728 x 90

Забраната за достъп на стари коли се задава, София и Пловдив първи ограничават Евро 2 автомобили

Съвсем скоро, най-вероятно от следващата зима, най-големите градове в България ще въведат ограничен достъп до своите центрове за стари и замърсяващи автомобили. Това ще стане възможно, благодарение на текст в Закона за чистотата на атмосферния въздух (ЗЧАВ), който дава право на общините да прилагат мярката в дни с превишени норми на вредните емисии във въздуха,

Съвсем скоро, най-вероятно от следващата зима, най-големите градове в България ще въведат ограничен достъп до своите центрове за стари и замърсяващи автомобили. Това ще стане възможно, благодарение на текст в Закона за чистотата на атмосферния въздух (ЗЧАВ), който дава право на общините да прилагат мярката в дни с превишени норми на вредните емисии във въздуха, съобщава Дневник.

„Общините очакваха точно тези промени в закона, които да им позволят да изготвят своите проекти за такива зони. В момента са в процес на разработването им и след това ще ги въведат, но нямаме данни коя община на какъв етап е в момента“, обяснява пред изданието Десислава Стойкова, юрисконсулт на Националното сдружение на общините.

Любопитна изглежда ситуацията с еко стикерите. Новата власт обмисля цялостното им отпадане, както и това на всички останали стикери по предното стъкло на автомобила и цялостната дигитализация на информацията за шофьора и превозното средство. От друга страна, Стойкова обяснява, че поставянето на еко стикери на колите при ГТП е част от системата за въвеждане на нискоемисионните зони в големите ни градове.

София и Пловдив са най-напред в интегрирането на нова система, която ще контролира достъпа на превозни средства до централните зони на двата града. „Тя [София – бел. ред.] е на финалната права и в София се планират две зони – едната ще обхваща историческия център, а другата ще е с по-широк обхват“, обяснява зам.-председателят на транспортната комисия Зафир Зарков.

Предвижда се на първия етап от забраните ограниченията да обвахат колите с екологичен стандарт до Евро 2. Рестрикциите няма да важат за адресно регистрираните граждани в обсега на тези нискоемисионни зони. Първоначално се смяташе, че ограниченията ще започнат от автомобили Евро 3.

Зоните в София ще бъдат две, а границите им вече са определени. Контролът на достъпа ще се осъществява посредством камери, като инфраструктурата е вече почти напълно завършена. „Видеосистемата може да разчита регистрационния номер и веднага ще установява автомобилът с каква екокатегория е. Нарушителите, влезли в зоната, ще бъдат санкционирани“, обяснява Зарков. Глобите ще бъдат от 50 до 500 лв. за физически лица и от 200 до 1000 лв. за юридически.

Прочети още:
Утре (9 август) започва ремонт на нова отсечка от Околовръстния път на Пловдив

София е градът с най-голям брой превозни средства на глава от населението в целия Европейски съюз. Средното ниво в ЕС е 450 коли на 1000 жители, а в София стойността е 663 на 1000. Още по-тревожно е, че средната възраст на автомобилния парк е над 19 години при 11.5 години средно за ЕС. „София страда най-много от замърсяването на въздуха с ФПЧ-2.5 и ФПЧ-10, които са с източник от автомобилите и отоплението. Дизелите с екостандарт до Евро 4 са отговорни за 86% от ФПЧ и 56% от азотния оксид във въздуха на града“, се казва в скорошно изследване на въздуха в София.

В столицата ни мярката ще бъде в сила най-вероятно през целия зимен сезон. Финалното решение все още не е взето и предстои да бъде бсъдено и одобрено от Столичния общински съвет. „Няма да има предхождащ етап – само когато има прогноза за високи нива на замърсяване на въздуха в София. Идеята е да се въведе през всички зимни месеци“, обяснява пред Дневник Елица Панайотова, ръководител на проекта „Зелена София“ на Столичната община. 

В Пловдив също се работи по установяване на зони, в които достъпът за стари коли ще бъде ограничен. В момента се проучва кои са най-големите замърсители в града, но очакванията са ограниченията да обхванат автомобили с екологичен стандарт Евро 1 и Евро 2, поне в началото. Не е изключено ограничения да има не само в централните части, а и в други райони на Пловдив, ако мониторингът на замърсяването покаже необходимост.

Свързани публикации

Оставете коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителни полета са маркирани с *