728 x 90

Визията на BMW Group за бъдещето на мобилността (+видео)

    Всичко, което сте искали да знаете за BMW i, но е нямало къде да прочетете BMW iBMW i е суб-бранд на BMW създаден специално, за да обедини усилията на BMW Group за създаване на иновативни автомобили и услуги свързани с мобилността в бъдеще, като съхрани традициите за вдъхновяващ дизайн и наложи ново разбиране за премиум,

    Всичко, което сте искали да знаете за BMW i, но е нямало къде да прочетете

    BMW i
    BMW i е суб-бранд на BMW създаден специално, за да обедини усилията на BMW Group за създаване на иновативни автомобили и услуги свързани с мобилността в бъдеще, като съхрани традициите за вдъхновяващ дизайн и наложи ново разбиране за премиум, подчинено на принципите за устойчивото развитие. С новия суб-бранд BMW Group преследва една цялостна цел: BMW i да дефинира по нов начин разбирането за индивидуалната мобилност чрез изработени по мярка автомобилни концепции, устойчивост и ефективно използване на ресурсите в целия цикъл на производство и допълнителни мобилни услуги.

    Две особени автомобилни концепции
    BMW i представя две нови автомобилни концепции – BMW i3 Concept и BMW i8 Concept. Познато доскоро като Megacity Vehicle BMW i3 Concept е първият напълно електрически задвижван автомобил на BMW Group и затова той целенасочено е адресиран към нуждите от мобилност в градски условия. BMW i3 Concept и първият „премиум-електрически автомобил” и като такъв интерпретира типичните за BMW характеристики в съответствие с изискванията на мобилността от бъдещето. BMW i8 Concept е концепция за спортен автомобил от най-ново поколение – вълнуващ, ефективен, интелигентен и иновативен. Неговата уникална PlugIn-хибридна концепция обединява двигател с вътрешно горене и електрическо задвижване за постигането на изключително усещане при шофиране, съчетано с забележително нисък разход на гориво и нива на вредните емисии.

    BMW i3 Concept – динамичен, урбанистичен и без емисии
    BMW i3 Concept е автомобил, който напълно отговаря на принципите на устойчивото развитие и е създаден за движение в градски условия. С изцяло електрическо задвижване и със специална конструкция съобразена с особеностите на устойчивата мобилност без вредни емисии той олицетворява интелигентния начин на придвижване в града и ежедневно пътуване на кратки разстояния.
    Автомобилът е създаден като цялостна, хармонична концепция, като всеки детайл е замислен и оптимизиран с оглед ползването на автомобила. Иновативната LifeDrive-архитектура прави BMW i3 Concept лек, сигурен, просторен и динамичен. Изборът на материали и интелигентната олекотена конструкция позволяват не само голям пробег и висока сигурност при сблъсък, но и допринасят за високата динамика на автомобила. Електромоторът монтиран на задната ос осигурява мощност от 125 кВт и въртящ момент от 250 Нм още от старта, което в комбинация с малкия диаметър на завиване осигурява пъргаво поведение на пътя. BMW i3 Concept ускорява от 0 до 60 км/ч за по-малко от 4 секунди, а 100 км/ч се достигат за по-малко от 8 секунди.
    Използването на иновативния Life-модул осигурява щедро пространство в интериора, което е трудно за постигане при т. нар. Conversion-автомобили. Благодарение на внимателно подбрани материали откритият и въздушен интериор се отличава с ексклузивен характер и високо ниво на комфорт. Освен това използването на материали от възобновяеми суровини изразява принципът на устойчивостта в интериора. Части от арматурното табло или тапицериите на вратите са изработени от естествени влакна, а естествения цвят на кожата на тапицерията създава уютна и непринудена атмосфера. BMW i3 Concept е напълно пригоден за ежедневието благодарение на четирите места за седене, противоположните, отварящи се широко врати и багажника с вместимост около 200 литра, както и допълнителното функционално отделение в предната част.
    Иновативните Connectivity-функции създават естествена, плавна връзка между BMW i3 Concept и жизнения свят на неговите притежатели и/или ползватели. Достъпните чрез смартфон дистанционни функции улесняват локализирането и намирането на най-пряк път до паркирания автомобил, маркират най-близките станции за зареждане, позволяват зареждането и подготовката на батерията с натискане само на един бутон и дават информация за актуалния статус на автомобила. По време на пътуване интелигентните асистиращи системи подпомагат водача в монотонните ситуации на градското движение и му позволяват да пристигне отпочинал и при по-висока сигурност.

