728 x 90

Кога е време за чисто нови гуми?

Време е за смяна на гуми – от зимни такива към летни. Причините и ползите от смяната през пролетта сме обсъждали много пъти, но сега ще хвърлим поглед към това кога е време гумите да се сменят с нови. Съюзът на Българските Автомобилисти публикува материал, чрез който дава ясно обяснение кога е време за смяна

Време е за смяна на гуми – от зимни такива към летни. Причините и ползите от смяната през пролетта сме обсъждали много пъти, но сега ще хвърлим поглед към това кога е време гумите да се сменят с нови.

Съюзът на Българските Автомобилисти публикува материал, чрез който дава ясно обяснение кога е време за смяна на гумите с нови. Публикуваме материала на СБА без редакторска намеса.

Кога да замените гумите с нови?

Гумите също имат срок на годност. Повечето гуми трябва да бъдат проверени и балансирани, ако не бъдат заменени. Силно препоръчително е да се сменяват до петата-шестата година на експлоатация. След този период следва да се инспектират от професионалисти, а със сигурност трябва да бъдат заменени след десетгодишна употреба, независимо колко протектор е останал. Но както ще разберете – шофирането със стари гуми крие рискове.

Как да се уверите, че гумите са наистина нови?

Това, че гумата не е използвана не означава, че е нова. Може да купите уж нови гуми, а всъщност те да са излезли от предприятието преди няколко години. Те ще имат по-кратък експлоатационен живот и съответно по-скоро ще отидете отново в магазина. За да не се случи това огледайте добре всяка гума, която ще купите. Отстрани трябва да намерите код, по който можете да разберете кога е произведена и така да пресметнете възрастта. Гуми произведени след 2000 г. имат четирицифрен DOT код. Първите две числа представляват седмицата, през която е направена гумата. Вторите две са годината – снимка 1. Например: гума с DOT код 1317 е направена през 13-та седмица (последната на месец март) на 2017 г.

Възможно е обаче абревиатурата DOT да липсва. Това не означава, че няма дата. Тя е представена отново с четири цифри, оградени с елипса. На снимка 2 виждате буквен и цифрен код – последните четири цифри изразяват седмицата и годината: 29-та седмица (средата на юли) на 2016 г.

Възможно е обаче този код да не е изписан от външната, а от вътрешната страна. Произведените през миналия век гуми имат различен код – трицифрен. Ще пропуснем подробности за него – със сигурност не бива да шофирате с толкова стари гуми!

Защо възрастта на гумата не разкрива всичко за нея?

Износването е много по-важно съображение, което трябва да се вземе предвид. Според българското законодателство гумите, чийто протектор е по-малък от 4 мм, не са годни за употреба, защото не дават нужното сцепление с пътя. Мнението на производители на гуми и експерти по безопасност е сходно. Много модели гуми имат индикатори за износване на протектора, който показват кога гумата е износена до нивото на смяна. (Снимка 3.) Те ще започнат да издават шум, за да предупредят, че се нуждаят от внимание или още по-точно незабавна смяна.

Можете да разберете дали ползвате такива, ако отстрани на гумата видите триъгълен знак, евентуално придружен от буквите TWI. Шофирането с подобни гуми е опасно – не допускайте гумите да стигнат до това състояние, преди да ги смените.

Колко дълго може да се очаква да издържат набор от нови гуми, преди замяната им?

Отговорът не е еднозначен. Гумите са различни – създават се за различни нужди и включително вида автомобил има значение. Така например има гуми, които ще издържат над 160 хил. км, което означава, че са проектирани с мисъл, за продължителна употреба и устойчивост. Други изискват смяна след около 50 хил. км или още по-малко – някои високопроизводителни гуми, управлявани агресивно, се износват преди да са изминали и половината път. Но това са наистина изключения.

Не разполагаме с точни данни за разстоянието, което изминава българският шофьор средно за година, но можем да предположим, че повечето водачи пропътуват под 20 хил. км. В зависимост от стила на управление много съвременни гуми издържат близо 100 хил. км. С други думи на четири до пет години следва да закупите и подмените комплекта гуми (зимен или летен) с чисто нов. Следвайки този пример, можете да го приложите персонално към собствената си кола.

Можете да потърсите информация в интернет или в специализиран сервиз, за да разберете какъв е препоръчителният пробег, който дава производителят на гумите, които сте монтирали в момента. Но обърнете внимание – ежегодното редуване на зимни с летни гуми следва да запази протектора на всеки комплект за по-дълго, а с това да се удължи техният потенциален пробег. И все пак не пренебрегвайте възрастта им. Не е за подценяване и начина, по който гумите остаряват и как ги съхранявате.

Свързани публикации

Оставете коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителни полета са маркирани с *

Най-нови

AUTOCLUB.BG във Facebook

Facebook Pagelike Widget

Спорт