728 x 90

Toyota Yaris вече е произведена 10 милиона пъти

    Toyota Yaris достига крайъгълен камък в статистиката на своите продажби през 25-та година от началото на производството Носител на множество награди и на име с неувяхваща популярност Yaris достигна границата от 10 милиона кумулативни глобални продажби, присъединявайки се към редиците на неизменно добре приеманите модели в гамата на Toyota, като Corolla, Camry, RAV4, Hilux и

    Toyota Yaris достига крайъгълен камък в статистиката на своите продажби през 25-та година от началото на производството

    Носител на множество награди и на име с неувяхваща популярност Yaris достигна границата от 10 милиона кумулативни глобални продажби, присъединявайки се към редиците на неизменно добре приеманите модели в гамата на Toyota, като Corolla, Camry, RAV4, Hilux и Land Cruiser достигнали границите на продажби с осемцифрени числа. Yaris е водещ за класа еталон за иновации и пионер във въвеждането на нови технологични решения и концепции в компактния сегмент в продължение на почти четвърт век – период в който той е неизменно сред най-продаваните модели на Toyota в Европа. Актуалното поколение на Yaris доказа своята адаптивност към нуждите на клиентите, с разширяването на семейството на Yaris. В него бяха включени оценени по достойнство модели като спортния GR Yaris, с неговата насоченост към повече динамика, станал факт през 2020 г., и градския кросоувър SUV с по-висока каросерия, Yaris Cross представен през 2021 г.

    До края на февруари 2023 г. кумулативните продажби на семейството модели Yaris в Европа достигнаха 5 155 506 броя, от представянето на първото поколение Yaris през 1999 г. През 2022 г. продажбите на моделите от гамата на Yaris представляват над една трета от общите продажби на Toyota в Европа със 185 781 броя Yaris, 156 086 Yaris Cross и 5 392 GR Yaris, представляващи 8% от общия сегмент. Yaris е истински глобален модел на Toyota напускаш поточните линии на заводи на компанията по целия свят. Първоначалното производство на Yaris започва през януари 1999 г. в завода Такаока в Аичи, Япония. Днес Yaris разчита на производствени бази в 10 държави: Япония, Бразилия, Китай, Тайван, Индонезия, Малайзия, Пакистан, Тайланд, Франция и Чехия. В Европа Toyota Motor Manufacturing France (TMMF) произвежда Yaris от 2001 г. и Yaris Cross от 2021 г., същата, в която Toyota Motor Manufacturing Czech Republic (TMMCZ) в Колин също започна производството на Yaris, за да отговори на нарастващото търсене на модела в Европа. Общото европейско производство на семейството на Yaris достигна над 4,6 милиона броя до края на 2022 г.

    Ключови компоненти в Yaris, като бензиновите двигатели и хибридните електрически задвижвания, както и трансмисиите, също се произвеждат на местно ниво, в Toyota Motor Manufacturing Poland (TMMP), което доставя компоненти както за TMMF, така и за TMMCZ. Като част от своята мисия да осигури стилна, практична мобилност, съответстваща на изискванията на съвременния живот, Yaris има завидна история на иновативни решения в областите на безопасността, ефективността и динамиката, създавайки трайна и устойчива привлекателност за клиентите. Първото поколение Yaris спечели толкова ценената титла „Автомобил на годината“ през 2000 г., с което стана първия модел на Toyota, който някога е печелил това признание. С това той допълни наградата „Автомобил на годината“ в Япония получена през същата година и  присъдена на Toyota Vitz, името с което моделът се предлага в Япония. Всяко следващо поколение на Yaris беше избирано за „Автомобил на годината“, а през 2021 г. сегашното поколение стана първия модел, спечелил втора титла „Автомобил на годината“ през 21-ви век.

    Първо поколение – Piccolo Genio, или другояче казано „Малкият гений“

    В края на 90-те години Toyota решава да разработи нов глобален компактен автомобил за 21-ви век. Новият модел трябва да надгради постигнатото от високо ценения малък модел на Toyota Starlet – доста трудно начинание предвид популярността на последния. За да се постигне това, моделът трябва да има модерен външен вид и да включва най-новите технологични решения, предлагайки визия за автомобилостроенето през следващото хилядолетие. За постигането на тази цел той трябва да пренапише правилата за конструиране на малки автомобили с революционните си “big-small” („голям-малък“) дизайн и конструкция. Светът за първи път получава представа за това как ще изглежда модела на Toyota с изцяло нова концепция, Toyota Funtime , на автомобилното изложение във Франкфурт през 1997 г. Той е част от проекта „Fun“ за концептуални модели имащи за цел демонстрирането на гъвкавостта на техническото решение със споделената конструктивна платформа. Стилистиката на концептуалния автомобил е дело на European Office of Creation (Европейски офис за творчество (EPOC)) на Toyota в Брюксел, Белгия.