    BMW i8 Concept – емоционален, динамичен и ефективен
    С въодушевяващата си цялостна концепция BMW i8 Concept е олицетворение на превърнатата в реалност визия на съвременен, спортен автомобил, който същевременно отговаря на принципите за Устойчивост. С иновативната си PlugIn-хибридна технология BMW i8 Concept комбинира модифицираното електрическо задвижване от BMW i3 Concept на предната ос с мощен трицилиндров двигател с вътрешно горене със 164 кВт/ 300 Нм на задната ос. Тяхната съвместна работа гарантира динамиката на спортен автомобил с разхода на малък такъв. Нито един автомобил оборудван с ДВГ с подобна мощност не е постигал досега ускорение от 0 до 100 км/ч за по-малко от 5 секунди при разход на гориво под 3 литра в ЕС тестови цикъл. Благодарение на голямата си литиево-йонна батерия, която може да се зарежда от електропреносната мрежа, BMW i8 Concept може да измине до 35 километра изцяло на електричество. В същото време 2+2 местният автомобил предлага място за четирима пътници и е много подходящ за ежедневието.
    LifeDrive-архитектурата на BMW i8 Concept целенасочено е подчинена на спортния характер на автомобила. Двата двигателя в модулите на предната и задната ос са свързани с т.нар. енергиен тунел, в който е разположена високоволтовата батерия. Поради това центърът на тежестта на автомобила се намира много ниско, което се отразява много добре на динамиката. Позиционирането на двигателите над осите, както и оптималното и балансирано подреждане на всички компоненти осигурява оптималното разпределение на теглото – 50:50.
    Емоционалният дизайн ясно разкрива качествата на BMW i8 Concept. Динамичните пропорции придават ускорение на BMW i8 Concept дори в състояние на покой и визуализират изключителните му динамични характеристики. Спортният характер си проличава и в интериора. Благодарение на ориентацията към водача BMW i8 Concept позволява на водача да се потопи напълно в уникалното изживяване при шофиране. BMW i8 Concept е спортният автомобил на новото поколение – чист, емоционален и иновативен.

    BMW i мисли отвъд автомобила
    Освен автомобилите интегрална съставна част на BMW i са и допълнителните мобилни услуги, които могат да бъдат ползвани в и извън автомобила. Особено внимание заслужават функциите за управление на мобилността, които могат да бъдат и независими от автомобила. Такива са решенията за по-добро оползотворяване на наличните места за паркиране, интелигентните навигационни системи с локални приложения, т. нар. модално планиране на маршрут при което се комбинират възможностите на различни превозни средства, включително на обществения транспорт и premium carsharing. Освен услугите собствена разработка BMW Group залага и на сътрудничеството с партньори, както и на стратегическо капиталово участие във фирми, предлагащи мобилни услуги. За тази цел е и дружеството BMW i Ventures. Целта на компанията е в дългосрочен план продуктовото портфолио на BMW i да бъде разширено с партньорство в иновативни фирми за услуги като „MyCityWay“ или „ParkatmyHouse“.

