728 x 90

Top Fuel драгстърите: Перспектива на бруталната мощност

    Какво причиняват 10 000 к.с. на гумите при старт? Нека започнем с малко базова информация относно Top Fuel драгстърите, за да добием перспектива за измеренията на мощността в тази толкова брутална дисциплина. 8,2-литровите HEMI двигатели имат 10 000 к.с. или казано с други думи – мощността на един такъв драгстер е колкото на първите 5

    Какво причиняват 10 000 к.с. на гумите при старт?

    Нека започнем с малко базова информация относно Top Fuel драгстърите, за да добием перспектива за измеренията на мощността в тази толкова брутална дисциплина.

    • 8,2-литровите HEMI двигатели имат 10 000 к.с. или казано с други думи – мощността на един такъв драгстер е колкото на първите 5 редици от стартовата решетка във F1 комбинирано.
    • Разходът на гориво също е подобаващ при секундна консумация между 4,5 и 5,7 литра нитро-метан. Напълно натоварен Boeing 747 изразходва същото количество керосин, но мощността е с 25% по-ниска.
    • Разликата с шосейните двигатели Dodge HEMI e, че те не могат да задвижат дори и компресора на състезателния агрегат.
    • Въздъхът от компресора при ускоряване е толкова сгъстен, че горивната смес се компресира до почти твърда форма преди запалване. Цилиндрите работят на ръба на хидравличната блокировка при пълна газ.
    • Нитрометанът гори в жълто. Грандиозният бял пламък, наблюдаван над ауспусите през нощта, е в следствие на необработен горящ водород, който се дисоциира от водните пари, заради изключително високите градуси на горене.
    • Електродите на запалителната свещ се изразходват напълно по време на състезание. След половината път двигателят вече работи като дизелов само от компресия плюс искрите в изпускателните клапани при над 760℃. Двигателят може да бъде изключен само чрез прекъсване на потока на гориво.
    • Ако някоя искра дефектира при запалване, насъбраното нитро в буталата създава достатъчна сила, че да експлодира главата на цилиндрите, а понякога дори самият блок се разполовява.
    • При ускорението на финала с над 500 км/ч, върху шофьора действат сили на притискане от около 4G, a при старт тази сила дори надвишава 8G. Задействането на парашутите влияе с отрицателни 6G.
    • От началото до края на отсечката двигателят прави 540 оборота, а целият му живот (включително бърнаута в началото) е едва 900 оборота, преди да се нуждае от основен ремонт.
    • Ускорението от 0-160 отнема едва 0,8 секунди, 0-320 – 2,2 секунди. Бариерата от 500 км/ч се преминава за под 3,5 секунди.
    • Нищо на света не ускорява по-бързо на твърда настилка.

    Това се казва скорост!

    Настъпи и моментът да си представим хипотетична ситуация, в която се движите в суперспортен модел като McLaren 720S със 320 км/ч. Над километър пред вас стои Top Fuel драгстър, който е готов за старт. В момента, в който го настигнете, за него светофарът светва зелено. И двамата давате пълна газ, като вие имате натрупана скорост от 320 км/ч. За тези 400 м., които продължава състезанието, вие ще чуете неописуем тътен, способен да пробие тъпанчетата ви. Освен това, на третата секунда вече ще сте задминати и драгстърът ви е оставил някъде в далечината

    Свързани публикации

    Оставете коментар

    Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителни полета са маркирани с *

    Най-нови

    AUTOCLUB.BG във Facebook

    Facebook Pagelike Widget

    Спорт