728 x 90

Доклад на ООН: Експортът на трошки се изнася към Африка

В доклада се обхваща периода от 2015 до 2018 година като в този интервал от време от развитите страни са изнесени около 14 милиона автомобила.

От доста години насам бяхме свикнали най-старите и евтини автомобили от Европа да се озовават у нас или пазари със сходни потребителски характеристики. Не че това коренно се е променило, но изглежда нова дестинация ни измества от дъното на класациите.

Според актуален доклад на ООН, цитиран от BBC, в момента експортът на стари коли се фокусира към развиващите се държави от целия свят като над една втора от всички тези машини заминават за Африка.

В доклада се обхваща периода от 2015 до 2018 година като в този интервал от време от развитите страни са изнесени около 14 милиона автомобила. Това означава, че за черния континент са отпрашили над 7 милиона трошки.

ООН посочва, че всички тези коли са от от емисионен стандарт Евро 4 и надолу, което означава, че най-новите от тях са на около 15 години. Около 80 процента от изнесените за Африка коли не могат да покрият актуалните изисквания за ефективност и защита на пътниците, които са валидни в Европа.

„През 2017 г. средната възраст на дизеловите автомобили, внесени в Уганда, е над 20 години. Същата е и статистиката за Зимбабве. В над 30 африкански държави на практика няма възрастово ограничение за колите, които се движат по пътищата“, добавя Джейн Акуму, която също работи по изготвянето на доклада.

Голяма част от колите, посочва още BBC, са с липсващи основни компоненти като въздушни възглавници или филтри за изгорелите газове. Голям е делът и на возилата, претърпели сериозни инциденти.

„От тези 14 милиона автомобила, изнесени от развитите държави, около 80% изобщо не отговарят на минималните изисквания за движение по пътищата. Те не покриват екологичния стандарт Евро 4, въведен през 2005 г. Това означава, че те генерират 90% повече вредни емисии“, коментира Роб де Йонг от Екологичната програма на ООН, който е работил по доклада.

Точно както често се случва и на колите, внесени в България, голяма част от машините експорт за Африка се разделят със заводските си катализатори или DPF филтри. Това означава, че емисиите на вредни газове, които изхвърлят, надхвърлят нормите с няколко пъти.

„Най-често се свалят катализаторите, тъй като съдържат платина и стойността им на пазара на вторични суровини може да достигне до 500 долара. На тяхно място се заварява обикновена стоманена тръба. Някои коли са с премахнати въздушни възглавници, други са със свалени системи против блокиране на колелата“, обяснява Роб де Йонг oт Програмата на ООН за околната среда.

10 коли, които се произвеждат в Африка

Свързани публикации

Оставете коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителни полета са маркирани с *