    2. Концепция за дизайн и конструкция пригодени за изискванията на електрическото задвижване – LifeDrive
    За разлика от досегашната практика на т. нар. Conversion-принцип, при който електрическите компоненти се интегрират в автомобил, с конструкция за двигател с вътрешно горене, иновативната LifeDrive-архитектура на BMW i целенасочено е пригодена към техническите изисквания на електрическото задвижване. Това позволява оптимално разполагане на електромотора и батерията, а в съчетание с интелигентната олекотена конструкция и иновативните материали електрифицирането на автомобила може да се осъществи без сложни модификации и преди всичко без увеличение на теглото. По този начин LifeDrive-архитектурата комбинира ниско тегло за максимален пробег с изобилно предлагане на място, уверено поведение на пътя, както и висока сигурност за батериите и пътниците.
    За разлика от автомобилите със самоносеща конструкция на купето LifeDrive-архитектурата е съставена от два отделни, независими функционални елемента. Модулът „Drive“ освен окачването интегрира в своята почти изцяло алуминиева конструкция батерията, задвижването, както и структурните и т.нар. краш-функции. От друга страна, „Life“-модулът е изграден от високоякостна и много лека пътническа клетка избратeнa от въглеродни композити (CFRP – Carbon Fibre Reinforced Plastic). Благодарение на широкото използване на този материал Life-модулът е много лек и се постигат по-висок пробег, както и по-добри динамични характеристики. С тази иновативна концепция BMW Group придава ново измерение на понятия, като олекотена конструкция, автомобилна архитектура и сигурност при сблъсък. Също като кокпитът на болид от Формула 1, пътническата клетка от CFRP осигурява изключително стабилна защита при инциденти. Благодарение на този екстремно здрав материал пътниците и батерията се радват на изключителна сигурност при удар в стълб, странични удари и преобръщане.

    LifeDrive-архитектурата на BMW i3 Concept
    Както BMW i3 Concept, така и BMW i8 Concept са конструирани на базата на LifeDrive-архитектурата, но двата автомобила се различават по геометричното въплъщение на концепцията, която е специално пригодена към съответния модел и неговата употреба. При BMW i3 Concept LifeDrive-архитектурата е подчертано хоризонтално разделена. Drive-модулът изгражда стабилният фундамент за пътническата клетка, която е поставена отгоре. Причината за тази функционална особеност на LifeDrive-архитектурата е голямата батерия. За да може да се постигне максимално висок пробег с електрическо задвижване, батерията на BMW i3 Concept е с доста големи размери. Нейните клетки са разположени оптимално в дъното на автомобила и изпълват цялата средна част на модула Drive. Това позициониране гарантира нисък център на тежестта и оптимално разпределение на теглото.
    Батерията е оградена от алуминиеви профили, които я предпазват от повреди. Пред и зад нея са предвидени краш-активни структури, които се грижат за поемането на енергията при удар в предната или задната част на автомобила. Тъй като цялото електрическо задвижване е значително по-компактно от сравним двигател с вътрешно горене, електромоторът, трансмисията, управляващата електроника са монтирани компактно в много малко пространство над задвижваната задна ос. По този начин BMW i3 Concept демонстрира оптимални възможности за автомобил с чисто електрическо задвижване.
    Поради интеграцията на всички компоненти от задвижването в модула Drive отпада средния тунел в интериора, по който в конвенционалните автомобили мощността на двигателя се подава към задните колела. По този начин при същото междуосие BMW i3 Concept предлага значително повече вътрешно пространство и освен това позволява оптимално адаптиране на интериора към изискванията на градската мобилност например чрез практични решения, като например свързаните седалки, както за водача и пътника до него, така и за втория ред. В BMW i3 Concept удобно могат да се разположат четирима пътника, които разполагат с достатъчно място за багаж в товарното отделение с вместимост около 200 литра.
    BMW i3 Concept е пригодено оптимално за движение из града и по отношение на окачването. Много малкият диаметър на завой и директното кормилно управление осигуряват изключителна пъргавина, особено при ниски скорости.

