Skoda Fabia Rally 2 e новата рали машина от Млада Болеслав

Skoda Motorsport разработи нов двигател за Fabia RS Rally2 и също така усъвършенства управлението, задвижването и електрониката.

Skoda Motorsport представя наследника на Fabia Rally2 evo. Новият рали модел от Млада Болеслав е базиран на четвъртото поколение Skoda Fabia и поема щафетата от най-успешния Rally2 автомобил от последните години. Skoda Motorsport разработи нов двигател за Fabia RS Rally2 и също така усъвършенства управлението, задвижването и електрониката и разшири функциите за безопасност за пилота и навигатора. Новата Fabia RS Rally2 демонстрира своите възможности в тежка серия от тестове на асфалт, макадам и лед, както и при разнообразни атмосферни условия, и е отлично оборудвана, за да донесе победи и титли в ръцете на клиентските отбори в бъдеще.

Някои от компонентите, използвани при рали автомобилите се различават значително от своя аналог при серийните автомобили. Вместо до девет въздушни възглавници и многобройни електронни асистиращи системи, като тези, с които разполага серийната Fabia, новата Skoda Fabia RS Rally2 в много отношения разчита изцяло на механиката. Тя включва и специализирани компоненти, като предпазна клетка (roll cage) и специално защитен резервоар. За разлика от серийния модел Fabia, рали версията използва сензори само за управление на двигателя и показване на спирачното налягане, позицията на волана и горивото.  Сензорите само предоставят информация; за разлика от серийния модел, те не изпълняват никакви контролни функции. Само контролният блок на двигателя използва данни от сензорите, за да гарантира оптимална работа във всички режими на шофиране и различни атмосферни условия.

Различни спирачни дискове на предния мост за тестове на асфалт и макадам

При рали автомобилите, спирачната система може да спести ценни десети от секундата в надпреварата с хронометъра.  Колкото по-голямо е намаляването на скоростта, толкова по-късно пилотите могат да намалят, за да направят завой.  При маневри с рязко спиране, спирачните дискове лесно достигат температури над 700 градуса по Целзий.   За да се осигури ефикасно охлаждане във всеки един момент, спирачните дискове на Fabia RS Rally2 имат вътрешна вентилация, а за етапите на макадам и асфалт е на разположение и оптимизирана система за охлаждане на спирачките. Спирачните дискове за асфалт имат диаметър 355 мм. отпред и 300 мм. отзад и изискват 18-инчови джанти с размер 8×18. Спирачките, предназначени за макадам, имат размер 300 мм. отпред и отзад. В този случай се използват 15-инчови джанти с размер 7×15.

Специален резервоар за 100% устойчиво гориво или за изкопаемо състезателно гориво

Fabia RS Rally2 има специален резервоар за гориво от удароустойчива гума в съответствие с правилата на Световната автомобилна федерация FIA. Обемът му е 82.5 литра. Специален пълнеж от пяна предотвратява изтичането на гориво. Допълнителна защита се осигурява от композитното покритие от Карбон/Кевлар и абсорбиращ слой от долната страна. През сезон 2022 в Световния рали шампионат на FIA (WRC) ще се използва 100% устойчиво гориво. Това става на базата на модерни суровини и възобновяеми компоненти с висока чистота. Биогоривата се получават от биологични отпадъци и синтетични е-горива. Те се произвеждат чрез възобновяаема енергия, която позволява електролиза от “зелен” водород, както и CO2, който се извлича от въздуха и в индустриални процеси. 100% възобновяемото гориво след това се смесва в лаборатория без никакви компоненти от полезни изкопаеми.

35.8 метра стоманени тръби предпазват екипажа

Инженерите на Skoda Motorsport разработиха предпазна клетка (roll cage) за новата Fabia RS Rally2, която се състои от общо 35.8 метра тръби от високоякостна хром-молибденова стомана и се заварява към шасито при конструирането на каросерията.  След това се монтират страничните панели и покрива. Тази процедура позволява още по-голяма прецизност на производството, както и по-добро напасване и прикрепяне към каросерията.

Специално шаси за рали и по-дълъг експлоатационен живот на компонентите

Шасито на Fabia RS Rally2 също е проектирано според нуждите при рали състезанията. В сравнение с предишния модел, ходът на буталото сега е по-дълъг и Макферсон опорите са по-твърди. В допълнение, инженерите са намалили триенето в амортисьорите. По-голямото междуосие също става повод и за развитието на нова кинематика на окачването.  Освен дизайнът на диференциала, характеристиките на предавателния механизъм и издръжливостта на различни компоненти също са оптимизирани.

Лесно управление с тъчпад и бутони на волана

По-големият основен дисплей на Fabia RS Rally2, на който дори може да се показва видео информация, позволява интуитивно управление по време на състезание. Интериорът включва и нов централен контролен панел със сензорен екран и вграден интерком. Пилотът има достъп до многобройни функции директно чрез бутоните на волана, а бутонът за старт на двигателя също е вграден във волана, където е лесно достъпен ако, например, двигателят спре след завъртане.

Усъвършенствано разпределение на тежестта, благодарение на по-широкото купе и по-дългото междуосие

Шасито, базирано на настоящото поколение на серийния модел Skoda Fabia, позволи на инженерите допълнително да оптимизират характеристиките на движение на рали автомобила. Fabia RS Rally2 използва предимството на по-дългото междуосие на четвъртото поколение Fabia, което прави автомобила по-тих, като същевременно осигурява по-стабилна задна част.  В сравнение с Skoda Fabia Rally2, резервоарът е преместен и допълнителното място в двигателния отсек е използвано за по-голям междинен охладител.

Правилата за Rally2 на Международната автомобилна федерация (FIA) предвиждат 1.6-литров турбо двигател, базиран на сериен двигател, за автомобилите в тази категория. При разработването на задвижването на новата Skoda Fabia RS Rally2, Skoda Motorsport избра да го базира върху 2.0 TSI двигателя с интегриран изпускателен колектор от серия EA888, който се използва и при RS моделите на марката. В сравнение с двигателя на Fabia Rally2 evo, новоразработеният четирицилиндров двигател включва обновени смукателен и изпускателен отвор, оптимизирани бутала и горивни камери, променливо регулиране на клапаните и обновена система за смазване за значително подобрен процес на горене.

Инженерите преработиха и изпускателната система, която има нов турбокомпресор, и разработиха иновативен междинен охладител и верига за охлаждане с по-голям капацитет за охлаждане. Fabia RS Rally2 има и нов софтуер за управление на двигателя. Диаметърът на ограничителя на въздух е 32 милиметра, в съответствие с техническите изисквания на FIA за категория Rally2. Това води съответно до мощност на двигателя от около 214 kW (289 к.с.) и максимален въртящ момент от 430 Nm.

Свързани публикации

Оставете коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителни полета са маркирани с *