728 x 90

Ретро: Преди 40 години Валтер Рьол печели Световния рали шампионат с Opel Ascona 400

Opel и рали състезанията ги свързва дълга история. ADAC Opel e-Rally Cup, се заражда от легендарните рали автомобили и пилоти на Opel от 70-те и 80-те години. След успехите с Kadett GT/E и Ascona A, връхната точка идва през сезон 1982, когато Валтер Рьол печели Световният рали шампионат с Opel Ascona 400, автомобил със задно

Opel и рали състезанията ги свързва дълга история. ADAC Opel e-Rally Cup, се заражда от легендарните рали автомобили и пилоти на Opel от 70-те и 80-те години. След успехите с Kadett GT/E и Ascona A, връхната точка идва през сезон 1982, когато Валтер Рьол печели Световният рали шампионат с Opel Ascona 400, автомобил със задно предаване, изпреварвайки силната конкуренция с коли със задвижване с четири колела.

Въпреки изключителните инженерни постижения по това време, качествата на изключителният пилот са ключови, за да се сбъдне мечтата за титлата. Сега, точно 40 години след успехите на Рьол с Opel Ascona 400, брилянтният пилот със силен характер ще отпразнува още един юбилей. На 7 март 2022 г. Валтер Рьол – описан в „Историята на Opel Rally“ като „тактик, боец и железен стратег, обожаван от феновете си и плашещ опонентите си“ – ще навърши 75 години!

70-те години: Opel и Рьол празнуват първите си успехи

Роден в Регенсбург през 1947 г., Валтер Рьол обича спорта от ранна възраст: футбол, гребане, ски и преди всичко автомобилните спортове. През 1973 г. тогава 26-годишен той се състезава за Opel и заедно с Йохен Бергер отборът печели Европейския рали шампионат. Автомобилът с когото се състезават и печелят титлата е Opel Ascona A. През следващата година Рьол печели първото рали от световно първенство. Талантливият млад шофьор и богатата на традиции марка се разделят през 1977 г. В този момент никой не подозира, че най-големият им съвместен спортен триумф тепърва предстои.

„Мисия Монте Карло“: Победа в първия кръг на WRC

Валтер Рьол се завръща в Opel през 1982 г. В този период Йохен Бергер е мениджър на екипа на отдела за моторни спортове на Opel. Пилотът Кристиан Гайстдьорфер също има решаващ принос за успеха на „Мисия Монте Карло“. С Opel Ascona 400 екипажът на главния инженер Карл-Хайнц Голдщайн проектира рали автомобил, който по това време се смята за една от най-надеждните машини. Автомобилът със задно предаване с мощност до 191 kW/260 к.с. (повече информация за автомобила в края на текста) е перфектно настроен за пилота Рьол, за да докаже уменията си срещу Audi Quattro със задвижване на всички колела на 50-то издание на рали Монте Карло.

В биографията на Рьол „Aufschrieb“ Голдщайн описва как комбинацията от доказан автомобил и решителен и опитен шофьор е в пълен синхрон. „Преди последната вечер той имаше преднина от само 31 секунди пред Хану (Микола/Ауди). Тогава Валтър избра Col de Madonne като точка. Тази нощ той предприе всички рискове и подкара Мадона на абсолютния лимит. Това разби бойния дух на Хану. Рьол печели легендарното състезание за втори път, за първи път с Opel. Перфектно начало на сезон 1982.

Рали Кот д’Ивоар: Напрегнат дуел до края

Прочети още:
Един от петте произведени Mercedes 6.0L AMG Hammer Coupé се продава на търг

Световното рали първенство през 1982 г. се превръща в истински спектакъл и се помни и до днес от мнозина. Оспорваният двубой е между Рьол с автомобил Opel Ascona 400 и Мишел Мутон с Audi Quattro. Рали колите със задвижване на четирите колела имат предимство при сняг, чакъл и насипни настилки, но Рьол, който е стратег със стоманени нерви, изчаква най-подходящите моменти, за да спечели точки със своя Opel.

Търпението и стратегията се изплащат. Предпоследният кръг от шампионата, 5000-километровото рали Кот д’Ивоар е решително за световната титла при пилотите. Opel Ascona 400 се пердставя отлично за разлика от конкурентите. Както Клаус Булман коментира в „Историята на Opel Rally“: „Резултатът от този световен шампионат е справедлив. Opel отбеляза две, Audi седем победи в световното първенство. Но докато Микола и Мутон често се проваляха зрелищно, Рьол показа качества на стратег. Неговият рекорд печелейки отлични позиции е уникален в историята на спорта и заслужава най-високо признание. Със сигурност успехът се дължи на един необичаен пилот, но със сигурност и на достойнствата на добрия отбор и Opel Ascona 400, може би най-надеждната рали кола на своята ера!” С тази уникална комбинация Opel и Рьол/Гайстдьорфер успешно се налагат срещу конкурентите автомолили със задвижване на всички колела и осигуряват титлата на Световното първенство при пилотите с непобедимите 109 точки.

Ясно, кратко и точно: Героят зад волана Валтер Рьол

Рьол е известен със своя перфекционизъм и точност. Той се стремеше да докаже, че е най-добрият рали пилот в света – с всяка кола. За разлика от другите, той оставаше в рали колата си до последно, разучавайки бележките за трасето на следващия етап от състезанието. Като пилот, Валтер Рьол е боготворен от феновете на моторните спортове по целия свят. Като безкомпромисен спортист, без страх да изрази мнението си, той се радва на най-високо уважение от привържениците си. Може би най-точно описание за легендарния пилот е написаното в  британското списание “Motor Sport” през 2002 г. от бившия пилот на рали и директор на моторните спортове в British Leyland, Джон Девънпорт. Той представя Рьол по следния начин: “Много специална смесица от възвишен талант, непоклатим фокус и брутална честност. ” Поздравления за 75 години, Валтер Рьорл!

1982 Световен рали шампионат OpelAscona 400 Група 4

Корпус:Модел с две врати
Двигател:Четирицилиндров бензинов, 95 мм отвор, 85 мм ход,2420 cc работен обем, двойни горни разпределителни вала, алуминиева цилиндрова глава, 16 клапана, два двойни карбуратора Weber,Електронно запалване на Bosch, сух картер
Производителност:До 191 kW/260 к.с. при 7000 об/мин,макс. въртящ момент 280 Nm при 5 500 мин
Трансмисия:5-степенна скоростна кутия Getrag, еднодисков съединител, диференциал с ограничено приплъзване, 3.18:1-5.3:1
Макс. скорост:до 225 км/ч (в зависимост от крайното задвижване)
Предно окачване:двоен носач, винтови пружини, стабилизатор,Газови амортисьори Bilstein
Задно окачване:5-линкова ос, винтови пружини,Газови амортисьори Bilstein
Спирачна система:двоен кръг с вентилирани дискове,диаметър на диска отпред 290 мм, отзад 278 мм, хидравлична ръчна спирачка
Кормилно управление:зъбна рейка и пиньон
Джанти:15” лети джанти на Opel; Гуми Michelin с ширина 5-10” в зависимост от условията
Електрическа система:12 V с високопроизводителен генератор
Вътрешност:седалки Recaro, шест точкови предпазни колани, пожарогасител, предпазен резервоар за гориво в багажника
Тегло:приблизително 1050 кг, без екипажа

Свързани публикации

Оставете коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителни полета са маркирани с *