    LifeDrive-архитектурата на BMW i8 Concept
    При BMW i8 Concept LifeDrive-архитектурата е подчинена на спортния характер на автомобила и на постигането на най-добри динамични характеристики и висока динамика на управлението. За разлика от хоризонталното делене при BMW i3 Concept при BMW i8 Concept LifeDrive архитектурата е разделена и вертикално. Задвижващите системи на BMW i8 Concept са разположени в собствени модули в предната и задната част на автомобила, а Life-модула от CFRP ги свързва. Тъй като BMW i8 Concept e PlugIn-Hybrid, той разполага с по-малко акумулаторни клетки от BMW i3 Concept. Те са монтирани в т.нар. енергиен тунел на Life-модула.
    Заедно с пътническата клетка и батерията модулите в предната и задната част на автомобила образуват функционален блок, който поема не само носещите функции, но и осигурява стабилност при сблъсък. Благодарение на високоволтовата батерия в енергийния тунел центърът на тежестта на автомобила е ниско, което има голямо значение за динамиката. В комбинация с позиционирането на двигателите над осите това води до оптимално разпределение на теглото 50:50. Благодарение на интелигентната олекотена конструкция и иновативните материали се постигат много ниско тегло на подресорните и ротиращи маси, което освен на по-доброто ускорение оказва положителен ефект и на пробега и разхода на гориво. Като цяло по този начин BMW i8 Concept създава идеални предпоставки, за да може да се насладите на пътя на особените характеристики на спортен автомобил на BMW i8 Concept.
    В съответствие със спортните претенции конструкцията на окачването също е насочена към осигуряване на оптимално поведение на пътя. Многораменното окачване в модула в предната част е не само с много ниска конструкция и позволява много нисък и аеродинамичен силует. Освен това то елиминира и влиянието на задвижването върху кормилното управление, като по този начин осигурява оптимално поведение на пътя при всякакви ситуации.

    3. Два автомобила, две задвижващи концепции
    С изключително иновативните и ефективни системи за задвижване BMW i3 Concept и BMW i8 Concept демонстрират как може да изглежда бъдещето на устойчивата и в същото време динамична мобилност. И докато BMW i3 Concept е с чисто електрическо задвижване и поради това е оптимално пригодено за шофиране из града, то благодарение на комбинацията от електромотор и двигател с вътрешно горене PlugIn-Hybrid-задвижването на BMW i8 Concept осигурява много висока динамика.

    Чисто електрически – BMW i3 Concept.
    Електрическото задвижване на BMW i3 Concept е замислено преди всичко за движение в градска среда. Електромоторът развива мощност 125 кВт/170 к.с. и въртящ момент от 250 Нм. Както е типично за електромоторите, пълният въртящ момент е на разположение още при старта, без да е необходимо набиране на обороти като при ДВГ. Това придава на BMW i3 Concept особено висока пъргавина и осигурява впечатляващо ускорение: от 0 до 60 км/ч BMW i3 Concept ускорява за по-малко от 4 секунди, 100 км/ч се достигат след по-малко от 8 секунди. Освен това високият въртящ момент е на разположение в много широк оборотен диапазон и гарантира много равномерно разгръщане на мощността. Трансмисията с една предавка осигурява оптимално предаване на мощността към задните колела и ускорява BMW i3 Concept до 150 км/ч без прекъсване в подаването на мощността.
    Освен това електрическото задвижване дава възможност за намаляване на скоростта и с педала на газта. Когато водачът отмести крака си от педала на газта, електромоторът поема функцията на генератор, който подава спечеленото от кинетичната енергия на автомобила електричество обратно към батерията. Това уникално „One-Pedal-Feeling“, ускоряването и спирането с педала на газта, е още по-комфортно благодарение на възможността за „безмоторно” движение (Sailing). Когато водачът отмести крака си от педала на газта, електромоторът се „отделя” от задвижването и BMW i3 Concept се плъзга напред без практически никакъв разход на енергия, задвижвано само от собствената си кинетична енергия.

    Компактен и мощен – електромоторът.
    Задвижването на BMW i3 Concept се отличава не само с атрактивното си поведение при шофиране. Иновативният характер на електрическото задвижване си проличава и от съотношението между мощността на двигателя към заеманото от него пространство. Благодарение на последователната модернизация електрическото задвижване на BMW i3 Concept при същата мощност заема 40% по-малко място в сравнение със задвижването на тестовото MINI E. Компактният блок, в който са разположени управляващата електроника, трансмисията и диференциалът, е монтиран върху задната ос и не намалява пространството в интериора. Снабдяването на задвижването и всички други функции на автомобила с енергия е поверено на специално разработени литиево-йонни акумулаторни клетки. Батерията на BMW i3 Concept също е оптимизирана до най-малките детайли, за да може мощността да бъде на разположение да не зависи от външни влияния. Освен това тя е оборудвана с интелигентна система за подгряване и охлаждане, което й позволява винаги да работи при оптимална температура, а това допринася за повишаване на мощността и удължава живота на акумулаторните клетки. Пълното зареждане от електропреносната мрежа отнема 6 часа, а с устройството за бързо зареждане само след 1 час може да се постигне 80% зареждане на батерията.

