728 x 90

Възраждането на една гениална идея – oт електрическия Bulli T2 до серийния ID. Buzz

През 2022 година мечтата за напълно електрически Bulli се превръща в реалност в лицето на новия ID. Buzz. Още преди 50 години обаче вече има прототип с разположен в задната част електромотор. Германия става за първи път европейски шампион по футбол, в Швеция се създава музикална група, наречена ABBA, а от поточната линия във Волфсбург

През 2022 година мечтата за напълно електрически Bulli се превръща в реалност в лицето на новия ID. Buzz. Още преди 50 години обаче вече има прототип с разположен в задната част електромотор.

Германия става за първи път европейски шампион по футбол, в Швеция се създава музикална група, наречена ABBA, а от поточната линия във Волфсбург слиза първият изцяло електрически микробус на Volkswagen. Годината е 1972, а това, което едва ли някой днес знае, е че преди пет десетилетия се ражда мечтата за пълноценен и практичен в ежедневието Bulli без локални емисии, която 50 години по-късно се превръща в реалност с ID. Buzz. Едно пътуване обратно към корените.

Основният фундамент на изцяло електрическия ID. Buzz, който носи гените на няколко поколения Volkswagen Transporter, всъщност е положен във Volkswagen преди повече от 50 години. През 1970 година Адолф Калберлах основава развойния отдел за авангардни разработки, където впоследствие е проектиран първият модел на Volkswagen с електрическо задвижване. Две години по-късно Volkswagen представя своя електрически микробус на базата на T2 – първоначално като изпитателен прототип, а по-късно и като сериен модел в малък производствен тираж и възможност за избор на различни изпълнения на каросерията.

С това идеята за електрическия Bulli вижда бял свят, но все още не е достатъчно практична за експлоатация. Първият прототип на T2 с открита бордова товарна платформа тежи цели 2,2 тона и носи на борда си 880-килограмова акумулаторна батерия с капацитет 21,6 кВтч. В сравнение с днешните системи акумулаторни батерии клетките по онова време са не само тежки, но и със значително по-ниско енергийно съдържание.

50 години по-късно и в резултат на дългогодишна изследователска и развойна дейност, акумулаторната батерия на първото поколение ID. Buzz съчетава нетен капацитет от 77 кВтч с тегло от 500 килограма. Приносът на технологичния прогрес не на последно място дава значителен принос и за постигането на отличните динамични показатели и дългия автономен пробег на изцяло електрическия ID. Buzz, които на свой ред позволяват излизането му на масови автомобилен пазар.

Тъй като автономния пробег на електрическия T2 Transporter достига едва около 85 километра, при изпитанията на автопарка от седем T2 в Берлин през 1978 година е използвана система за смяна на акумулаторните батерии, която е изключително иновативно решение за онова време – в рамките само на пет минути изтощеният акумулаторен модул е можел да се замени с напълно зареден в специално създадената за целта станция в берлинския квартал Тиргартен. Използването на този новаторски подход позволява необходимото за процеса на зареждане време за престой от няколко часа да бъде драстично съкратено.

Днес принципът за смяна на акумулаторните батерии вече не се прилага – не на последно място поради значително подобрените технологии и характеристики в процеса на зареждане. При ID. Buzz например, благодарение на възможността за зареждане с максимална мощност от 170 кВт на бързозарядни станции, зарядният процес от 5% до 80% от капацитета отнема само около половин час.

Прочети още:
Ретро екзотики на втори “Есенен авто-ретро салон и парад” на 17 септември в София

През 70-те години Volkswagen бележи сериозен технологичен напредък и в областта на енергийния мениджмънт. Още тогава при електрическия T2 Transporter се използва система за рекуперация, с която излишъкът от кинетичната енергия при спиране се оползотворява за зареждане на акумулаторната батерия. Днес тази считана някога за технологичен шедьовър система се приема за даденост. При ID. Buzz технологията е допълнително усъвършенствана и оптимизирана, но основната идея за генериране на енергия в затворена система чрез оползотворяване на инерцията, е останала същата. В зависимост от условията, продължителността на автономния пробег може да се увеличи с 20% до 30% чрез рекуперция.

В същото време имаме налице фундаментални промени, дължащи се на технологичния напредък. Кой през 1972 година например би си помислил, че един ден ще можете да научите своя Bulli да паркира сам по начина, по който ID. Buzz умее през 2022 година? Или че ще можете да общувате с него чрез функцията за гласово управление и да му наредите да спре запотяването на стъклата или да изчисли оптимален маршрут за предстоящето пътуване, включвайки в него съответните спирки за зареждане?

Започнатото през 1972 година под формата на авангарден изследователски проект с електрическия Т2 Transporter (връзка), се превръща в реалност 50 години по-късно. Прогресивният и многофункционален ID. Buzz обединява най-важните автомобилни тенденции на нашето време – електрическа мобилност, интелигентно свързване в мрежа на системите за асистенция и инфотейнмънт и създаване на технологични предпоставки за автоматизирано шофиране и безжична дистанционна (Over-the-Air) актуализация на софтуера.

Свързани публикации

Оставете коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителни полета са маркирани с *