728 x 90

Историята на една легенда – VW Golf GTI

Представяме ви историята на най-продавания малък спортен автомобил в историята – Volkswagen Golf GTI, чиято история започва през 1976 година.

Представяме ви историята на най-продавания малък спортен автомобил в историята – Volkswagen Golf GTI, чиято история започва през 1976 година.

1976 година – Golf GTI I

Разработката започва през 1974 година. През 1974 година неколцина служители на Volkswagen, сред които и тогавашният главен пресаташе на компанията Антон Конрад, поставят началото на таен проект за разработка на спортна версия на Golf. По това време във Volkswagen няма нито официални намерения, нито възложена и бюджетирана поръчка за създаване на „Sport Golf”, но въпреки това Херман Хаблицел, отговорният за технологичното развитие член на управителния съвет на компанията, прави необходимото проектът да продължи. Скоро на бял свят се появяват първите прототипи, сред които и версия с карбураторен двигател и максимална мощност 100 к.с. В началото на март 1975 година Хаблицел представя официално проекта Sport Golf на председателя на управителния съвет Тони Шмюкер, който решава да му даде зелена светлина. В резултат на това тайният Sport Golf се превръща официално в развойна поръчка EA195 и се сдобива със съответния график – при това доста амбициозен!

Плановете предвиждат новият модел да отбележи световната си премиера на Международното автомобилно изложение IAA във Франкфурт през месец септември и проектът бързо набира скорост. EA195 прави решаваща стъпка напред в развитието си, след като най-накрая се сдобива с подходящия силов агрегат под формата на двигател  със система за впръскване на горивото и максимална мощност 110 к.с. В същото време „Суперголфът” все още няма име – сред обсъжданите предложения са TS и GTS, но в крайна сметка съревнованието се печели от GTI. Паралелно с това главният дизайнер и запален голфър Херберт Шефер създава един от емблематичните за модела елементи, поставяйки топка за голф накрая на скоростния лост на GTI.

Световна премиера през 1975 година и пазарен дебют през следващата 1976 година.  Най-сетне идва момента за официалната премиера на подиума на IAA, където Volkswagen получават изключително ентусиазирани отзиви от медиите за новия Golf GTI. Всички искат да видят новия спортен модел на пътя и желанието им е изпълнено – през месец юни 1976 година на цена от 13 850 германски марки на германския пазар излиза Golf GTI I, който скоро след това се превръща в световен успех за Volkswagen. Първоначалният план предвижда специалната спортна версия да бъде произведена в серия от 5 000 екземпляра, с която най-малкото да се покрият инвестициите в развойна дейност и производствено оборудване. Нещата обаче се развиват доста по-различно, тъй като нито Конрад, нито Хаблицел, нито Шмюкер очакват Golf GTI да придобие подобна популярност.

Принос в тази насока безспорно имат максималната скорост от 182 км/ч, рашширените арки на калниците в черно, черната рамка около задното стъкло, червеният кант по периметъра на радиаторната решетка, спортните седалки с тапицерия в десен шотландско каре, споменатата вече голф топка на скоростния лост и спортният волан със специален дизайн. В крайна сметка планираните 5000 екземпляра от Golf GTI II се превръщат в общ производствен тираж от 461 690 автомобила. Топмоделът в гамата на първото поколение е Pirelli GTI – специално издание с максимална мощност 112 к.с. Така приключва първата глава в летописа на най-успешния компактен спортен автомобил в историята на световното автомобилостроене.

1984 година – Golf GTI II

Гениално попадение с мощност до 160 к.с. Наистина гениален стратегически ход следва с представянето на Golf GTI II в началото на 1984 година. Моделът все още разполага със 112 к.с., но съществената му роля е в продължаването и на практика увековечаването на концепцията и дизайна на първото поколение. Емблематичните отличителни знаци на GTI като червената лента върху радиаторната решетка и тартановата тапицерия на спортните седалки окончателно се превъръщат в класически примери в автомобилния дизайн и в крайна сметка второто поколение се превръща в истинска икона. През 1984 година максималната мощност на модела спада за кратко до 107 к.с. в резултат на инсталирането на катализатор, но две години по-късно Volkswagen компенсира загубата с нов шестнайсетклапанов (16V) двигател с катализатор и максимална мощност 129 к.с., който се доближава до пословичните динамични характеристики на оригиналния GTI (139 к.с. без катализатор). През 1990 година G-Lader компресорът във версията Golf GTI G60 увеличава мощността до 160 к.с.

1991 година – Golf GTI III

Мощност до 150 к.с. Volkswagen пренася емблематичните черти на GTI и в дизайна на третото поколение на Golf през 1991 година. Двойните фарове на второто поколение GTI вече са обединени под общ прозрачен панел, а максималната мощност започва от 115 к.с. Една година по-късно тя е увеличена до 150 к.с. благодарение на внедряването на новия двигател с по четири клапана на цилиндър. През 1996 година в гамата е добавена турбодизеловата версия (TDI) с максимална мощност от 110 к.с., която разширява значително обхвата на концепцията GTI. Години по-късно бензиновите и дизеловите двигатели в гамата на спортната версия на Golf ще бъдат разделени веднъж завинаги на GTI и GTD. През 1996 година марката отбелязва пазарната премиера на специалното юбилейно издание „20 години GTI“.