    По-голям пробег чрез Range Extender.
    Както показват проучванията направени от BMW Group с изцяло електрическите MINI E, 90 % от мобилните нужди на тестовите водачи се покриват от пробега на MINI E. Тъй като обаче някои клиенти биха желали по-голям пробег, както и максимална гъвкавост, опционалният Range Extender (REx) на BMW i3 Concept дава възможност за увеличаване на пробега. RЕx е малък, работещ много плавно и тихо бензинов двигател, който задвижва генератор, който от своя страна поддържа постоянна степента на зареждане на батерията, така че автомобилът винаги да може да продължи да се движи чисто електрически.

    Най-доброто от два свята – BMW i8 Concept.
    При BMW i8 Concept са съчетани предимствата на две различни задвижващи концепции. Конструиран като PlugIn-Hybrid, този модел комбинира предимствата на електромоторите и двигателите с вътрешно горене и постига максимална ефективност при най-висока динамика. И докато в предната ос е монтирано модифицираното електрическо задвижване на BMW i3 Concept, то задната ос се задвижва от мощен трицилиндров бензинов двигател с турбокомпресор с мощност 164 кВт и въртящ момент до 300 Нм. При съвместна работа двата двигателя ускоряват автомобила до максимална скорост от 250 км/ч, след което се намесва електронния ограничител. Както и електрическото задвижване, мощният двигател с вътрешно горене с работен обем 1,5 литра също е изцяло собствена разработка на BMW Group и е технологичният връх на разработката на конвенционална система за задвижване. Ускорение от 0 до 100 км/ч под 5 секунди и среден разход на гориво под 3 литра са данни, които досега не са достигани от нито един двигател с вътрешно горене с подобна мощност. В зависимост от стила на шофиране и отсечката тези данни могат да бъдат намалени още повече.
    Хибридната концепция позволява BMW i8 Concept да бъде шофирано и изцяло на електричество. Изработената по мярка батерия между модулите на предната и задната ос осигурява достатъчно енергия за електрическото задвижване на предната ос и позволява автономен пробег от около 35 километра. Батерията може да бъде заредена напълно от конвенционален контакт на електропреносната мрежа за по-малко от 2 часа.

    Динамика на управлението
    Благодарение на съчетаването на две задвижващи системи при BMW i8 Concept е възможно едновременно задвижване и на четирите колела. По този начин BMW i8 Concept комбинира преимуществата на автомобил с предно, задно и двойно задвижване, като в зависимост от ситуацията на разположение винаги най-оптималната в динамично отношение конфигурация. За да могат да бъдат постигнати максимални стойности на рекуперацията, в зависимост от настилката и ситуацията на пътя интелигентните системи за контрол на динамиката винаги осигуряват максимално ниво на регенерация, без това да се отразява на динамиката на управлението или стабилността по курса. По този начин много високи стойности на рекуперацията могат да бъдат постигнати и при мокра и заснежена настилка.

    4. Вдъхновяващ дизайн
    BMW i е марка за иновативни автомобили носители на идеята за ново разбиране за премиум-мобилност с фокус устойчивото развитие. Това ясно си проличава и в дизайна на двете автомобилни концепции. Задачата на дизайнерите е била да създадат собствен език на формите с потенциал за развитие, който да подчертае претенциите на BMW i и типичните за марката ценности, като в същото време демонстрира и силната връзка с BMW. Целта е автентично визуализиране на иновативните технологии и подчертаването на лекотата, сигурността и ефективността на BMW i3 Concept и BMW i8 Concept. При дизайна на автомобилите тези основни качества са подчертани от големите прозрачни повърхности и много светлина в интериора, стабилната стойка и аеродинамичните елементи. В същото време двата автомобила BMW i3 Concept и BMW i8 Concept създават ясна връзка с марката BMW благодарение на новаторската интерпретация на познатите от BMW дизайнерски елементи.

