От зимата на 2022 г. – забраняват дизели с Евро 3 в центъра на София

Още от следващата зима ще бъдат оформени две зони в центъра на София, в които ще бъде забранен достъпът на силно замърсяващи превозни средства. Според информация на Дневник, първите потърпевши от новата екологична мярка ще бъдат дизеловите коли с Евро 3 и бензиновите с Евро 2. Предвиждат се два плана за поетапно ограничаване на достъпа

Още от следващата зима ще бъдат оформени две зони в центъра на София, в които ще бъде забранен достъпът на силно замърсяващи превозни средства. Според информация на Дневник, първите потърпевши от новата екологична мярка ще бъдат дизеловите коли с Евро 3 и бензиновите с Евро 2.

Предвиждат се два плана за поетапно ограничаване на достъпа на автомобили с ДВГ до централните зони на столицата. Единият е по-плавен с край през 2032 г., а другият – по-ударен с пълна мярка от 2027 г.

Според втория, от 2023 г. центърът ще бъде забранен за дизели с Евро 4 и бензинови с Евро 3. От 2024 г. – само за дизели Евро 5. От 2025 г. – за дизели Евро 6, бензинови Евро 4, а през 2026 г. – дизели Евро 6d и бензинови Евро 5. От 2027 г. – забрана за влизане в зоните и на дизели Евро 7, и бензинови Евро 6d.

В по-плавния вариант тези етапи ще се прилагат с по две години по-бавно и процесът трябва да приключи през 2032 г.

Всички тези мерки бяха обсъдени по време на конференцията „Предизвикателства и възможности за подобряване на качеството на въздуха“, в рамките на която бяха представени резултати от изследване на емисиите от автомобилите в столицата, проведено от International council on Clean Transportation (ICCT). Цифрите до голяма степен разкриват потресаващата картина на родния автомобилен парк.

„София страда най-много от въздух, замърсен с фини прахови частици (ФПЧ) с размер до 2.5 и до 10 микрона. Те много надвишават нормите на Европейския съюз и Световната здравна организация. Дизеловите двигатели с екостандарт до Евро 4 имат сериозен принос – 56% за азотния оксид и 86% от ФПЧ, като тези коли съставляват 28% от целия автомобилен парк“, коментира Йоан Бернард от ICCT.

Около 15 процента от автомобилите в София нямат екологичен стандарт, а други 15 процента имат едва Евро 1 или Евро 2. Засега са подготвени две нискоемисионни зони, които трябва да заработят от зимата на 2022/2023 година. Първата е зона „Център“, която има границите на сегашната Синя зона, с изключение на Орлов мост. Втората зона ще бъде по-обширна и ще има следните граници:

Бул. „Сливница“ – Сточна гара- бул. „Данаил Николаев“- бул.“Ситняково“- бул.“Пейо Яворов“- бул.“Никола Вапцаров“- бул.“Черни връх“- бул.“Хенрих Ибсен“- бул. Петко Тодоров“-бул.“Иван Гешов“- бул.“Константин Величков“.

Прочети още:
Мият улици и тротоари в София, почистват отводнителни шахти

Предвижда се първоначално достъпът в зона „Център“ да бъде забранен за колите без екологична категория или с Евро 1 и Евро 2. В зависимост от резултатите след това ограничение ще бъдат взимани нови мерки за коли от по-висока екологична група, както и за по-голям периметър от централната зона.

„Като първи етап от въвеждането на нискоемисионни зони в София се предвижда забрана за влизане в тях за най-замърсяващите автомобили. Това са автомобилите, които не притежават евро стандарт, тези от екологична група 1 и дизеловите Евро 2. Според проучванията те представляват около 30% от всички автомобили в града. Към момента общината предвижда забраната да важи за зимния сезон, а не само за дните с превишения на ФПЧ. На следващия етап групата от автомобили, попадащи в забранения списък, ще бъде разширена. Предложението е за живущите в зоните да няма ограничения,“ обясни общинския съветник Зафир Зарков. „Но е важно да дадем една прогноза на гражданите как тази зона ще се развива във времето и кои автомобили ще попадат под рестрикции за влизане, за да могат хората да направят своите планове.“ 

Всички тези мерки все още не са закон. Предстои обсъждането им в Столична община с всички страни, които имат отношение по въпроса. Подготвя се и наредбата, която ще опише подробно кога на кои превозни средства и къде ще бъде забранен достъпът. Очаква се приемането й да стане до лятото на следващата година, а влизането й в сила да е от следващата зима.

„В Стокхолм има само един ден в годината със замърсен от газовете на автомобили въздух – когато се провежда парад на ретроколи. Общината стимулира ползването на велосипеди и подпомага купуването на електрически колела и тротинетки. Това е част от решението“, коментира шведският посланик Катарина Рангнит.

Свързани публикации

Оставете коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителни полета са маркирани с *