    Година по-късно новата моделна серия Toyota Yaris прави своя дебют на автомобилното изложение в Париж. Външният дизайн е дело на EPOC — който скоро ще стане Toyota European Design Development (ED2 ) — а интериорната стилистика е резултат от сътрудничество между центровете в Европа и Япония. Първото поколение Yaris е стилно, с характерна визия и целенасочено създадено за спецификите на европейски вкус. То има сравнително висока, просторна и органично оформена каросерия, изградено около централната дизайнерска концепция за човешките измерения. Въпреки че външните размери са приятно компактни, вътрешността на супермини модела Yaris предлага удобен и практичен интериор, който надвишава пространството, предлагано в много по-големи автомобили, с изобилие от място за главите на пътниците и гъвкави седалки, позволяващи максимално увеличаване на багажното пространство. Интелигентната, минималистична компановка и привлекателната естетика по никакъв начин не водят до компромиси с безопасността. Първият Yaris се превръща в най-сигурния автомобил в своя сегмент според оценките на Euro NCAP, задавайки тенденция, която продължава и до днес.

    Задвижването на иновативното първо поколение Yaris включва авангарден и ефективен 1,0-литров бензинов двигател – наречен Mighty Atom („Могъщият атом“) заради способността му да осигурява мощност, еквивалентна на тази характерна за 1,4-литров двигател. Той има мощност от цели 68 к.с. по DIN и печели международната награда „Двигател на годината“ за 1999 г. Yaris завинаги се записва в историята на Toyota, когато получава наградата „Автомобил на годината“ за 2000 г., първият модел на Toyota, който е печелил престижния приз, присъждан от жури от европейски автомобилни журналисти. Журито оценява по достойнство стилистиката на външността на първото поколение на Yaris, както и гъвкавостта и функционалността на вътрешността. Специално внимание получава 1,0-литровият двигател на Yaris оценен високо за своята високотехнологичност и ефективност. Журито отбелязва, че това е най-добрият 1,0-литров двигател, предлаган при сериен автомобил. По-късно през годината, Toyota предлага на клиентите и втора възможност за задвижване за варианта с пет врати под формата на 1,3-литровия VVT- i агрегат, предлагащ мощност от 87 к.с. по DIN.

    През 2001 г. Yaris изиграва основна роля при стартирането на марката T-Sport насочена към динамиката в Европа. Yaris T-Sport с три врати е оборудван с 1,5-литров VVT- i двигател, с мощност от 106 к.с. по DIN к.с. при 6000 об./мин., и включва настроена за високо ниво на динамика ходова част, усилена каросерийна структура и спортен интериор. Водещият в класа „хотхеч“ е по-бърз в дисциплината ускорение от 0 до 100 км/ ч от повечето 1,6-литрови конкуренти постигайки това за 9,0 секунди и е по-бърз при ускоряване от 60 до 100 км/ч (8,4 секунди) от всички сравними конкуренти. Успехът на Yaris T-Sport поставя основите за динамични версии, които ще бъдат включвани в гамата на всяко поколение на Yaris оттогава. С представянето на 1,4-литровия дизелов D-4D двигател през 2002 г., Toyota става първата автомобилна компания в света, която произвежда дизелов двигател изцяло от алуминий. С това изборът на задвижване за гамата Yaris е пълен. Yaris бързо се превръща в любимец на клиентите в цяла Европа, намиращи го за практично, забавно и модерно решение за изискванията на ежедневния градски живот и надежден партньор при пътуване на по-дълги разстояния. Това се изразява в постигнатите в глобален план продажби от над 1,2 милиона броя от първото поколение. Иновативният и дружелюбен характер на първото поколение Yaris е може би най-добре обобщен от наименованието, използвано от Toyota в изключително успешната рекламна кампания в Италия, която нежно нарича новия автомобил „piccolo genio“ или „малкият гений“.

    Автомобил с много имена

    Освен с галени прякори, Yaris е известен и с различни имена по света. Вече популярното име Yaris произлиза от „Charis“, единствено число на Charites, гръцките богини на чара, красотата, природата, човешката креативност, добрата воля и плодородието. От дебюта на модела в Япония през 1999 г. до представянето на актуалното поколение, моделът се продава като Vitz. В зависимост от варианта и региона, моделът е известен още като Toyota Platz, Echo, Belta, Vios и Scion iA. На определени пазари се предлага и като Daihatsu Charade и Mazda2. Кумулативният етап от 10 милиона продажби включва само моделите носещи имена Yaris, Vitz, Yaris Cross и GR Yaris.