    Дизайнерският език на концептуалните автомобили BMW i
    Външен дизайн
    За автомобилите BMW i е типична преди всичко тяхната характерна конструкция – архитектурата LifeDrive. Life-модулите от CFRP изграждат пространството за пътниците, докато Drive-модулите на двата автомобила обхващат всички функции, свързани със задвижването. Това характерно разделение намира израз и в дизайна. Частично покритите от страничните панели две части на автомобила съвсем целенасочено са оставени видими, а хармоничният преход между тях е оформен от изразителни повърхности и прецизни линии. Това припокриване и преливане на повърхности и линии, т. нар. Layering, определя както външния, така и вътрешния дизайн на двата автомобила. При него различните функции на слоевете са изразени с различни цветове. Сребристият слой образува ограничена навън равнина, докато черният слой във външната част на прозорците показва базовата структура и носещата функция. Между тях са разположени изискани акценти с повърхности в цвят Stream Blue. Благодарение на осезаемите разлики във височината между различните нива екстериорът придобива много динамична, триизмерна визия. Благодарение на големите, прозрачни повърхности Life-модулът на двата автомобила изглежда открит и светъл.Те придават усещане за простор, а високият дял от видими детайли от CFRP отразява лекотата и ефективността на двата автомобила.

    Аеродинамика и дизайн
    Аеродинамиката е важна съставна част от ефективната мобилност и следователно и на BMW i, поради което съвсем целенасочено е подчертана във външния дизайн на двете концепции. Аеродинамично оптимизираният “Stream Flow” е една от най-характерните дизайнерски теми на автомобилите BMW i. Две хоризонтални линии се спускат отгоре надолу като знамена в аеродинамичен тунел и се сливат в динамичната извивка на задната колона. Освен това аеродинамичното съпротивление на BMW i8 Concept е подобрено благодарение на специалното триизмерно оформление на Stream Flow. Освен това дъното и на двата автомобила е напълно покрито и гладко, за да се предотвратят увеличаващите разхода на гориво завихряния на въздуха. Други аеродинамични елементи са въздушните завеси (AirCurtains) за оптимално обтичане на арките на калниците, както и т.нар. Aeroflaps в областта на праговете зад предните колела. Тези елементи значително намаляват аеродинамичното съпротивление на автомобилите, като по този начин повишават ефективността и пробега при електрическо задвижване.

    Както отвън, така и отвътре – Layering и свободни форми в интериора
    Както и при външния дизайн, интериорът е дефиниран от три различни нива т.нар. Layers, които му придават нова функционалност и в същото време го структурират. Външната равнина – белият слой, изобразява носещата структура на всички геометрични форми в интериора. Вътрешният слой е функционалната равнина и разкрива например повърхностите за седене или поставките. На арматурното табло между вътрешния и външния слой е разположена допълнителна черна равнина, в която е интегрирана техниката. Този технически слой преминава през цялата предна част на интериора и визуално свързва блока с уредите, кормилната колона и волана с комбинирания уред, централния информационен дисплей и контролните уреди. В него са разположени например отворите за вентилацията, уредите, както и блокът за управление на радиото и климатичната инсталация.

    Единство на интериора и екстериора
    Концепцията на цветовете и материалите създава особено връзка между автомобилите, както и между интериора и екстериора. Доминиращите цветове в екстериора са светлия сребрист оттенък Silver Flow и Highgloss Black. Леко синкавият, светло-сребрист цвят много добре откроява техническият, модерен външен дизайн на автомобилите и се откроява на фона на лакираните в черно повърхности. Контрастиращите акценти в Stream Blue, светъл и ярък син цвят, визуализират ефективността на автомобилите във външния и вътрешния им дизайн. Този цвят е използван и при емблемата, бъбрековидната радиатор на решетка, праговете и задната броня. Комбинацията от цветове създава много изискано излъчване благодарение на блестящите повърхности и контрастът между черно, сребристо и синьо. Остъклените повърхности допълнително подчертават този ефект.
    Цветът Stream Blue, който е застъпен по-слабо в интериора, се вижда на емблемата на волана, по шевовете на седалките, както и между кожените елементи и структурните слоеве на волана и уредите и дисплеите. Цветовете в интериора са значително по-топли и са в приятен контраст с техническата хладина на екстериора. Кремаво-белият Porcelain White на пластмасовите Shell-Layer-структури и топлият тъмнокафяв цвят на кожената тапицерия Mocca Brown създават модерна, уютна атмосфера.

