728 x 90
Error, no Ad ID set! Check your syntax!

Измина цяло десетилетие, откакто GM ликвидира SAAB

Под ръководството на GM се появяват и ребрандираните модели SAAB 9-2X (базиран на Subaru Impreza) и 9-7X (базиран на Chevrolet Trailblazer).

General Motors определено има някои проблеми с глобалната си стратегия. През изминалите десетилетия американците на няколко пъти объркаха коя марка къде да бъде лансирана, кой да получи по-големи инвестиции и изобщо кой каква роля да има в семейството. Един от големите потърпевши беше SAAB.

Още в края на 80-те години на миналия век GM придобива 50 процента от собствеността на марката. Началото е силно – инвестират се много пари и новият модел 900 през 1994 година се оказва истински хит на пазара. Макар и да не се радва на същия култов статус като своите предшественици, хечбекът изкарва много пари и SAAB най-накрая излиза на плюс след години загуби.

През 2000 година GM се възползва от правото си да изкупи останалата част от собствеността на марката и така става едноличен собственик. SAAB вади нов модел през 2003 година, когато се появява 9-3, наследникът на 900. Връзката с GM е много по-силна отпреди – седанът се базира до голяма степен на Opel Vectra като използва и много от неговите компоненти.

Това бързо се отразява на цялостния имидж на SAAB. Качеството не е на същото ниво като преди, а директната връзка с масова марка като Opel има своето отражение и в технологиите. Клиентите не са особено доволни и от проблемите, които съпътстват електрическата система и двигателите на модела.

Под ръководството на GM се появяват и ребрандираните модели SAAB 9-2X (базиран на Subaru Impreza) и 9-7X (базиран на Chevrolet Trailblazer). Те са представени за американския пазар през 2005 година с надеждата да увеличат продажбите. И двата модела се оказват търговски провал и са спрени от производство само няколко години след появата си.

Прочети още:
Цените на Lancia Delta вече достигат над половин милион лева

През следващите години качеството продължава да спада, а SAAB лека-полека се превръща в проблемно дете в семейството на GM. Продажбите вървят надолу, разходите растат и през декември 2008 година GM решава да се раздели с шведската марка. Това обаче далеч не е лесен процес, както може би е изглеждал на пръв поглед.

На 16 юни 2009 г. Koenigsegg обявява намерението си да закупи марката от GM. Офертата е подкрепена от група норвежки инвеститори и китайския производител на автомобили Beijing Automotive Industry Holding Co Ltd (BAIC). На следващия месец и двете страни обявяват, че GM е дал съгласието си за сделката. На 24 ноември 2009 г. обаче Koenigsegg обявява, че „е стигнал до болезненото и трудно заключение, че вече не може да осъществи придобиването“, поради постоянните закъснения и трудностите при координацията между участващите страни.

През следващите години опитите за сделка с друга компания не са особено успешни. GM се опитва по най-бързия начин да продаде SAAB и да спре да губи пари от марката. Едва през 2010 година холандците от Spyker придобиват правата, но година по-късно парите им свършват и SAAB фалира официално.

Следват мъчителни години на нови и нови преговори, а през 2012 година китайска фирма дори съживява временно SAAB. Последният нов модел на фирмата е 9-5 през 2009 година, който се произвежда само около 24 месеца.

Снимки: AutoWP

Свързани публикации

Оставете коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителни полета са маркирани с *