1998 година – Golf GTI IV

Емблематичен модел с мощност 180 к.с. Представеното през 1998 година четвърто поколение на GTI е изключително семпло и елегантно в стилистично отношение и беше първият и единствен GTI, при който липсваха голяма част от ключовите елементи в дизайна – включително червената лента в предната решетка. Въпреки това „четворката” успява да се превърне в истински монумент в областта на индустриалния дизайн, който и до днес се счита за отправна точка за новата, по-изчистена и функционална ера в развитието на автомобилната стилистика въобще. В технологично отношение, с максималната си мощност от 150 к.с. Golf GTI IV е автомобил, който държи конкурентите си на почетна дистанция със своята динамика и качество на изпълнението. Мощността на бензиновите двигатели с четири и с пет цилиндъра достига 170 к.с., докато при дизеловите агрегати таванът е максимум 150 к.с. През 2001 година Volkswagen отпразнува първия четвърт век в историята на спортната икона със специалното издание „25 години GTI“ с турбокомпресорен двигател и максимална мощност 180 к.с.

2004 година – Golf GTI V

Завръщане с мощност до 230 к.с. През месец септември 2003 година Volkswagen отбелязва великолепното завръщане на своя спортен класик на изложението IAA във Франкфурт с прототипа на петото поколение GTI. При тази генерация на модела инициалите GTI се превръщат в синоним на екстремна динамика в компактния клас – по-силно и по-ярко от когато и да било преди. През месец септември 2004 година Volkswagen представя серийната версия на спортния модел  на автомобилното изложение в Париж, а пазарната премиера на новия Golf GTI V се състои през месец ноември. Сред отличителните черти на новото поколение са значително по-агресивната външност, внедряването на двигател с турбокомпресор с мощност 200 к.с. и върховите характеристики по отношение на управлението и поведението на пътя.

С тази версия на спортния автомобил, GTI философията на Volkswagen поема своя път към бъдещето. Особено впечатление в стилистично отношение правят новите колела с дизайн „Denver” и черната радиаторна решетка с V-образна форма. Аплодисментите на спортните ентусиасти печели и новият двигател с турбокомпресор, благодарение на който GTI с механична предавателна кутия се ускорява от 0 до 100 км/ч само за 7,2 секунди. Внедряването в модела на  новата трансмисия с два съединителя (DSG) намалява допълнително това време, свеждайки го до поразителните 6,9 секунди, а максималната скорост вече достига впечатляващите 235 км/ч. Рекламният слоган в първата брошура на модела гласи „Високите спортни постижения никога не са били толкова забавни!“. По повод 30-годишнината на емблематичния спортен модел през 2006 госина, Volkswagen зарадва почитателите на GTI със специалното издание „30 години GTI“ с максимална мощност 230 к.с. Със същия двигател през 2007 година на пазара излиза и преродената легенда „Pirelli GTI“.

2009 година – Golf GTI VI

Отлично съотношение мощност-тегло и до 235 к.с. Шестото поколение на Golf GTI излиза на пазара през 2009 година, като за усъвършенстването на настройките  на новия автомобил отговаря лично състезателната легенда Ханс-Йоахим Щук. Новото поколение на Golf GTI разкрива изцяло нови измерения на сцеплението с пътя благодарение на внедряването на електронно управляваната блокировка на диференциала (XDS). Благодарение на двигателя с турбокомпресор и максимална мпщност 210 к.с., това издание на GTI предлага максимална скорост от 240 км/ч и  страхотна динамика на пътя. При това поколение на спортния модел вече се използва саундгенератор и изцяло нова конструктивна схема на изпускателната система (с по една ауспухова тръба отляво и отдясно) за осигуряване на допълнителна звукова динамика.

На практика този GTI пренася внимателно и последователно традициите на оригинала в бъдещето на автомобилните технологии. През 2011 година GTI за първи път е представен и в открита версия Cabriolet, а кулминацията в гамата на това поколение е „Golf GTI Edition 35“ с максимална мощност 235 к.с.. За да отбележи подобаващо 35-годишнината на спортната легенда, през 2011 година Volkswagen представи новия GTI флагман на пистата Нюрбургринг. Мощността от 235 к.с. на юбилейния модел го направи първият в историята на GTI, който се приближи плътно до 250 км/ч – за да бъдем съвсем точни, максималната скорост при него е 247 км/ч. И това далеч не е всичко, защото благодарение на отличното съотношение мощност-тегло от 6 кг/к.с. GTI е  по-пъргав от когато и да било, спринтирайки от място до 100 км/ч само за 6,6 секунди.