    Естествени елементи в интериора
    И двата интериора се отличават със за пръв път видимото използване на възобновяеми и обработени по естествен начин материали. Най-вече BMW i3 Concept поставя нови стандарти по отношение на използването на иновативни материали. Освен широката употреба на естествени влакна и щавена по естествени методи кожа 25 % от теглото на използваните в интериора пластмаси е от рециклирани или възобновяеми суровини.

    BMW i3 Concept – компактен, пъргав, иновативен
    Пропорциите.
    Дизайнът на BMW i3 Concept още при пръв поглед разкрива качествата на автомобила. BMW i3 Concept демонстрира динамична интерпретация на един изключително функционален автомобил. Пъргавите и компактни пропорции визуализират маневреността на автомобила и гъвкавата природа на електрическото задвижване. В страничната визия графиката на прозорците и праговете оформя динамична клиновидна форма, поради което автомобилът сякаш е устремен напред дори и в покой. В същото време плавните линии на силуета и дългото междуосие подсказват за изключително просторния интериор, а късите предни и задни надвеси облекчават паркирането в тесни пространства. Освен това функционалността се подчертава и от т. нар. Coach-Doors. Отварящи се в противоположни посоки врати осигуряват безпрепятствен достъп до просторния и светъл интериор.
    Изобилните остъклени площи, както и черните елементи като рамките на вратите или праговете придават на автомобила по-голяма лекота и в комбинация с видимите карбонови структури подчертават ниското тегло на автомобила. Големите и тесни 19-инчови колела допринасят за динамичното излъчване на страничната визия.

    Впечатляваща предница
    Предницата на BMW i3 Concept е оформена много ясно и чисто. Доминиращият елемент е изискано оформената бъбрековидна радиаторна решетка. В типичния за BMW i стил тя е със синя основа, а поради електрическото задвижване на автомобила е напълно затворена. Под бъбрековидната радиаторна решетка е разположена предната броня, оформена от сребристия слой. Черните повърхности показват функционалните области на предницата като товарното отделение под предния капак или въздухозаборниците. Ясно изразените Air Curtains визуално подчертават изключителната аеродинамика на този модел на BMW i. Изразителните LED-фарове интерпретират по нов начин светлинния дизайн на BMW. Задно осветените LED-дъги са с U-образна форма и заедно с изразителната бъбрековидна радиаторна решетка се явяват важна част от впечатляващото лице на BMW i.

    Функционална задница
    Задната част показва високата функционалност на BMW i3 Concept. Големият отварящ се заден прозорец осигурява оптимален достъп до багажника, колоните на покрива са изправени вертикално, за да може да се осигури максимален обем на интериора. На задния прозорец са разположени и задните светлини, които подобно на предните са оформени U-образно и сякаш се реят върху стъклената повърхност. Под задния прозорец е разположен гъвкавият багажник, чиято вместимост може да бъде увеличена при сгъване на задните седалки.
    Широкият, сребрист заден дифузор дооформя задната част на автомобила и подсказва за забележителната аеродинамика на автомобила. Ограденият от син слой елемент се свива надолу и сякаш продължава под дъното на автомобила. Благодарение на формата си задния дифузор подчертава стабилната стойка на автомобила. По-спортният вариант на този елемент може да бъде видян при BMW i8 Concept, което създава връзка между двата автомобила.