    Второ поколение – ниво от пет зведи

    Yaris израства с второто си поколение, представено в Европа през 2005 г. Репутацията на автомобила като притежател на интелигентна компановка за постигане на оптимално вътрешно пространство и комфорт, комбинирана с авангардни технологични решения за безопасност, ефективност и динамика става още по-добра, а потребителите получават възможност за още по-ярко изживяване. Подходът “big car thinking” („мислене за голям автомобил“) и нарасналите във всички посоки размери правят второто поколение по-просторно от всякога, предоставяйки пространство подобно на това на конкурентни модели от по-големия C-сегмент. Това е възможно благодарение на плоския под пред задните седалки, който позволява на трима възрастни да седят удобно отзад, където всеки елемент от разделената в пропорция 60:40 седалка може да се плъзга и накланя, за да осигури впечатляващите 880 мм пространство за краката на пътниците отзад. Най-доброто в класа багажно пространство от 737 литра е постигнато отчасти благодарение на удобната система Easy Flat на Toyota, която създава равен под с помощта на бързо и лесно сгъване на задните седалки. Сред показателите за невероятното внимание към детайла и комфорта на пътниците е фината настройка на звука от затварянето на вратите и осигуряването на капацитет за съхранение на предмети от 18,2 литра само в арматурното табло.

    Подобрени са качествата на автомобила по отношение на ефективност и динамика, а така също и поведението при шофиране и комфортът на возене, в известна степен и благодарение на аеродинамично ефективната каросерия с коефициент на обтекаемост от едва 0,30. Завидната история за поставяне на по-високи стандарти за безопасност е продължена и разширена с оценка от пет звезди от Euro NCAP за защита на пътниците, за първи път за модел Yaris. Гаранцията за безопасността на пътниците се дължи в голяма степен на авангардната Minimal Intrusion Cabin System – каросерийна система за защита на пътниците на Toyota с до девет въздушни възглавници, позиционирани в целия интериор, включително въздушна възглавница за коленете на водача – крайъгълен камък за автомобил с размерите на Yaris. Второто поколение Yaris се предлага във варианти на каросерията с три и пет врати и с избор от три двигателя. Новият 1,0-литров VVT- i бензинов агрегат осигурява икономичност и динамични качества, като същевременно остава лек и предлага водеща в класа мощност (69 к.с. по DIN) и въртящ момент (93 Нм). 1,3-литровият VVT- i агрегат, „пренесен“ от предишното поколение, остава популярен със своя висок въртящ момент в ниските оборотни диапазони и висока мощност, но е подобрен за да предлага спортно, но балансирано усещане. 1,4-литровият D-4D дизелов двигател еволюира и вече има мощност от 90 к.с. по DIN при 3600 об./мин. Yaris неизменно печели популярност сред шофьори от всички възрасти, а в ролята на по-спорна версия влиза моделът Yaris TS. Този нов спортен хечбек вариант е представен на автомобилното изложение в Париж през 2006 г. и разполага с нов 1,8-литров Dual VVT- i двигател със 132 к.с. по DIN к.с. и спортно окачване. Максималната му скорост е 194 км/ч, а външните изяви включват спортен стил, включително заден спойлер и странични прагове. С повишаването на екологичното съзнание на хората насоките на клиентите към по-малки и по-ефективни автомобили се ускорява в Европа. Yaris е водещ в тази насока, като комбинира елегантна градска стилистика с инженерни иновации. Технологията Toyota Optimal Drive е въведена през 2009 г. и има за цел постигане на по-добри характеристики по отношение на разход на гориво и емисии, без да прави компромис с известната чевръста динамика на Yaris.

    Трето поколение – първият хибрид от модела

    Пионерният дух характеризира всички модели на Yaris, а през 2012 г. третото поколение прави революция на пазара на супермини автомобили, с въвеждането на възможност за поръчване на пълнохибридно задвижване, превръщащо го в технически най-авангардния Yaris до този момент. Три години развойна работа са необходими за цялостен анализ и конструктивни адаптации на технологията Hybrid Synergy Drive, включително промяна на около 70% от компонентите на двигателя, за да бъде създадена възможно най-леката и компактна хибридна система на Toyota, при това без компромис по отношение на ефективност, динамика, вътрешен комфорт или багажно пространство. Като първия пълнохибриден модел в B-сегмента – на практика още едно авангардно решение въведено при модела – Yaris става символ на отдадеността на Toyota да направи предимствата на хибридните технологии, като ефективност и шофиране без стрес, достъпни за непрекъснато нарастващия брой клиенти и ангажимента на компанията да въведе пълни хибриди в цялата си моделна гама. Благодарение на модерните технически решения като системата за рециркулация на отработилите газове и електрическата водна помпа, хибридната технология в Yaris със системна мощност от 100 к.с. по DIN осигурява най-добрите в класа параметри по отношение на динамика и разход на гориво, както и възможност за шофиране в чисто електрически режим за първи път без вредни емисии от ауспуха.