2013 година – Golf GTI VII

Върхова форма с максимална мощност до 310 к.с. Седмото поколение на GTI дебютира в две версии през пролетта на 2013 година, когато Volkswagen представи новия Golf GTI пред журналисти от световните медиите в Сен Тропе. За първи път в историята на модела той излиза на пазара директно в две версии по отношение на максималната мощност – при базовата тя е 162 кВт/220 к.с., докато при Golf GTI Performance достига 169 кВт/230 к.с. GTI Performance е и първият Golf GTI, който разполага с блокировка на диференциала на задвижващия преден мост и използва технологичната основа на модулната платформа за автомобили с предно предаване и напречно разположен двигател MQB на Volkswagen. Тази изцяло нова конструктивна архитектура спомага за намаляване на теглото на GTI с до 42 килограма в сравнение с предходното поколение, което го прави още по-бърз и динамичен на пътя.

Версията с 230 к.с. и механична предавателна кутия е първият Golf GTI, който достига максимална скорост от 250 км/ч и се превръща в основа за Golf GTI Clubsport, представен на състезателното трасе в Портимао през месец ноември 2015 година. Мощността на тази версия е в състояние да достигне максимум от 213 кВт/290 к.с. благодарение на новата boost функция, а пазарната й премиера през 2016 година доведе до практическо стопяване на границата между любителския и професионалния автомобилен спорт – ускорението до 100 км/ч при Golf GTI Clubsport отнема само 5,9 секунди. Година по-късно поредният впечатляващ пробив по отношение на екстремната динамика направи версията Golf GTI Clubsport S със своята мощност от 228 кВт/310 к.с., а през пролетта на 2016 година пилотът на Volkswagen Бенямин Лойхтер разби предишния рекорд за време на обиколка за автомобили с предно предаване на Северната отсечка на пистата Нюрбургринг зад волана на развиващия максимална скорост 265 км/ч Golf GTI Clubsport S с постижение от 07:49:21 минути – какъв по-добър начин за тържествено отбелязване на 40-годишнината на Golf GTI!

2020 година – Golf GTI VIII

Дигитализиран, комуникационно свързан, с по-отчетлив дизайн и по-активна динамика на пътя от когато и да било преди – с новия Golf GTI марката Volkswagen отново вдига значително летвата в спортния сегмент на компактния клас. Резултатът от положените усилия е новият Golf GTI, който съчетава максимална динамика и максимален комфорт на пътя.

Подобно на всички свои предшественици, последната версия на Golf GTI също е изпълнена с революционни технически характеристики и динамични възможности. Двигателят със система за принудително пълнене с турбокомпресор вече развива максимална мощност от 180 кВт / 245 к.с., а максималният въртящ момент достига 370 Нм. Бързината на реакциите и динамиката на пътя са усъвършенствани с помощта на новия главен блок за контрол на динамиката на автомобила Vehicle Dynamics Manager, който се възползва от предимствата на пълната мрежова свързаност. Става дума за нова система за управление от по-високо ниво, която координира централизирано всички електромеханични функции на ходовата част. По желание новият GTI се предлага и с DCC окачване с адаптивни амортисьори, което дава възможност на водача да подбере свои собствени настройки със строго индивидуални характеристики, използвайки познатата система за избор на профил на шофиране и да се наслади на още по-прецизно и отговарящо на личните му предпочитания поведение на пътя.

Цифровите показания на дисплея на включения в стандартното оборудване на новия модел блок на контролните прибори Digital Cockpit и на екрана на инфотейнмънт системата се активират веднага след отварянето на вратите. Неизменна част от всеки GTI е системата Discover Media с онлайн и стрийминг възможности, докато инфотейнмънт системата Discover Pro с 10-инчов диагонал на екрана се предлага допълнително като максимално ниво на оборудване. Нова възможност за индивидуализация е функцията за активиране на специално създадено GTI оформление на показанията, при което оборотомерът се показва в средата на екрана на Digital Cockpit. Новото индиректно осветление, осигуряващо меко сияние в 30 свободно избираеми цвята на екраните и редица други осветени зони в купето, е част от стандартното оборудване на GTI.

Типичните за GTI детайли са запазени и в новото осмо поколение на спортния модел. Доказалият се във времето класически кариран десен на тапицериите се отличава със свежа стилистична интерпретация и естествено се използва при изцяло новоразработените спортни седалки. В новия Golf вече няма ключ за запалване – той е заменен от Start/Stop бутон (част от стандартното оборудване), който след отваряне на вратите на GTI започва да пулсира в червено, докато двигателят не се стартира. Класическото изпълнение на спортния волан с три спици е трансформирано в нов, облицован с кожа мултифункционален спортен волан със сензорни панели и опционален бутон Travel Assist за включване на системите за асистирано шофиране на Golf със скорост до 210 км/ч.

Дизайнът на новия Golf GTI е органично отражение на нарасналата динамика на пътя при новото поколение. Големите въздушни отвори, ниско разположените стандартни LED фарове и емблематичната светлинна графика на радиаторната решетка в предната част са особено ярки примери в тази насока. За първи път при осмото поколение решетката е допълнена от тясна LED лайстна, която отляво и отдясно прелива в светлините на фаровете. Спойлерът на покрива в задната част, дифузьорът и двете разположени от външните му страни кръгли изпускателни тръби също са сред поразителните черти на спортния GTI вариант.

Свързани публикации

Оставете коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителни полета са маркирани с *

Най-нови

AUTOCLUB.BG във Facebook

Facebook Pagelike Widget

Спорт