    Свободно стоящ и лек интериор
    Специфичните особености на архитектурата LifeDrive при BMW i3 Concept откриват напълно нови възможности за оформление на интериора. Отсъствието на среден тунел, създава усещане за свободен, открит и просторен интериор. Освен това позицията на седене на пътниците е по-висока. Тази т.нар. Semi-Command-позиция осигурява добър обзор в натовареното градско движение и в същото време облекчава достъпа до седалките.
    В приятния интериор новаторското усещане за пространство и близост между пътниците се създава от двойните седалки както отпред, така и отзад. Това е и функционално предимство – позволява ако се налага удобно слизане и от двете страни на автомобила – което е голямо предимство особено в тесни паркинги и сложни ситуации при паркиране.
    Характерен елемент в гостоприемния интериор е свободно стоящата кормилна колона. На нея са разположени всички необходими по време на шофиране контролни уреди като комбинирания уред, Start-Stop бутона и скоростния лост, поради което отпада нуждата от средна конзола. Зад кормилната колона е разположен филигранен елемент с голяма площ, който преминава по цялото арматурно табло. То започва от дюзите на вентилацията вляво от волана, преминава в една линия около кормилната колона, откроява блока за управление на радиото и климатичната инсталация и продължава към пространството през пътника до водача. Малко преди неговата врата арматурното табло се извива нагоре, връща се обратно към средата и завършва в монитора на централния информационен дисплей (CID) над блока да управление на радиото и климатичната инсталация. Уредите са изпълнени с почти калиграфско оформление, при което една голяма широка повърхност преминава с изискана извивка в по-малка и фина, след което отново завършва в по-широка повърхност. При това CID и контролните уреди са в чаровен контраст с ясните, прецизни ръбове на арматурното табло.
    Областите около арматурното табло, вратите и областта на краката на BMW i3 Concept също оживяват от играта с контрастиращите материали. По вратите и арматурното табло водачът вижда възобновяемите материали. Високоякостният материал от пресовани и фолирани растителни влакна в цвят тъмен антрацит демонстрира естествения си произход и оптимално подчертава светлите, изискано оформени елементи в интериора.


    Интерфейс дизайн
    Свързаността с външния свят и информационните мрежи, има важна роля при BMW i3 Concept. При BMW i3 Concept интерфейсът към автомобила и към външния свят се изобразява на три големи дисплея. Директно пред водача на кормилната колона е разположен свободно стоящият 6,5-инчов (16,5 см) комбиниран уред. Благодарение на свободно стоящият дизайн пространството пред водача изглежда много открито и свободно. По средата от черния технически слой в горната част на арматурното табло се издига централният 8,8-инчов (22,4 см) голям информационен дисплей (CID), насочен към пътниците. Той плавно се слива с черния фон, като по този начин се образува много изискана, изцяло черна повърхност, поради което дисплеят изглежда още по-голям. Под него формата на CID е повторена от също изцяло черният блок за управление на радиото и климатичната инсталация. Хомогенната Touch-повърхност също като CID се извива срещу пътниците и изобразява допълнителна информация към показанията на CID върху още един дисплей.
    Приятната техническа графики на комбинирания уред и CID визуализира на още една равнина електрическата задвижваща концепция на BMW i3 Concept. Всички информации се изобразяват по типичния за BMW висококачествен и много приятен за окото начин. И тук връзката с BMW си проличава много ясно, но въпреки това е изграден собствен графичен свят на BMW i.

    Ефективен и динамичен – BMW i8 Concept
    Дизайнът на BMW i8 Concept е особен също като концепцията му, той олицетворява перфектното сливане на техниката и естетиката. Източените линии и ниският силует придават на автомобила особена динамика дори и в покой. Големите, прозрачни площи създават особена лекота в интериора и подчертават особената ефективност на тази автомобилна концепция. Късите предни и задни надвеси допълват цялостното спортно излъчване. Въпреки динамичното си излъчване 2+2-местният автомобил предлага място за 4 пътника и освен това се отличава с много висока функционалност и пригодност за всекидневието. Както и при BMW i3 Concept основният принцип на оформлението на интериора и екстериора е Layering. Различните части на автомобила добре се различават отвън, черната и прозрачна Life-клетка се откроява на фона на сребристите каросерийни детайли. Layering придава на BMW i8 Concept много техническо и модерно излъчване…(.DOC)

    Свързани публикации

    Оставете коментар

    Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителни полета са маркирани с *

    Най-нови

    AUTOCLUB.BG във Facebook

    Facebook Pagelike Widget

    Спорт