени стратегически инвеститори, които биха желали да направят вложения в електрическите автомобили или да се кооперират с местни фирми от тази сфера в област Монтана.
Въпросните електромобили се произвеждат от ломската фирма “Дивен”. Специалистите й използват опита, натрупан през годините в сферата на каростроенето, където България бе номер едно. Това е възможност да си върнем първенството, смята собственикът й инж. Жори Алексиев. По градските улици на Лом вече се движи елоктромобил. Той изминава около 50 км с едно зареждане, увери инж. Алексиев. За електромобилите “Монбат” прави нова разработка на оловен акумулатор, който да бъде с по-малко тегло и обем за единица енергиен капацитет, тоест да е с по-висока енергийна плътност. Това би повишило енергийния потенциал на возилото с около 20 на сто, което ще дойде в резултат на намалено тегло и увеличен пробег.
Експерти на клъстера са направили изчисления, че ако едно такси с дизелов двигател изминава 30 000 км годишно, то при днешните цени разходите за гориво и поддръжка ще му излязат около 6000-6500 лв., а във вариант с електродвигател – до 1000 лв. При това една конверсия от около 10 000 лв. за него може да се окаже приемлива. Конверсията е преобразуването на традиционен в електромобил. От клъстъра вече са я осъществили на няколко различни по предназначение и марка автомобили от мини лека кола, до ван и лекотоварен (до 1 тон) камион. В същото време специалистите смятат, че конверсията е само междинен етап, а всъщност целта е промишленото производство на нов електромобил в кооперация с голяма фирма.

Свързани публикации

Оставете коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителни полета са маркирани с *

Най-нови

AUTOCLUB.BG във Facebook

Facebook Pagelike Widget

Спорт