    Третото поколение на Yaris не само е новаторска техническа стъпка напред, то се превръща в  еталон за стилен, изтънчен външен дизайн, със смели цветови решения и аеродинамично оптимизирана форма на каросерията, която постигна водещ в класа коефициент на обтекаемост от 0,287. През 2017 г. европейските екипи за дизайн и разработки Toyota European Design and Development и инженерните екипи на Toyota в Европа поемат водеща роля в глобален проект на стойност 90 милиона евро за модернизиране на третото поколение Yaris, резултатът от който е въвеждането на над 900 нови части за подобряване на дизайна, динамичните качества и безопасността. Надграждайки върху петзвездната оценка за безопасност на Euro NCAP, технологиите Toyota Safety Sense са въведени в цялата гама на модела като част от фейслифта, доказвайки още веднъж, че безопасността се предлага като стандарт за Yaris. Новият свеж външен вид от своя страна включва промени в стилистиката на предната и задната част и е създаден в дизайнерското студио на Toyota ED2. Завръщането на Toyota в Световния рали шампионат на FIA (WRC) през 2017 г. под ръководството на Toyota GAZOO Racing води до разработването на лимитираната серия Yaris GRMN, първият GRMN (което означава „GAZOO Racing, настроен от Майстора на Нюрбургринг“) performance модел на Toyota произвеждан и продаван в Европа. Автентичността на спортния модел на Yaris GRMN става гарант за това всичките 400 бройки да бъдат разпродадени, преди автомобилът дори да стигне до шоурума. През 2018 г. вдъхновеният от състезанията Toyota GAZOO Yaris GR SPORT е представен като част от гамата и първи модел със спецификация GR SPORT, предлаган в Европа. Продължаващият успех на името GR SPORT води до представянето на вдъхновените от спортните серии  спецификации в гамата на Toyota в Европа включващи Yaris, Yaris Cross, Corolla, C-HR, RAV4 и Hilux.

    Четвърто поколение – динамика, ефективности и безопасност

    Четвъртото поколение на Yaris, представено на пазара през 2020 г., е проектирано да бъде най-безопасният компактен автомобил в света, благодарение на авангардните системи за подпомагане на водача (ADAS), предлагани като стандартно оборудване. Това е и първият модел, предлаган в световен мащаб като Yaris. Връщането към концепцията “big-small” („голям-малък“) води до създаване на още по-динамичен външен вид, по-къс, по-широк и по-нисък от предишния модел, с мощен дизайн на купето, изразяващ чевръстия характер и компактността, необходими за движение в градски условия и паркиране, като същевременно запазва вътрешното пространство и комфорта. Ключов елемент за постигане на по-амбициозните цели на четвъртото поколение е конструктивната платформа Toyota New Global Architecture (TNGA) GA-B. Yaris става първият компактен автомобил, изграден върху тази модулна платформа, която подобрява динамичните характеристики и поведението на пътя и управляемостта чрез нисък център на тежестта и каросерия с висока здравина. Платформата GA-B допринася също и за създаване на привличащ вниманието дизайн, следващ стилните линии на стойката на спринтьор на стартовите блокове. По-широк, нисък и с по-компактен външен вид, както и с по-ниска позиция на седене за водача, моделът създава  „кондензиран и пъргав“ вид на енергичен, динамичен автомобил, винаги готов да стартира и да се движи.

    Общата ефективност на задвижването е увеличена с 22% без компромиси по отношение на динамиката, като същевременно с това мощността е увеличена с 16% , до обща мощност на системата от 116 к.с. по DIN. По-ангажиращото шофиране осигурява по-бърза реакция при подаване на газ, а това допринася за 15% снижаване на времето за ускоряване от 0 до 100 км/ч, което е 9,7 секунди. Най-новото поколение хибридна технология е оптимизирано по отношение на тегло, мощност и ефективност, а това от своя страна трансформира възможностите за шофиране в електрически режим EV на Yaris. Водачът и пътниците могат да се насладят на спокойствието на чисто електрическото задвижване при скорости до 130 км/ч, а увеличената мощност на хибридната система осигурява подобрено ускорение при ниски скорости и на магистрала, като по-линейното ускорение създава по-силно усещане за удоволствие от шофирането. Четвъртото поколение Yaris отново става най-популярният модел на Toyota в Европа и най-продаваният модел в региона за първи път, благодарение на модерната си комбинация от компактен, добре оборудван градски шик и най-нисък разход на гориво в класа.

