728 x 90

Toyota Aygo X: Малкият пораснал

    Имахме възможност да изпробваме Aygo X в точните условия да усетим разликата му спрямо обикновения модел – лек планински снеговалеж, силно разбити пътища и температури под нулата. Toyota Aygo се появи на бял свят за първи път преди близо 20 години и по-точно през 2005 година, когато моделът дебютира под формата на съвместна разработка между

    Имахме възможност да изпробваме Aygo X в точните условия да усетим разликата му спрямо обикновения модел – лек планински снеговалеж, силно разбити пътища и температури под нулата.

    Toyota Aygo се появи на бял свят за първи път преди близо 20 години и по-точно през 2005 година, когато моделът дебютира под формата на съвместна разработка между японския концерн Toyota и френския концерн PSA. В резултат на съвместните им усилия се роди триото Toyota Aygo, Citroen C1 и Peugeot 107, налични във версии с три и пет врати, както и с избор между еднолитров трицилиндров атмосферен бензинов мотор с 68 к.с. (доставян от Toyota) и четирицилиндров турбодизел с 55 коня (PSA), като вторият доста скоро отпадна от гамата поради слабо търсене вследствие на високата цена. Разликите между трите модела се ограничават най-вече до външния дизайн, оборудването и възможностите за индивидуализация – в техническо отношение разлики почти няма. Така беше и при второто поколение на мъниците, които запазиха имената си, единствено при Peugeot 107 беше преномериран на 108.

    Какво се промени с времето?

    При дебюта на японско-френското трио, търсенето на модели от най-малкия клас в Европа все още беше огромно и неслучайно модерните за времето си леки и ефективни мъници успяха да си извоюват голяма популярност, като на най-добри продажби в повечето европейски държави можеше да се похвали именно Toyota Aygo – дълги години това беше едно от най-изгодните предложения за нов автомобил у нас (имаше период, в който специални промоционални серии на модела стартираха с цени от около 14 000 лева!), а комбинацията от пъргавина, икономичност, здравина и практичност допринесе за добрия имидж на Aygo. Наследникът излезе през 2014 година, когато най-малките модели вече бяха едновременно поскъпнали и пораснали, поради което не е учудващо, че ако нов добре оборудван екземпляр от първото поколение можеше да се купи за под 20 000 лева, при втората генерация всичко отиде с 4-5 хиляди лева нагоре. От друга страна обаче, моделът продължи да се търси много, първо защото предлагането на толкова компактни градски автомобили вече беше намаляло и второ, нека не забравяме, че съотношението цена-качества реално си остана повече от прилично. Затова и не е учудващо, че Aygo и до днес се радва на солидна популярност както сред частните, така и сред корпоративните клиенти – това е един от най-често срещаните автомобили за разнасяне на пици или суши в София, както и популярен избор сред куриери, мобилни оператори и прочее.

    От Aygo към Aygo X

    Неотдавна Toyota разшири гамата си с модела Aygo Х, който се класифицира като кросоувър. В технологично отношение моделът се базира на платформата GA-B, която е позната от последното поколение на Yaris, както и от неговия дериват Yaris Cross. Междуосното разстояния спрямо Aygo е увеличено с 9 см, а общата дължина на каросерията – с почти 24 см. Макар да е пораснал във всички направления, Aygo Х си остава един доста компактен градски модел с всички произтичащи от това плюсове по отношение на лекотата при маневриране – радиусът на обратен завой е едва 9,4 метра, а малките размери на каросерията и добрата видимост от мястото на водача са добра предпоставка за ловко справяне с предизвикателствата на градските джунгли. Всичко в този автомобил работи с лекота, сякаш на игра – воланът, дозирането на спирачките, линейното ускорение при подаване на газ, всичко е настроено по начин, който не ви напряга, а напротив – опитва се да облекчи всекидневието ви.

    Добре дошли в София

    Макар съвсем логично да нямаме основание да очакваме върхови динамични показатели от трицилиндровия агрегат със 72 к.с. и 93 Нм, той се справя много добре със задачата си и се усеща дори чевръст в градска среда, а съвместната му работа със CVT трансмисията е доста по-сполучлива, отколкото принципно очакваме от точно този тип предавателни кутии. Разходът на гориво също е забележително умерен – в зависимост от стила на каране и трафика, той е около 5,5-6,0 литра на сто километра, подчертавам – в градски условия. За вас не знам, но според мен градски разход от под шест на сто посред зима в София, при това с автомобил без помени от хибридизация, е чудесно постижение, идващо да ни припомни че една лека машина с ефективен двигател често върши по-добра от тежък автомобил с тежка и сложна технология, даваща реални ползи само в тесен кръг от ситуации.

    Интериор без изненади, но и без разочарования

    Интериорът е сравнително семпло, но стилно обзаведен, а 9-инчовият тъчскийн на средната конзола е един от най-големите в сегмента. На борда на по-скъпите изпълнения има и редица други удобства като климатроник, безжично зареждане на телефон и така нататък. Интересно е да се спомене, че наред с четирите пакета със специфични елементи за индивидуализация, сред които вариантите „Хром“ и „Червено“ със съответния тип акценти за украса на екстериора и интериора, има и версия Envy AIR Canvas Roof с мек отварящ се текстилен таван. Много приятно ни изненада и балансираното представяне на ходовата част – автомобилът поема неравностите по пътя доста гладко и спокойно, като същевременно колебанията на каросерията никога не стават твърде натрапчиви. Спирачките и сцеплението също оставиха много добри впечатления, при това в зимни условия.

    Всичко необходимо и нищо излишно

    Като цяло Aygo X е от автомобилите, които колкото повече шофирате, толкова повече започвате да цените, защото той е от онези симпатични по характер модели, които не ви дразнят с нищо ненужно, но и не ви лишават от нищо необходимо. Ако трябва да съм откровен, единствената щипка сол в цялостното отлично представяне касае цената, и по-точно цената на добре оборудваните версии. Базовият модел на Aygo X се продава срещу 29 700 лева, което предвид всеобщото поскъпване в автомилния сектор (и не само в него) изглежда като съвсев прилично предложение. Добре оборудваният тестов автомобил обаче идва с цена около 43 000 лева.

    ЗАКЛЮЧЕНИЕ

    Aygo X е един чудесен градски автомобил, който ни припомня че не се нуждаем непременно от много, за да имаме всичко необходимо – той е лек, маневрен, икономичен, достатъчно чевръст в града, отлично оборудван, достатъчно просторен, вози добре и предлага чудесна ергономия. Единствено цената на добре екипираните версии изглежда с една идея по-висока от необходимото.

    Текст: Божан Бошнаков
    Снимки: Виктор Брайков

    Свързани публикации

    Оставете коментар

    Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителни полета са маркирани с *

    Най-нови

    AUTOCLUB.BG във Facebook

    Facebook Pagelike Widget

    Спорт