728 x 90
Error, no Ad ID set! Check your syntax!

Проект „Зона 30“ в София – хубава работа, ама българска!

Общината възнамерява да въведе „Зона 30“ само чрез поставянето на знаци, с което няма да се подобри пътната безопасност и комфорта.

Още през миналата година стана ясно, че Столична община планира въвеждането на т.нар. „Зона 30“. Това е зона, в която автомобилите могат да се движат с максимална скорост от 30 км/ч. Идеята е там да се постигне по-добро ниво на сигурност, както и да се намали шумът и натоварването за хората, които живеят в района.

В момента такава зона е въведена в населените места на по-голямата част от страните на Европейския Съюз, както и в други големи страни от Европа. В Германия се въвежда през 1980 г., в Швейцария през 1989 г., във Франция 1990 г., във Великобритания 1992 г., в Италия 1996 г. и т.н. В Германия има изградени над 17 000 зони „30 км/час”. В Холандия са обхванати над 30 000 км от уличната мрежа в населените места, което представлява повече от половината от уличната мрежа с потенциал да се преустрои.

В София проектът трябва да обхване квартал „Манастирски ливади-изток“, а Столична община е на път да въведе проекта в ход съвсем скоро. По данни на Спаси София, това ще се случи по „напълно погрешен начин, колкото просто да отбие номера.“ Ето какво казват от неправителствената организация за проекта:

„Вместо да ремонтира улиците и тротоарите в центъра и да приложи добрите практики, Общината възнамерява да въведе „Зона 30“ само чрез поставянето на знаци, с което няма да се подобри пътната безопасност и комфорта за който и да е участник в движението, но ще бъдат изхарчени едни пари. За да е успешна и за да постигне целите си, всяка „Зона 30“ задължително трябва да включва следните компоненти:

  • При кръстовищата, тротоарите трябва да са изнесени, за да се гарантира максимална видимост на пешеходците;
  • Кръстовищата трябва да са повдигнати на нивото на тротоара, с което се улесняват пешеходците и се намалява скоростта на колите;
  • Уширения на тротоарите, където да се поставят нови дървета, пейки, контейнери, реклами, стойки за велосипеди…
  • Цялостен ремонт на тротоарите и разширяването на онези, които са тесни и недостатъчни за пешеходния поток;
  • Паркиране, разположено на различни страни на улицата, като евтина мярка за ограничаване на скоростта в правите участъци на еднопосочни улици.“

Какъв е ефектът от въвеждането на “Зона 30”?

– намалява броя на загиналите и тежко ранените от ПТП. След въвеждане на “Зони 30”, вместо разрешените до тогава 50 км/час, в Холандия е постигнато намаляване на средния брой на нараняванията с приблизително 25%.

– намаляване на шума;

– намаляване на вредните емисии;

– по-бързо и по-безопасно придвижване на уязвимите участници в движението;

– качеството на живот също се подобрява с оглед на намаленото ниво на шума, улесненото пресичане на улиците и намаления обем на вредните емисии;

Свързани публикации

Оставете коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителни полета са маркирани с *