    Малко повече от две десетилетия, след като Yaris печели първата титла „Автомобил на годината“ за Toyota, четвъртото поколение Yaris е избрано за „Автомобил на годината“ за 2021 г. от жури от 59 европейски автомобилни журналисти. Журито оценява по достойнство  хибридната технология на Yaris осигуряваща плавно шофиране, ниски емисии и достъпна цена – което илюстрира факта че повече от 80% от купувачите на Yaris избират хибридното задвижване. Стилистиката на Yaris също е оценена високо, заедно с динамичното поведение и водещата в класа безопасност. През 2022 г. новият Yaris GR SPORT, базиран на четвъртото поколение Yaris, влиза в продажба в Европа с ексклузивния, нов външен цвят Dynamic Grey и двуцветен черен акцент. Нови 18-инчови джанти по поръчка с машинно обработени сегменти с червени акцентни линии подсилват линията на GAZOO Racing, а предната решетка получава напълно нов мрежест дизайн, който се отличава с ярко изразен мотив „G“. Yaris GR SPORT също така предлага възможност за настройка на окачването и увеличена здравина на каросерията за по-отзивчиво, комфортно и ангажиращо изживяване.

    GR Yaris – печелещият победи спортен автомобил

    Следвайки коловозите на успешния Yaris GRMN и първия Yaris GR SPORT, през 2020 г. факт става и първият оригинален performance модел на GAZOO Racing, GR Yaris. Този спортен автомобил с одобрение за движение по шосета е вдъхновен от успеха на Yaris World Rally Car, който е спечелил на Toyota GAZOO Racing World Rally Team една титла при производителите и две титли при пилотите и навигаторите към момента на пускането на модела. Той запазва ролята на модела като пътеводител за иновативни технологии и получава безпрецедентно признание, превръщайки се незабавно в модерна класика. GR Yaris е разработен директно на базата на рали опита на Toyota и е базиран на уникална конструкция, съчетаваща новата GA-B платформа, но със задна част, адаптирана от платформата GA-C. Комбинацията включва леки алуминиеви панели на каросерията и усилен покрив от карбонов композит, както и компоненти с по-ниско тегло в целия автомобил. В сърцето на автомобила е най-мощният трицилиндров двигател в света, който също така е и най-малкият и лек 1,6-литров турбо агрегат. С мощност от 261 к.с. по DIN и 360 Нм въртящ момент, той изстрелва GR Yaris от стационарно положение до 100 км/ч само за 5,5 секунди и така до електронно ограничена максимална скорост от 230 км/ч.

    Собственото тегло от само 1280 кг осигурява на GR Yaris отлично съотношение тегло/мощност от 4,9 кг на една к.с. (DIN). Мощността се разпределя чрез системата за постоянно, електронно контролирано, задвижване на всички колела GR-FOUR. Тази изключителна комбинация е гарант за това ограниченото производство от 25 000 бройки бързо да се разпродаде на нетърпеливи ентусиасти, желаещи да изпитат най-екстремния Yaris, създаван някога. GR Yaris също е в авангарда на стремежа на Toyota за въглеродно неутрално бъдеще за серийни автомобили и моторни спортове. Илюстрирайки постоянния ангажимент на компанията да инвестира в нови и разнообразни технологии за задвижване, разработката на GR Yaris H2, включваща двигател с вътрешно горене захранван с водород и с почти нулеви емисии от ауспуха, получава своя европейски дебют през август 2021 г. Лично президентът на Toyota Motor Corporation Акио Тойода, съпътстван от рали легендата Юха Канкунен, правят  демонстрационни обиколки на Рали Ипр в Белгия. С промяната в правилата на Световния рали шампионат, Toyota GAZOO Racing представя GR Yaris Rally1, базиран на шосейния модел, за сезон 2022. Към днешна дата Toyota GAZOO Racing World Rally Team е постигнал впечатляващите три титли при производителите и четири при пилотите и навигаторите, което води общия брой титли на Toyota в Световния рали шампионат до шест при производителите.

    Свързани публикации

    Оставете коментар

    Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителни полета са маркирани с *

    Най-нови

    AUTOCLUB.BG във Facebook

    Facebook Pagelike Widget

    Спорт