728 x 90
Error, no Ad ID set! Check your syntax!

През 80-те GM доставя 12 500 калпави таксита в Ирак, Саддам Хюсеин отказва да довърши сделката

Точният произход на тази сделка от 1980 г. между GM и Саддам Хюсеин е неясен, като изключим факта, че Ирак по това време няма местна автомобилна индустрия и се нуждае от автопарк с издръжливи автомобили за правителствени дейности и таксиметрови услуги. Обикновено убийствените диктатори избират по-интересни машини, но Саддам се спира на Chevrolet Malibu, вероятно

Точният произход на тази сделка от 1980 г. между GM и Саддам Хюсеин е неясен, като изключим факта, че Ирак по това време няма местна автомобилна индустрия и се нуждае от автопарк с издръжливи автомобили за правителствени дейности и таксиметрови услуги. Обикновено убийствените диктатори избират по-интересни машини, но Саддам се спира на Chevrolet Malibu, вероятно защото американските продукти са на мода по това време.

Въпреки това, разказва Jalopnik, дори и да иска да купи бройки Malibu, Саддам не може да ги получи директно от САЩ. Правителството на САЩ въвежда санкции срещу Ирак след кървавото издигане на власт на Саддам през 1979 г. Решението идва от GM Канада, който посредничи в сделката, като колите се произвеждат в завода в Ошава, Онтарио и се изпращат от пристанището на Халифакс. GM получава парите си — над 200 милиона долара по сегашните курсове — Ирак ще получи такситата си, а канадското правителство също ще улови малка част от сделката.

Но в края на 1981 г. след около 12 500 доставени бройки, всичко се разпада. Въпреки че може би сте очаквали, че неадекватната охладителна система на Malibu ще бъде основен проблем, ситуацията е различна. Автомобилите са оборудвани със специално охлаждане, подсилен климатик, манивела, електрически прозорци, седалки от здрав плат, както и 3.8-литров V6 с карбуратор, работещ с 3-степенна ръчна скоростна кутия.

Прочети още:
Отбелязаха 60-тата годишнина на Renault 4 с креативен концепт

Иракското правителство твърди, че колите са абсолютни боклуци. Множество съобщени проблеми с качеството на изработката пречат на нормалното функциониране на такситата. Репортер от CBC описва ситуацията така: „Движеха се толкова лошо и се чупиха толкова често, че иракчаните не бяха много заинтересовани да получат още 12 500 бройки.“ Саддам отменя сделката.

Въпреки усилията на GM да спаси сделката, като изпраща близо 100 механици и екип от ръководители, които да променят мнението на иракското правителство, всичко приключва скоро след първата доставка. Останалите произведени 12 500 коли остават паркирани на пристанището на Халифакс.

В крайна сметка GM решава проблема по доста ловък начин. Колите са пуснати на изключително ниски цени в САЩ и Канада, като се оказва, че за местните условия на експлоатация те далеч не са толкова лоши. Приравнено към днешните цени, чисто нов екземпляр тогава може да се купи за около 16 000 долара.

Свързани публикации

Оставете коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителни полета са маркирани с *